42% (3 meter?) Extra 260 Hacker power

er is nog steeds geen borstelloze motor en lipo die naar de geur van methanol en nitro ruikt zolang houd ik het bij brandstof
dus ik houd het nog mooi bij brandstof en ok er komt een easystar voor het klooien bij een boer

't is maar wat je lekker en leuker vindt, even een vergelijkend waren onderzoek..

Gemiddeld middagje brandstof vliegen. Ik overdrijf niet, zo gaat het meestal bij mij:

Kist uitpakken en in elkaar zetten
Tanken, kliederen met brandstof.
Eerst met de hand proberen te starten..lukt natuurlijk niet.. toch maar met de startaccu en startmotor.. we zijn inmiddels een kwartier of langer in de weer, en de motor loopt nog niet eens.. Ok verder..motor loopt op een gegeven moment wel.

10 minuten of langer bezig motor goed af te stellen (altijd ellende bij mij)

Eindelijk, na 20-30 minuten klooien, vliegen..
Na 2 minuten landen want motor lijkt in de vlucht te rijk te lopen en moet toch nog beter afgesteld worden, want nauwlijks power bij volgas... Ik begin er al aardig de pest in te krijgen.. maar ga stug door.. het zal zo wel beter gaan.

Eerst maar even tanken, afstellen, na 10 minuten vliegen we weer.. Oops, motor slaat af (grtvrdmm), verplicht landen.. Ik raak er al niet eens meer van in paniek, zo vaak is me dit al gebeurd... Maar begin al aardig chagerijnig te worden.. Net aan de andere kant van de sloot geland, dus ik moet eerst 5 minuten omlopen om me kist te halen... Nu ben ik zeker chagerijnig..

Eind van de middag:

Met moeite en veel gedoe 4 vluchtjes gemaakt van hooguit 10 minuten.
Vette vingers
M'n kleren vet en vies
Ik stink een uur in de wind
Kist vies, onder het gras en de olie.
Een half uur bezig de boel weer knappies te krijgen en zonder lekkage in de auto te laden. Moe maar met toch een katterig gevoel ga ik op huis aan,

Middagje electro vliegen, hoewel ik nog maar een paar keer buiten heb electro gevlogen, denk ik dat het wel in het algemeen zo zou kunnen werken:

Batterij thuis al geladen en in vliegtuig gestopt
vleugel er op, roeren check, motor check volgas.

3 minuten na aankomst op vliegveld: Vliegen!

Batterij na 20 minutjes vliegen leeg, andere er in, lege op de lader en hup weer de lucht in. Na bijna drie kwartier vliegen (totaal) even rustig aan, nog een half uurtje en me eerste accu is weer vol, dus net even tijd een bakkie te doen en es te kijken wat die brandstof prutsers aan het doen zijn :-)

Zeker twee vliegers zijn alleen nog maar aan het prutsen geweest met hun motor, een andere is aan het wandelen om zijn kist te halen die een kilometer verderop is geland omdat zijn motor afsloeg.

Ok, koffie en broodje met schone handen (!) naar binnen gewerkt, eerste batterij is weer vol, lege batterij aan de lader, volle batterij in de kist en weer vliegen. Na 20 minuutjes weer landen, en inderdaad moet ik nu wat langer wachten voor de andere batterij weer vol is, maar ach ik heb er al ruim een uur vliegen opzitten, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik heb nog een broodje en help graag andere mensen met vliegen.

Na nog een vlucht van 20 minuten heb ik het wel gezien.

Einde electro middag

Ook 4 vluchtjes gemaakt, maar wel van 20 minuten ieder, dus zeker 2x zo lang gevlogen als bij brandstof, binnen dezelfde tijd. Geen gezeik met afstellen of motoren die niet willen lopen, want dat heb ik allemaal thuis geregeld, en is bovendien veel eenvoudiger dan bij brandstofmotoren. De voldoening zal dus veel groter zijn, want geen gedoe op het veld als je juist wilt vliegen.

Na het vliegen:

Batterij er uit en inpakken. Poetsen en schoonmaken is niet nodig, na 5 minuten zit alles in de auto. Ik stink niet naar methanol en olie, maar ruik lekker fris naar de buitenlucht, kleren zijn nog schoon, ik heb nog schone handen, ik kan thuis zo aan tafel voor het eten en hoef niet te douchen of te verkleden.

Ik wordt echt steeds enthausiater over electrovliegen!.. Maar ik had al gezegd dat ik om was.. toch?

