Ik laad cellen in serie en parallel zonder problemen.
Voor losse cellen van een lagere capaciteit is dat ideaal, de kleine 138mAh celletjes in deze topic laad ik in 4s2p combinatie.
Parallel opladen is geen enkel probleem MITS je ervoor zorgt dat de cellen eenzelfde ontlaadspanning hebben vooraleer je aan het laadproces begint
Dit doe je door:
1. Ze 'leeg' te vliegen tot de regelaar de afschakelspanning bereikt
of
2. ze eerst afzonderlijk of in serie aan een balancer-ontlader te hangen tot ze de (ingestelde) minimumspanning hebben bereikt.
Parallel ontladen is ook geen enkel probleem want de cellen worden door de lader-balancer tijdens het laadproces op eenzelfde maximale spanning gebracht.
Ik heb voor indoor een mini-ladertje tot 4s dat minimaal 250mAh levert.
4 van die kleine 138mAh (eigenlijk 110mAh) celletjes krijgen in serie dus 250mAh, wat méér dan 2C is.
Om de stroom meer richting 1C te krijgen hang ik 2x 4s parallel...
In minder dan één uur laad ik dus 8 celletjes tegelijk, zou er evengoed 16, 24, ... tegelijk kunnen laden.
Voor elke cel/pakket een aparte lader voorzien is dus absurd.
Hetgeen je doet door losse cellen parallel en/of in serie te schakelen via een harnasje van draadjes en connectoren is gewoon hetzelfde als hetgeen de fabrikanten af fabriek in een samengesteld pakket reeds doen.
De cellen in samengestelde pakketten hebben ook een ongelijke spanning na het vliegen, de balancer brengt ze tijdens het laadproces op een gelijk niveau. Hoe meer onbalans hoe langer het laadproces zal duren.
Losse cellen laden die alle tot de afschakelspanning van de regelaar zijn 'leeg' gevlogen zullen in eenzelfde configuratie als een samengesteld pakket met eenzelfde capaciteit een kortere laadtijd hebben.
Dit omdat ze reeds in balans aan het laadproces beginnen.
De cellen van een samengesteld pakket daarentegen beginnen met onbalans aan het laadproces daar de afschakelspanning door de regelaar over de in serie geschakelde cellen werd gemeten.
Voorbeeldje:
Regelaar 2s, afschakelspanning 2s = 6V
Na afschakeling is het perfect mogelijk dat de klemspanning van de cellen bij 2s pakket voor cel 1 = 3,2V en cel 2 = 2,8V is.
Cel 2 heeft een klemspanning van 0,2V onder de gewenste 3V afschakelspanning/cel, cel 1 een van 0,2V erboven.
In serie met cel 1 wel degelijk 6V doch het balanceerproces zal tijdens het laden extra tijd innemen tov van cellen die apart tot de afschakelspanning zijn ontladen.
Diverse merken hebben schakelingetjes in hun gamma die via de balanceerstekker tijdens het vliegen/ontladen de spanning van elke cel apart in de gaten houden en zo nodig de regelaar terugkoppelen als één van de cellen de minimumspanning bereikt.
Met zoiets ben je dus zeker dat geen enkele cel onder de minimumspanning gaat...