4 takt boxer Vario build

Die boxer met met die stille uitlaten maakt een prachtig geluid en de heli vliegt zonder hulp systeem heerlijk relaxed. Een prachtig pareltje van Vario.
 
Ik zou hem ombouwen naar 3 punts aansturing op de swash.
Vario heeft/had daar mooie adapters voor waarmee de 2 rol servo's onder een hoek op het frame gemonteerd worden.
de 9252 zijn sterk genoeg en volgens mij ook al redelijk nauwkeurigheid
En juist in die nauwkeurigheid schuilt volgens mij een probleem.
Een vlak wordt met 4 punten overbepaald (een tafel met 4 poten staat eigenlijk altijd te wiebelen, met 3 poten staat hij altijd stabiel).
Ook al lukt het bijv. om het mechaniek (stuurstanglengtes en middenstanden servo's) perfect te krijgen dat ze niet wringen in de hover-stand, dan gaat het zeer vermoedelijk wel wringen als je wat pitch bijgeeft in combi met cyclische aansturing.
Vanwege de nauwkeurigheid van de servo's gaan deze dan tegen elkaar in staan te duwen en trekken.
Of dit bevorderlijk is voor de levensduur van de servo's durf ik te betwijfelen, ook zal de ontvanger-accu zwaarder belast worden.
 
hoi Rick , ik ga het meenemen , die plaatjes heb ik zo liggen om de servo scheef te zetten , al eens bij andere skyfox zo gedaan . dank je
 
meestal doe ik 1 servo kabel per sleeve.
ik ben altijd bang dat ze onderling gaan schuren als je er meer losse kabels bij stopt.
De bedoeling van opbinden is juist dat er niks meer beweegt... Ik heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.
 
Ik zou hem ombouwen naar 3 punts aansturing op de swash.
Vario heeft/had daar mooie adapters voor waarmee de 2 rol servo's onder een hoek op het frame gemonteerd worden.
de 9252 zijn sterk genoeg en volgens mij ook al redelijk nauwkeurigheid
En juist in die nauwkeurigheid schuilt volgens mij een probleem.
Een vlak wordt met 4 punten overbepaald (een tafel met 4 poten staat eigenlijk altijd te wiebelen, met 3 poten staat hij altijd stabiel).
Ook al lukt het bijv. om het mechaniek (stuurstanglengtes en middenstanden servo's) perfect te krijgen dat ze niet wringen in de hover-stand, dan gaat het zeer vermoedelijk wel wringen als je wat pitch bijgeeft in combi met cyclische aansturing.
Vanwege de nauwkeurigheid van de servo's gaan deze dan tegen elkaar in staan te duwen en trekken.
Of dit bevorderlijk is voor de levensduur van de servo's durf ik te betwijfelen, ook zal de ontvanger-accu zwaarder belast worden.
Dat is precies de reden dat je voor vierpunts-aansturing nog steeds BETER analoge servo's gebruikt: bij digitale servo's gaat dat inderdaad als een achterlijke staan wringen bij hoge of lage pitch, want die dingen gaan bij de kleinste afwijking al met hun volle vermogen er tegenin.
Met Analoge servo's is het nog steeds aan te bevelen om niet de volle servoslag te gebruiken (minder afwijking van "lineairiteit") en dat te compenseren door krachtige servo's te gebruiken.
Ik heb minstens twee heli's zo staan die (hoewel tegenwoordig min of meer gepensioneerd) heel veel jaren en heel veel vluchten zo gedraaid hebben.
Maar in toestellen waar de redundancy van die 4e servo minder belangrijk is, kies ik ook voor 3-punts, om die reden.

In schaalmachines, die 99% van de tijd met de pitch "rond de hooverstand" vliegen en analoge servo's, is 4-punts aansturing overigens echt volledig probleemloos, want dan kun je de mechanische instelling zodanig doen dat rond die positie van de tuimelschijf de boel mechanisch spanningsvrij beweegt. In heli's waar ook rugvlucht etc mee gedaan gaat worden, zou ik het absoluut NIET doen, ook niet met analoge servo's, want he hebt dan de volle servo uitslag nodig (wat kortere servohevels en dus grotere non-lineariteit betekent) maar je heli vliegt ook CONSTANT met de tuimelschijf in posities waarbij de boel mechanisch niet spanningsvrij is.
 
