4e F5B Wedstrijd F5B Wijk en Aalburg 6 augustus

Weer een mooie F5B dag geweest bij MV Aalburg.
Om te beginnen alle dank aan de leden van MV Aalburg voor hun gastvrijheid, de hulp die ze geboden hebben en de goede catering- de sate'tjes waren erg lekker :)
Ook dank aan alle deelnemers die gekomen waren ondanks de sombere voorspellingen. Gelukkig viel het mee en hebben we gewoon mooi vliegweer gehad. Ik vond dat er goed gevlogen werd, je kunt zien dat de ervaring toeneemt en dat er getraind wordt, top!
Ik zag een hoop blije gezichten :)

De rondes liepen lekker door, Jan en familie hadden het goed onder controle, wederom top!

En als belangrijkste was het natuurlijk weer gewoon gezellig. Lekker onderling babbelen, ook de belangstelling van de Aalburgers was erg leuk.

Na afloop zijn we met een groepje van 10 nog een hapje wezen eten, buiten onder de parasol. Om een uur of 8 kwam dan de beloofde regen, en goed ook. Mazzel dat dat overdag niet viel, dat was een aardig plasje plens water dat omlaag kwam storten.

Op naar de volgende, 3 september in Zeewolde. Iedereen die het F5B spelletje wel eens wil zin is natuurlijk van harte welkom. Meevliegen kan ook, we zijn erg flexibel, ook met een Blizzard of leuke hotliner kun je meevliegen, kom het eens proberen!

Gerben

Heeft iemand nog foto's van de wedstrijd, die zou ik dan graag willen ontvanen zodat we ze kunnen uploaden naar de site :D

Helaas geen foto's gemaakt op het evenement zelf. Wel in de auto op de heen en terugweg wat foto's gemaakt. Inclusief de enorme stortbui in Belgie waarbij we wel snelheid moesten minderen om ongelukken te voorkomen. We hebben dus erg mazzel gehad met het weer!

Mijn onverdunde indruk van de wedstreid;

Na een beetje tijd verdoen en de laatste preparaties in de ochtend liep de wedstreid eigenlijk heel lekker door. De ondanks dat we Jan niet konden horen op de speaker die veel te ver weg stond, leek het alsof hij alles onder controle had. Super!!

Het veld zelf viel mij eigenlijk een beetje tegen. Nederland heeft zo veel grote en vlakke weilanden dat het een beetje maf voelt om dan zo op een klein hoekje te staan met mais aan de ene kant, de wind van de andere kant en geen plek voor de auto's. Zeker een leuke club maar toch niet helemaal optimaal voor een wedstreid zoals deze. De situatie op het veld had mede tot gevolg dat er na mijn mening toch wat veiligheids problemen onstonden. We moesten starten en landen in de buurt van andere mensen en deelnemers. Soms volledig zonder waarschuwing starte er een model vlak naast je of kwam er ineens een model over je hoofd voorbij vliegen in de landings fase. Misshien dat we in de briefing hadden moeten zeggen dat mensen liefst even kunnen roepen dat ze gaan landen of starten?

Daarbij kwam dan nog dat er toch wat mensen waren die schijnbaar geen respect hebben voor een F5B model met aangesloten accu. Mensen, kan ik u op het hart drukken even goed naar jezelf te kijken en er wat aan te doen? Als een F5B model onverwachts zijn motor aan zet kunnen de gevolgen wel eens erger zijn dan je ooit had kunnen denken. Men moet dan denken aan ambulances, missende lichaams delen en een verbod op de klasse F5B in Nederland !!!

Je kunt het dramatisch vinden en misschien kijk ik er anders naar omdat ik zelf nog een lidteken op mijn voorhoofd heb staan van een 17'' prop die voor mijn gezicht aansprong op het WK in Kiev. Echter de werkelijkheid is dat je NOOIT weet wanneer een F5B model zijn motor aan zet. Simpele dingen zoals het uitzetten van je model waarbij er slechts 1 van de 1000 keer wat gebeurd of gewoon een los contactje waarbij de regelaar denkt dat hij een puls krijgt. Ik heb het zien gebeuren, zelfs nog op de wedstreid in Engeland twee weken terug zijn er 2 props gesneuveld en gelukkig waren er geen gewonden. Oorzaak, één iemand zette de ontvanger uit en een ander raakt de gashendel op de zender aan met zijn jas.

Neem gewoon even de moeite om je model niet op mensen te richten zolang de accu is aangesloten. Pas na het afkoppelen van de accu is het model weer veilig en niet eerder!!!

Het starten van de modellen. Het is niet ondenkbaar dat een propellor breekt of dat het model tijdens het starten niet doet wat hij ''normaal'' doet en het is dus best mogelijk dat mensen die langs de start richting staan een prop blad of een model in hun nek krijgen. Als er dus niet genoeg ruimte is, start dan niet !!! Vraag mensen zich te verplaatsen of spreek de wedstreidleider aan op de situatie.

Sorry voor dit minder positieve bericht.

Wat betreft mijn wedstreid. Die was eigenlijk over na dat ik in ronde 2 een lege accu in mijn model stak. Een stomme fout en zeker een fout van mijzelf en niet van iemand anders ook al was ik lichtelijk afgeleid. Het gevolg was dat het model steeds langzamer ging en ik ook niet de duurtaak haalde. De accu was zo leeg dat de prop nog wel draaide maar er kwam echt niks bij aan hoogte. Je voelt je dan echt een sukkel en vooral gezien het voor mij niet echt makkelijk is om in Nederland mee te doen met een wedstreid. Dit was niet de uitslag die ik voor ogen had. Maar goed, het level gaat door en het was zeker leuk om er bij te zijn!