Marco

ik vlieg nog niet zo heel lang kheb zon 8 vluchtjes totaal gemaakt op de club
maar kheb geen afstel problemen met mn motor alleen hij is totaal niet met de hand te starten (ook ervaren modelvliegers krijgen hem niet aan de praat met de hand) dus startmotor erop en binnen 10 minuten loopt die vanaf het moment dat ik op het veld sta

tegen de tijd dat de instructeur bij mij is heb ik mn kist al klaar om op te stijgen
vet nee valt wel mee uit de buurt van de uitlaat blijven

maar ik vind depron ook wel mooi spul ben er nu weer mee bezig om een trainertje te bouwen
en tja de EZ is ook onderweg er komt een fietsbel op te zitten

Hoi Marco.
He wat een verademing om zo'n verhaal telezen.
Had het zelf niet beter gedaan.
Helemaal met je eens.
Maak dit zelf iedere week mee op de club.

Bertus schreef:
En nooit de angst dat je motor afslaat net als bij electro trouwens.

In een ander daadje van jouw lees ik heel wat anders.
Maar gellukkig is Bertus ook op de electro toer.
Dat maakt al weer veel goed.

Groeten Han.

Ik kan me wel vinden in het verhaal zoals Marco dat schetst.

Ik maak mee op lesavonden dat 3 leerlingen tegelijk bezig zijn om een motor aan de praat te krijgen. "Ja net deed hij het nog. ik heb nbiets veranderd", En ik maar wachten.

Ik heb 2 grote laders die ik gebruik voor 16 cellen. Voor tussendoor nog 3 lipo laders. Er is altijd een accu vol.

De truuk om een hoop te vliegen met elektro is zorgen dat je lader bezig blijft.
Gemiddelde laadstroom = gemiddelde vliegstroom.

als het zo erg is als Marco hier schetst, dan waren er al lang geen methanoljunkies op het veld te vinden.
Zo'n dagen als Marco beschreef zitten er ongetwijfeld al eens tussen. Maar mijn ervaring is dat als je materiaal goed in orde is, dat het toch net iets anders verloopt. Twee weekends geleden ben ik 3u op het veld geweest en 2uur vluchttijd gehad met een 7.5cc'tje en 2L brandstof. Geen startmotor want die was ik thuis vergeten. Dus zo rampzalig is het niet. Een keer de moeite doe je motor fatsoenlijk afregelen spaart je heel wat elende achteraf. Trouwens als je dat met electro wil doen, dan kan je maar beter met 6 geladen paketten naar het veld komen. En dan nog met 2 laders.

Sjongejonge zeg! Zijn jullie zo onzeker over de keuze die jullie hebben gemaakt voor brandstof/elektro dat jullie je zó moeten verdedigen? ;-)

Ik sprak vooral voor mezelf, met zo'n 25 jaar methanol ervaring.

Mensen stappen (in eerste instantie)niet gauw over op electro omdat:

Onbekent maakt onbemind (heeft heel lang voor mij gegolden)
Aanschaf electro spullen is vooral in het begin vrij kostbaar (accu's, laders, regelaars, motoren).
Vooroordeel dat het zwaar en lomp is (is niet meer zo)

Maar wat ik merk op mijn club en hier in het forum is dat als een of twee fanatieke leden binnen een club ineens met electrokistjes aan komen zetten, verstokte brandstof junkies, vaak het licht gaan zien (geld dus ook voor mij), en steeds meer leden over gaan op electro of in ieder geval er in gaan investeren.

Op mijn club neemt het in ieder geval hand over hand toe!. De laatste keer dat ik er was was het aantal electrozwevers twee maal zo groot als het aantal methanol charters en puma's. Overal laders en accu's en maar weinig kannetjes methanol. Ik was er samen met mijn broer met een methanol puma, en had weer zo'n dag als ik eerder beschreef. In de auto had ik mijn indoor Ultimate, maar het waaide helaas te hard om daar mee te gaan vliegen.

Nu ben ik dus bezig iets te bouwen voor buiten (planck) en heb wilde plannen voor de toekomst.

..(hmmm, lekker bouw weer vandaag :-) )

Marco

Marco uit Hangar 5 zei:
... De torque van een borstelloze electromotor is ook veel beter...
Niet in zijn algemeenheid, er zijn genoeg borstelloze motoren waarbij je een vertraging moet gebruiken. Om maar te zwijgen over 'slotless' ('tandeloze'?) motoren, die hebben een erg laag koppel bij een erg hoog toerental.

Het is een kwestie van "kunnen laten zien waartoe je in staat bent"
als fabrikant.
En dat doet Hacker op een hele mooie manier.

Snap trouwens niet waar jullie "vliegers" zoveel moeite mee
hebben, qua elektro. Jullie hebben het nog makkelijk.
Ben als vaarder altijd jaloers dat jullie lichtere regelaars kunnen
gebruiken dan "wij". :roll:

Ps : Elektro rulez !
Mijn offshore-catje van 50cm is geklokt op 108km/h. 8 cellen, BL.
Zou niet weten hoe ik dat zou kunnen redden met nitro/benzine :D

Sorry voor mijn interruptie :wink:

Gerwin Brommer

Back