Laatst bewerkt:
De bedoeling van opbinden is juist dat er niks meer beweegt... Ik heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.

ooit van een ict'er geleerd
onder bureau's worden normaal kabels ook opgebonden voor de netheid.
als mensen de tywraps te hard aantrekken (en dat is niet een onbezonnen hard, maar net een tikkie..), kan zo'n kabel na een jaar of wat alsnog breken/draadbreuk krijgen

in een heli/vliegtuig is te strak niet handig ivm het getril en gerammel
door de isolatie heen slijten, beweging vanaf stationaire kabel naar vrij hangend,, dat zijn breek / kortsluitingspunten
te los houden is ook niet alles

Nu heb ik er zelf nog geen last van gehad
wel her en der schaafplekken gevonden bij onderhoudsbeurten bijvoorbeeld
ik zeg het vaak meer dat mensen weten dat het een optie is.. te strak vastzetten kan schade maken na veel tijd
maar als je het al niet verdenkt, kan dat een erg lange zoektocht zijn..
 
Dat lijkt me een beetje een broodje-aap verhaal... Je zou voor de aardigheid eens moeten kijken hoe bekabeling op schepen weggebonden wordt.

Ik heb in elk geval naar mijn beste herinnering in bijna 40 jaar helivliegen nog nooit last gehad van draadbreuken tengevolge van strak opbinden. Wel van doorschuren vanwege te los zitten, maar ook dát is relatief zeldzaam. En ik doe (zo zitten mijn hersens nu eenmaal inelkaar) tamelijk diepgaand sporenonderzoek bij een crash.
 
Ik zie het bij bedrading in landbouw materieel ook..
het gebeurt niet veel, maar we hebben er al een paar gehad waarbij de draadbreuk recht na zo'n ophangpunt zat
dan heb ik het over een 4 of 5 keer in 10 jaar..
nu rammelt dat spul wel weer anders dan een boot...

in mijn toestellen zie ik trouwens zelden iets
schuren, heel af en toe. inderdaad zeer zelden
breuken, wel gehad, niet perse door ophangen

Vbar sensor door de jaren heen de 3 snoertjes de sensor in, op de print gebroken, staken als een "sok" om de soldering heen, maakten sluiting met elkaar
maar ook dat is nogal verschrikkelijk zeldzaam..
 
Weer wat verder kop zit in elkaar en gv1toegevoegd als govenor , bracket gemaakt voor sensor , plaatje voor
Magneten had ik nog voor onder de kop .
 

Bijlagen

  • IMG_6686.jpeg
    IMG_6686.jpeg
    513,5 KB · Weergaven: 26
  • IMG_6685.jpeg
    IMG_6685.jpeg
    466,9 KB · Weergaven: 25
  • IMG_6687.jpeg
    IMG_6687.jpeg
    447,1 KB · Weergaven: 24
  • IMG_6684.jpeg
    IMG_6684.jpeg
    356 KB · Weergaven: 28
De ball links zijn onderweg , worden alle vernieuwd , tail servo had brand plek op achterzijde van uitlaat , servo zat op staart boom
Komt nu terug op orginele plek in frame , kan aansturing ook mooi recht door het midden naar tail rotor (bijna)
 
als je goed kijkt zie je achterop de heli , waar normaal de gloeiplug aansluitingen zitten , dat er nu twee silcone slangen zitten via t stuk , zo kan ik ze mooi kort houden naar de uitlaten zelf , naar de tank gaat dan maar 1 slangetje voor de druk , en 1 om te tanken .
 
nog wel 1 dingetje , heb de liner vervangen in clutch voor orginele van vario, clutch loopt nu iets aan, moet ik dat nu al oplossen , of gaat dat na de eerste run al wat beter lopen ? is een soort houten voering .
 
