4-takt motor 1/10?

  • Topicstarter Topicstarter Guzzio
  • Startdatum Startdatum
G

Guzzio

Guest
Mijn vraag is simpel: bestaan er 4-takt motoren voor 1/10 (on / off) road rc cars?

En zo ja, van welk merk? Voor- en nadelen? Prijskaartje?
:?
 
als je de tekst van @bart banaan gelezen hebt kun je er uit opmaken dat 4 takt minder vermogen heeft
 
Maar wel massa's meer koppel wat dan weer kan leiden tot het "vergroten" van de tandwielverhoudingen en meer trekkracht. Vermogen is één punt maar het is ook niet alles. :nooo:

Stevo :nooo:
 
Is dus de levensduur ook langer door het minder aantal toeren, en de afstelling, is dat makkelijk gemaakt?
 
jasper,

De afregeling van de carburator van een 4 takt is analoog aan dat van een 2 takt en bestaat ook uit een stationaire- en hoofdnaald. Enig nadeel kan zijn dat je periodiek de kleppen zal moeten regelen. Ik denk ook dat een 4 takt langer meegaat dan een 2 takt, toch in het autowereldje.
 
Cool, als de eerste 4 takt motor uit komt in Nederland ga ik zeker overwegen om er een aan te schaffen...

Maken die dinge ook een echt 4 takt geluid? Lekker diep en langsaam?

Groeten, Thomas
 
NMTracer,

Véééél realistischer dan die hoge toeren draaiende, jankende 2 takts, zeker weten :yes:

Stevo
 
ik baal een beetje van die nitro motoren het is heel leuk om er mee te rijden maar zeer onbetrouwbaar en om dan een big scale aan te schaffen
vind ik ook weer een beetje te duur :)
 
Dan ben je met een viertakt nog niet geholpen, want die rijden ook op methanol en nitromethaan 8)
 
4-takt op nitro en methanol :? ??????
meen vriend heeft een 4-takt mobilet
en die rijd gewoon op grasmachine benzine hoor
 
Kleine motoren kunnen niet de compressie opwekken om normale benzine tot een zelfontbranding te brengen (die Mobilet heeft immers een electrische ontsteking)

2- of 4-takt hoeft per definitie niet aan een bep. brandstof gehangen te worden, net als mijn Kadett GSI het ook prima doet op methanol met Nitro.
 
rijdt je kadett op nitro???? gaat ie dan sneller :twisted:

in de gebruikersboekje van mijn suzuki staat dat dat sterk afgeraden word...
 
Als je leeg staat en je hebt toevallig een "blik" in de kofferbak hebt staan probeer je dat. En ja, door de Nitro is die aardig krachtig maar aan te bevelen is het om niet te lang het vermogen te proberen anders kost het een koppakking.
 
Ik weet, erg oud topic.

Maar ik loop al een tijdje met het idee om een 4-takt 1/10 te gaan bouwen.

Heb al heel veel gelezen op diverse internationale forums, en ik denk dat je een redelijk snelle wagen kunt bouwen met die 4.4cc 4takt os-max motor. Ik mag in ieder geval bij onze club meerijden met de standaard 1:10 klasse... dat zijn de 2.5cc motortjes die ook meestal maar .5pk ofzo hebben, dus wie weet kan ik ze zelfs bijbenen :)

Zijn er al mensen met ervaringen ? (In NL ?)

Rij zelf FW-05RR, en het idee is om er een FW-05R (of RR) bij te nemen, puur voor de fun van een 4takt.

Prijzen zijn best redelijk tegenwoordig, motor 200 dollar.. ombouw kit fw-05 180 dollar... verder heb je volgens mij ook nog een fan nodig met riemaandrijving, iemand ervaring met welke hier voor te gebruiken is ?
 
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar deze 4 takt motoren alhoewel ze blijkbaar niet echt aanslaan (kheb er nog niemand iets over horen zeggen...).
Kan iemand mij zo'n type motor geven die op een 1/8 buggy zou passen?

Groeten,
JaZz.
 
Maar beide niks speciaals voor auto's.

4takt is heel gebruikelijk in de vliegerij, vandaar dat je het best veel tegenkomt in de winkels.

In een buggy, tja denk dat een 4-takt daar nog beter tot zijn recht komt als mijn setup ... heb ergens op US forum zitten lezen over een gast die er zelfs wedstrijden mee reed, en wist te winnen... off road..
Motors voor 1:8 buggy zijn wel maatje groter dan diegene die ik wil gaan inzetten. Weet ook niet of die nog gewoon leverbaar is, zie op site alleen die "kleine" nog staan.

Hou wel rekening met veel maatwerk, en aanpassingen die jezelf moet uitvinden... Heb nog nergens kant en klare kits gezien voor een buggy.
 
Back
Top