4-takt motor 1/10?

• Topicstarter Topicstarter Guzzio
  • Startdatum Startdatum
Het mooie van een 4 takt is dat een turbocharger en supercharger wel werken. Als je dus heel creatief bent kan je op die manier ook nog vermogen winnen.
Of je koopt de RB innovations supercharger, maar dat is een klein prutsding voor een belachelijke prijs.

@ Dirk Jan...

Hihi, leuk idee, maar laat me nu eerst maar eens een werkende auto met 4-takt krijgen. Heb het idee dat het toch behoorlijk rijdt, een standaard motorke in fw-05T heeft ook maar 0,5pk, en die lopen ook best leuk.

Zijn er mensen die met me mee willen doen met een FW-05 4-takt ?
Kunnen we wat zaken samen bestellen om de kosten te drukken...

Motor lijkt me enigste optie towerhobbies... nergens anders op voorraad, en prijs is redelijk goed daar... http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJRW8&P=7

Ombouwkit is al helemaal lastig... kan hem op dit moment alleen vinden bij een paar wazige japanse sites, of tot mijn verbazing Kyosho Duitsland, die hebben zelfs de spare parts op voorraad !

Zag trouwens wat leuke details op towerhobbies site :

Ombouwkits bestaan voor : (zij doen geen Kyosho)
HPIC1180 R40 Nitro Pro
ASCC2033 Nitro TC3
TAMC0542 TG10 MK2
TRIC2011 Trinity G4
YOKC1108 GT-4W2

Fuel with 10%-30% nitromethane and 16% (minimum) oil content
Use 2-stroke fuel with 10%-20% nitromethane as a starting point.
OS recommends using 20% then changing if necessary.

Oef, dat gaat nog niet meevallen, zelfs de Tornado Oil+ is maar 14% !

Heb gesproken met monteur bij Shamrock, die heel veel 4-takt doet in vliegtuigen, die geeft aan dat je benzine moet gebruiken met weinig olie, 4-takt smeert vanuit zichzelf al veel beter als 2-takt, en teveel olie geeft veel problemen bij kleppen. Hij gaf aan gewone car Tornado te gebruiken (9% olie).

Ik nog geen ervaring met 4-takt... dus als mensen meningen hebben ? Met natuurlijk wel weten welke spriet erin moet ;-)

Stel die vraag eens in het vliegtuig gedeelte, die doen veel met 4-takt motoren. Ik had begrepen dat Graupner zelfs een speciale 4-tak olie gebruikte.

Het mooie aan deze motoren is, is dat ze zuigerringen hebben.
Kan je een link geven van zo'n motor op een buggy ofzo?

Ik weet nog wel een adresje voor je waar je voor weinig een ofna cd3 kan krijgen...
Als je interesse hebt hoor ik het wel ;)

Nog 1 vraagje... Die OS motor, kan is die echt ook geschikt voor op 1/8 offroad buggies? Op de OS site staat duidelijk 'Onroad' engine...
Kzie zo'n motor ook wel zitten, en het uiteinde van de krukas bewerken moet ook wel lukken... Niet?

JaZz.

Boh, het was even zoeken, maar heb eindelijk een (klein) plaatje gevonden van de kit !

vsw023.jpg

Zit dus blijkbaar toch een normale koppeling bij.

Verder idd met uitlaat, motersteun, inlaatspruitstuk :-)

Iemand een RR te koop ?

Zijn die motoren eigenlijk ni veel zwaarder qua gewicht??? Dat in samenspel met het
lagere vermogen kan mss de reden zijn waarom ze nog niet echt gebruikt worden?

Is maar een idee...

OS max 4-takt
Displacement: 0.269 cu in (4.4 cc)
Bore: 0.728 in (18.5 mm)
Stroke: 0.648 in (16.5 mm)
Practical rpm: 2000-22,000
Output: 0.5 hp @ 17,000 rpm
Weight: 8.5 oz (242.5 g)
Includes: 20P carburetor
Requires: tuned pipe, manifold & coupler

OS max 2-takt (hier de TZ series)
Displacement: 0.128 cu in (2.1 cc) • Bore: 0.543 in (13.8 mm) • Stroke: 0.551 in (14 mm) • Practical RPM Range: 5,000-40,000 • Weight: 7.9 oz (225 g) • Include: P6 turbo plug, 5.5 mm carb restrictor (T5 also includes 6.5 mm restrictor). Require: manifold, tuned pipe, air cleaner, 1.5hp (3p), 1.63hp (5p)

Gewicht valt wel mee....

Mss wel maar pak nu pk/gewicht verhouding als je een 2takt of 4takt op hetzelfde chassis
zou steken... volgens mij ligt daar het probleem met de 4takten hoor...

Scheelt mss maar een paar gram met een 2takt blokje, maar dan ook nog s minder
vermogen... en als je dan weet dat er zijn die uitsparingen in hun chassis maken om
gewicht te besparen....