tail servo had brand plek op achterzijde van uitlaat , servo zat op staart boom
Even iets om rekening mee te houden: Die uitlaten, die worden echt VEEL heter dan de resopijp van een tweetakt.
Dan moet je echt denken aan 400+ graden aan het uitlaatspruitstuk (bij een tweetakt is dat ongeveer 200 graden, mischien een haartje meer maar niet heel veel meer) en die dempers blijven ook echt veel heter.
Die metalen ribbelslangen, met name als het originele OS onderdelen zijn: Die moet je nieuw uit de verpakking ÉÉN keer in vorm zetten, en als ze eenmaal een keer heet geweest zijn, moet je ze absoluut NIET proberen een andere vorm te geven. Ik heb er destijds bij mijn eigen viertaktheli mischien wel tien verbruikt, later kwam er een ander systeem.
De OS uitlaatslangen zijn balg-slangen, hardgesoldeerd aan de schroefdraadstukken. Op een gegeven moment was er ook spiraalslang op de markt, met aluminium adapters waar je die spiraalslang in kon schroeven, en dat bleef veel beter heel, en ALS het stuk ging kon je alleen de slang vervangen.
Toch was het bij mij dusdanig lastig, dat ik uit arren moede uiteindelijk overgegaan ben op gewoon de standaard OS viertakt "potjes". Dat maakte een afschuwelijke klereherrie, maar bleef tenminste heel.


nog wel 1 dingetje , heb de liner vervangen in clutch voor orginele van vario, clutch loopt nu iets aan, moet ik dat nu al oplossen , of gaat dat na de eerste run al wat beter lopen ? is een soort houten voering .
Hoef je niks aan te doen, loopt binnen een paar vluchtjes in.
Weer wat verder kop zit in elkaar en gv1toegevoegd als govenor , bracket gemaakt voor sensor , plaatje voor
Magneten had ik nog voor onder de kop .
Moet je wel even om denken, die GV1 wil eigenlijk het MOTOR toerental zien, NIET het ROTOR toerental. Ook al is in het display, en de naam van de ingestelde waarde "rotortoerental".

Dus dat magneet-plaatje onder de rotor, moet minimaal 4 magneetjes hebben, (4 pulsen per rotor-omwenteling) anders gaat dat niet werken.
Maar ik neem aan dat dat ding al eerder gebruikt is op een Vario, dus het zal vast wel goedkomen...
 
Laatst bewerkt:
hoi kan je uitleggen waarom 1 magneet niet werkt , de Vario plaat heeft standaard 3 magneten , is dat wel voldoende ? Nu heb ik
Hem
Er maar 1 laten detecteren , de gv1 geeft netjes het percentage detectie weer
 
Het punt is dat die GV1 een beetje vreemd geprogrammeerd is:
Hij kan een rotortoerentalbereik aan van 1000 tot 2000
Je doet de instelling in het menu ALS rotortoerental.

MAAR: hij méét Motortoerental, NIET Rotortoerental. En dan moet je een overbrengingsverhouding ingeven, om te zorgen dat de boel klopt.

Als voorbeeld een Raptor of T-rex 50, die hebben een overbrenging van 1:8,5 en als je dan 1500 toeren aan de rotor wilt hebben, moet de motor dus 12750 toeren draaien. GV1 staat ingesteld op 1500, maar MOET die 12750 meten, en regelen.

Die overbrengingsverhouding, de krapste die je in kunt stellen is 1:4. Dus met maar drie magneetjes aan de rotor-as, moet je gaan rekenen welk toerental je in moet stellen om het gewenste toerental in te stellen.
Als jij 1500 toeren aan de rotor wilt hebben, en er zitten 3 magneetjes aan de as, dan ziet de GV1 dus 4500 pulsjes.
De krapste overbrenging die je kunt programmeren is 1:4, en dat betekent dat je om 1500 toeren aan de rotor te krijgen, je op de GV1 in die situatie 1125 toeren als ingestelde waarde moet gebruiken.