Ik hoop dit jaar en anders volgend jaar weer een keer langs te kunnen komen op een NL wedstreid. De rit met de auto viel eigenlijk best mee en is voor mij minder stressvol dan met het vliegtuig ook al kost het eigenlijk meer geld en meer tijd. Of anders misschien een wedstreid in Belgié ?! Komen daar ook veel Nederlands naar toe?

Gerben, nogmaals gefeliciteerd met de overwinning en je nieuwe PB. Zeker gezien de stress van de wedstreid organisatie is dat een zeer goede prestatie en ik hoop dat we ooit een competatief Nederlands team kunnen vormen op een WK.

Jan Willem, maak jezelf niet gek, je kunt het wel!

Pieter Jan, leuk je te ontmoeten en ik ben zeer onder de indruk van je vele goede ideéen en projecten.

Alle anderen, leuk jullie weer te zien en jammer dat ik niet mee kon met het eten om wat meer bij te praten.

Gr, Jos

Laatst bewerkt:
... Ron.. hoe vond je het? ...
Ik had gisteren bij thuiskomst een gloeiende nek en gloeiende voeten :mrgreen: en heb om 19.00u mijn strozak opgezocht. Steenmoe maar ik had de nacht ervoor dan ook nauwelijks geslapen. In Zeewolde ben ik er weer bij :) dan met sombrero.

Laatst bewerkt:
Heren, goed om te lezen dat er weer een mooie wedstrijd is gevlogen. En irritant om te zien dat de concurrentie steeds beter wordt... Ik was van mn vakantie aan het genieten en zodoende niet aanwezig bij de wedstrijd. In Zeewolde hopelijk weer wel!

@Ron: goed om te lezen dat je het naar je zin hebt gehad. Tijd om weer eens te gaan vliegen?

Laatst bewerkt:
... 4 magneten los van de buitenloper? ...
Zie
[106176] magneten-lijmen

Welk merk/type motor betreft het Bas?

... We moesten starten en landen in de buurt van andere mensen en deelnemers. ...
Daarom bleef ik ook met 'mijn' vlieger achter de tent staan tot hij naar landingstip kon. Ik voelde het af en toe in mijn nek kriebelen en dat kwam niet door de zon. Anderzijds, ik ben natuurlijk niet te missen ;) Een vaste startrichting, weg van de mensen richting sloot of richting rak i.p.v. richting van mensen zou beter zijn geweest.

Mochten er nog meer gas-boxen gemaakt worden dan zou ik kunsstofbehuizing nemen, dan kan er nooit een ontvanger kortgesloten worden tegen de behuizing.

... @Ron: goed om te lezen dat je het naar je zin hebt gehad. Tijd om weer eens te gaan vliegen?
Dan zal ik toch eerst vliegtuig moeten leren vliegen :mrgreen: Mijn heli-reflexen zijn inmiddels al twintig jaar oud.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had gisteren bij thuiskomst een gloeiende nek en gloeiende voeten :mrgreen: en heb om 19.00u mijn strozak opgezocht. Steenmoe maar ik had de nacht ervoor ook nauwelijks geslapen. In Zeewolde ben ik er weer bij :) dan met sombrero.

Ron, jou was ik al weer bijna vergeten. Nou ja, dat met die ontvanger niet natuurlijk. Ik was er geloof ik niet helemaal bij die dag.

Toch gaat zo een dag snel, eigenlijk niet echt kunnen babbelen.

Mochten er nog meer gas-boxen gemaakt worden dan zou ik kunsstofbehuizing nemen, dan kan er nooit een ontvanger kortgesloten worden tegen de behuizing.

Ik had voor de 2de ronde maar wat kapton tape om mijn ontvanger heen gedaan. Nog bedankt!

Nou, ik ga maar weer eens naar mijn werk toe.

Jos

Heel attent! Ron. Maar ik had vanmorgen vroeg al een zoektochtje gemaakt en wat info van je gevonden.
dikke-hobbycity-outrunner-verbeteren
Het gaat overigens om een AXI 2217/D9 met PG3 gear. 4 magneten los. Enkele met een buts of splintertje... daar moet ik dan maar mee leven. Heb ze op polariteit getest, maar ook op de lijmafdruk om zeker te zijn van de juiste stand om en om. Echt vast is het fabrieks origineel niet gelijmd. Ik vond het maar een matig uitziende verbinding CA of Endfest? Ik heb ze alle vast gezet met CA, met lamineer epoxy/glasparels alle 14 gesealt. Met föhn +handwarm versneld uitgehard. Vanmiddag al weer even proefgedraaid en de set-up lierde naar behoren. Magneetjes kunnen geen kant meer op met al die rotatiekrachten...

De romp is niet ingescheurd. Noch gebroken. Het is op die plek wel soepeler dan in de rest van de romp. Voor de zekerheid doe ik morgenavond nog een een extra matje in de buik. Beetje flex moet die plek wel behouden.
Vleugel is alweer gepoetst en glimt als een keutel in de maneschijn... een enkel is te diep maar zal er niet minder om vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back