't is maar wat je lekker en leuker vindt, even een vergelijkend waren onderzoek..
Gemiddeld middagje brandstof vliegen. Ik overdrijf niet, zo gaat het meestal bij mij:
Kist uitpakken en in elkaar zetten
Tanken, kliederen met brandstof.
Eerst met de hand proberen te starten..lukt natuurlijk niet.. toch maar met de startaccu en startmotor.. we zijn inmiddels een kwartier of langer in de weer, en de motor loopt nog niet eens.. Ok verder..motor loopt op een gegeven moment wel.
10 minuten of langer bezig motor goed af te stellen (altijd ellende bij mij)
Eindelijk, na 20-30 minuten klooien, vliegen..
Na 2 minuten landen want motor lijkt in de vlucht te rijk te lopen en moet toch nog beter afgesteld worden, want nauwlijks power bij volgas... Ik begin er al aardig de pest in te krijgen.. maar ga stug door.. het zal zo wel beter gaan.
Eerst maar even tanken, afstellen, na 10 minuten vliegen we weer.. Oops, motor slaat af (grtvrdmm), verplicht landen.. Ik raak er al niet eens meer van in paniek, zo vaak is me dit al gebeurd... Maar begin al aardig chagerijnig te worden.. Net aan de andere kant van de sloot geland, dus ik moet eerst 5 minuten omlopen om me kist te halen... Nu ben ik zeker chagerijnig..
Eind van de middag:
Met moeite en veel gedoe 4 vluchtjes gemaakt van hooguit 10 minuten.
Vette vingers
M'n kleren vet en vies
Ik stink een uur in de wind
Kist vies, onder het gras en de olie.
Een half uur bezig de boel weer knappies te krijgen en zonder lekkage in de auto te laden. Moe maar met toch een katterig gevoel ga ik op huis aan,
Middagje electro vliegen, hoewel ik nog maar een paar keer buiten heb electro gevlogen, denk ik dat het wel in het algemeen zo zou kunnen werken:
Batterij thuis al geladen en in vliegtuig gestopt
vleugel er op, roeren check, motor check volgas.
3 minuten na aankomst op vliegveld: Vliegen!
Batterij na 20 minutjes vliegen leeg, andere er in, lege op de lader en hup weer de lucht in. Na bijna drie kwartier vliegen (totaal) even rustig aan, nog een half uurtje en me eerste accu is weer vol, dus net even tijd een bakkie te doen en es te kijken wat die brandstof prutsers aan het doen zijn
Zeker twee vliegers zijn alleen nog maar aan het prutsen geweest met hun motor, een andere is aan het wandelen om zijn kist te halen die een kilometer verderop is geland omdat zijn motor afsloeg.
Ok, koffie en broodje met schone handen (!) naar binnen gewerkt, eerste batterij is weer vol, lege batterij aan de lader, volle batterij in de kist en weer vliegen. Na 20 minuutjes weer landen, en inderdaad moet ik nu wat langer wachten voor de andere batterij weer vol is, maar ach ik heb er al ruim een uur vliegen opzitten, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik heb nog een broodje en help graag andere mensen met vliegen.
Na nog een vlucht van 20 minuten heb ik het wel gezien.
Einde electro middag
Ook 4 vluchtjes gemaakt, maar wel van 20 minuten ieder, dus zeker 2x zo lang gevlogen als bij brandstof, binnen dezelfde tijd. Geen gezeik met afstellen of motoren die niet willen lopen, want dat heb ik allemaal thuis geregeld, en is bovendien veel eenvoudiger dan bij brandstofmotoren. De voldoening zal dus veel groter zijn, want geen gedoe op het veld als je juist wilt vliegen.
Na het vliegen:
Batterij er uit en inpakken. Poetsen en schoonmaken is niet nodig, na 5 minuten zit alles in de auto. Ik stink niet naar methanol en olie, maar ruik lekker fris naar de buitenlucht, kleren zijn nog schoon, ik heb nog schone handen, ik kan thuis zo aan tafel voor het eten en hoef niet te douchen of te verkleden.
Ik wordt echt steeds enthausiater over electrovliegen!.. Maar ik had al gezegd dat ik om was.. toch?
Marco