Zoals je al eerder kunt lezen in dit topic, 4 takt is nog niet snel genoeg om wedstrijden mee te rijden tegen de snelle 2 takt wedstrijd auto's met bv een Mega ZX of een OS max TZ... die leveren 1.5 pk en hebben een veel groter toerenbereik...

Maar met de "standaard" klasse auto's, zoals de Kyosho GXR15 etc.. hoop ik toch goed mee te kunnen komen..
Voordeel van 4-takt, minder tanken, veel meer koppel, slaat nooit af..
En dan het belangrijkste.... dat geluid :lol: :lol:
Het zal een beetje zijn zoals de diesel van audi in Le mans :wink: Al klinkt die niet zo mooi als een thumper :P

Ben ondertussen de financieen op een rijtje aan het zetten... en denk dat dat de belangrijkste reden is voor de meeste om het toch maar niet te doen... Tis niet goedkooop !

Hoi,

Even een update, motor is besteld bij Towerhobbies !

Ga het dan toch echt doen.

Ben nog aan het zoeken waar ik ombouw kit ga bestellen... maar denk dat dat gewoon Kyosho D wordt... ding is werkelijk nergens op voorraad. En levrtijd durft niemand me te geven..

Tja, en dan de auto... ik weet ut nog niet... kan een tweedehands FW-05 krijgen voor 100 euro... of een nieuwe RR voor 320..

Wordt vervolgd !

Kleine update :

Motor is al binnen !!!! Wat een apart stukkie techniek, ligt al geheel uit elkaar :-) Maandag bestelt, woensdag (vandaag) in huis... vanuit de US, niet normaal zeg hoe snel.

Conversion kit is ook bestelt, is gewoon Kyosho D geworden, was ie op voorraad... Hongkong geen optie, overal uitverkocht.

Auto wacht ik even mee totdat ik kit in huis heb... ding is zo lastig te verkrijgen dat ik even zekerheid wou hebben. Straks zit ik met motor en auto zonder kit. Maar dit ziet er goed uit. Auto wordt een RR, lijkt erop dat the border een nette prijs heeft... Hongkong is wel iets voordeliger, maar met verzend etc schiet dat niet echt op in dit geval.

Hoop eind volgende week te gaan bouwen, zal een kleine foto raportage maken voor de geinteresseerden.

Naam is ook gevonden voor de auto.... My little Thumper :-)

Zo dat is wel heel snel! Zeer gaaf man!

En die fotoreportage ben ik zeker in geintereseerd...!

p.s. Lader is binnen mijn dank is groot alles werkt perfect!

Super dat je zo'n project gaat beginnen!
Ben benieuwd hoe het uitpakt en ik ben zeker geintereseerd in foto's en filmpjes!

Veel succes ermee.

ey, succes met het ombouwen.
heb je die conversie kit ook echt nodig of zou dit met enkele moeite ook (zonder draai en freesbanken) op een 1:10 buggy gemaakt kunnen worden.
ben erg benieuw naar een filmpje vooral.

M.V.G.
Tjeerd

Nou zoals je kunt zien op de plaatjes zitten er best wat dingen in de conversiekit :

Motorsteunen, originele passen niet, motor is iets hoger.. maar als je nu motor hebt met trekstarter dan zou het moeten passen. In mijn geval heb ik ze nodig..

Uitlaat, tis een speciale 4-takt uitlaat.. voor auto's.. die zijn er niet veel. OS max heeft wel diverse uitlaten die passen op deze motor, maar meestal voor vliegtuigen gemaakt.. zij maken geen auto uitlaat.

Koppeling, het belangrijkste onderdeel wat mij betreft. Dit is een veel grotere dan normaal koppelingshuis (schoentjes zijn van inferno 1:8 buggy zag ik later) en hierop passen de veel grotere pinion gears, nodig om te compenseren voor lager toerental maar meer trekkracht.
Normaal is iets van 21/24 nu kan ik omhoog tot 34/37 !!

Spruitstukkie met 90 graden bocht, zonder is carb erg lastig te monteren.

Dus al met al een zeer zinnige kit voor mij.

Voor een 1:10 buggy... tja grote vraag zal de tandwielen zijn, passen de pinion gears op de spur gear van deze auto ? Deze zijn .8 bij deze kit.
Originele koppeling kan natuurlijk ook, maar dan moet je ergens een compensatie gaan maken voor het lagere toerental, anders gaat je buggy wel een stuk langzamer lopen..... al zal ie overal doorheen trekken !

Denk wel dat deze motor beter op zijn plaats is op een buggy... laag toerental, veel trekkracht... mooi zwaar geluid... maar ik rij alleen on road zelf. Voor mij wordt het een beetje als een racen met een diesel.

Back