Dan is er nog een instinkertje, en dat is dat die GV1 best wel agressief regelt, en DUS een strak reagerend meetsignaal wil zien.
Als je aan de motor meet, en dat toerental regelt, dan volgt die rotor echt wel.
Maar als je aan de rotor meet, dan zit daar nog een centrifugaalkoppeling bij tussen, en reageert de boel wat trager, de kans bestaat dat bij pitch geven het toerental wat wegzakt, GV1 gas geeft, maar vanwege het ERG forse koppel van die boxer, de motor wel reageert maar de rotor (nog) niet (slip in de koppeling). Dan gaat die GV1 dus méér gas geven dan nodig is, krijg je een onrustig regelgedrag en een sneller slijtende koppeling.

Het is dus verstandiger om die meting op een of andere manier vanaf de motor zien te krijgen, maar dat is bij Vario vrij lastig.
 
1200 is wel érg langzaam, hoor...
SkyFoxen draaien meestal zo rond de 1500 toeren.

Maar je moet even de overbrengingsverhouding bekijken, 8000~8500 is mooi voor die Boxers, wat je ook goed onder de 9000 blijven voor de motor, ongeacht wat OS zegt.
 
de grap is, het gov toerental geef je in met een logaritmisch getal, meestal op kanaal 7
dit houdt in dat van 50 naar 55 in reele waarde misschien 100 toeren verschil geeft
van 55 naar 60 geeft 250
van 60 naar 65 geeft ineens 600 verschil
verzonnen waardes, maar als indicatie.
waar je eerst met 10% geen extra toeren lijkt te krijgen, heb je op een bepaald punt binnen 3% het verschil tussen normaal en veels te hard.

Meestal als de gov motor toeren meet, begin je ergens op 70%, en ga je per % omhoog tot je merkt dat je voldoende toeren hebt
In jouw geval zou ik laag beginnen
anders heb je de uitdaging dat de gov de motor volgas uitstuurt, omdat hij een veel hogere waarde wil zien.
zou jammer zijn
zet hem voor de eerste vluchten iig ff onder de knop, kun je de gov los uit gooien indien nodig :yes:
 
de grap is, het gov toerental geef je in met een logaritmisch getal, meestal op kanaal 7
dit houdt in dat van 50 naar 55 in reele waarde misschien 100 toeren verschil geeft
van 55 naar 60 geeft 250
van 60 naar 65 geeft ineens 600 verschil
verzonnen waardes, maar als indicatie.
waar je eerst met 10% geen extra toeren lijkt te krijgen, heb je op een bepaald punt binnen 3% het verschil tussen normaal en veels te hard.
Weet je dat zeker? Ik ben er vrij zeker van dat de GV1 in dat opzicht lineair reageert. In de instellingen van de GV1 zelf, kun je ingeven wat je minimum en maximum toerentallen zijn (tussen de 1000 en 2000 toeren kun je vrij kiezen, EN je kunt het toerental wat op het midden van de schuif moet liggen ook kiezen) en dan kun je met zowel een lineair kanaal als een 3-standen schakelaar de boel bedienen.
Met de schuif is dat lineair, met de schakelaar heb je 3 toerentallen.
Daar zit bij de GV1 verder niks logaritmisch bij voor zover ik weet (ik heb variabele toerentallen ooit alleen bij pokkebootje I gebruikt, maar daar reageerde het lineair, ÉN er zat een soort van "vertraging" op, in de zin van dat bij gebruik van de schakelaar het toerental relatief rustig opliep).
 
ik heb nooit een GV1 gehad, misschien dat dit het punt is
in totaal heb ik nu iets van 3 of 4 merken/types afgesteld door de jaren heen

nu moet ik zeggen dat geen van die dingen heel veel in te stellen had.
eigenlijk alleen de waarde hoe hard de motor moet lopen, en die was toevallig altijd logaritmisch
ook de vbar governor (de oude versie had ook een brandstof governor) gedroeg zich hetzelfde

nu stel ik zowieso alles zo af, dat in in de zender de volle controle heb
en in de zender kan ik de waardes laten wisselen via 1 schakelaar
wat toevallig mn idle up 1 en 2 schakelaar is
blijkbaar kun je in de gv1 veel in het ding instellen.. wat ikzelf dus niet doe :yes:
 
Back
Top