5 asser schaal 1:4

Hallo allemaal,

Even met het gezin ertussen uit en frisse moed verzameld voor de bouw.
Tussen de wasmachines door het project opgestart.
Voor vertrek al het een en ander laten maken bij de smid en bij thuiskomst lag alles klaar.
Met accubak, bumper en spatborden is het al een mooi geheel.
De truck rijdt radiografisch voor en achteruit en de besturing komt er snel aan.
Ik wil eerst met het geheel rijden en de wielen afstellen, de lampen, spiegels, zonneklep, spoilers, toeters en bellen komen daarna.

608fCcx.jpg

61XGe17.jpg

62.jpg

En als verrassing:

De eerste meters.

[URL="
[/URL]

Tot zover weer.............

Steven

Laatst bewerkt door een moderator:
Update:

Gewoon blijven zoeken totdat er een LAMPJE gaat branden.
Op zoek naar reflectoren +/- 30 mm op het web en al ijsberend door de kamer kreeg ik de zaklamp van mijn zoon in mijn vizier.
Eureka!!!! 4 aluminium zaklampen laten komen en de koppen eraf gedraaid.
Met een gatenboor een mooi gat gemaakt en van achteruit geplaatst.
Onder in de bumper 4 signaallampjes als verstralers.
Ik ga wel de aluminium omlijsting daarvan op maat aanpassen, ze zijn nog te groot.
Ook de elektra van de achter bumper is al af.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Tot zo ver weer .........

Steven

Kleine update......

Afgelopen week mocht ik bij Alfisti langs die me heeft geholpen met de besturingselektronica. Daar kreeg ik elektronica les. Ikzelf heb nog nooit iets aan een printplaat gedaan. Thuis heb ik alleen de draden op de gewenste lengte in de truck veranderd zodat het netjes weggewerkt is. Na het nodige afstellen rijdt en stuurt de truck nu. Jammer dat ik in het filmpje de banden niet goed heb opgepompt en dat de accu's bijna leeg zijn.
Maar het werkt zonder storing van elkaar.

[URL="
[/URL]

Alfisti en vriendin, nog bedankt voor jullie tijd en gastvrijheid.
Ik heb genoten van de verhalen over jouw Dakar Daf en met bewondering jouw trucks mogen zien. Het project Kamaz is weer een level hoger en ik ga dat zeker volgen op jouw website.

Tot zover weer...........

Steven

Hallo Pieter,

Welkom bij de 1:4 (hoek).

Ik heb je topic gelezen omtrent de stuur electronica.
Ik heb hulp gehad van Alfisti en weet nu zelf hoe de hele werking ervan in elkaar zit. Komen jouw wielen, als je de "knuppel" los laat terug in zijn middenstand?
Bij mij doet ie het prima, ik had alleen in mijn filmpje een lege accu en zachte banden.
Vanaf vandaag heb ik twee verse bronnen en ga er van de week nog volop mee testen. De tweede en laatste as moeten nog volgens het akkerman principe mee huppelen.

Steven

Mocht je vragen hebben hoe ik dingen hebt aangepakt hoor ik het wel.

Hoi Steven,

mijn stuur loop niet terug naar het nulpunt, moet dat nog ff uitzoeken hoe dat in zijn werk gaat, heb nu een Thor15 er tussen en moet zeggen dat werkt wel.

Gr Pieter

Hallo Pieter,

Dat gebeurd met het stereo potmeter systeem wel. Ik begreep van Alfisti dat hij dat ook in eerste instantie had maar nu ook zelf de uitslag van de wielen bepaald en laat staan.
Met andere woorden, het is maar net hoe je het wilt hebben.

hoe ga jij nu verder met jouw bouw?
Ik begrijp dat het een Volvo NH moet gaan worden en wat word de materiaal keuze? (er rijd er al een rond).
En natuurlijk de meest gestelde vraag"wat komt er achter"??

Ik ben wel benieuwd naar detail foto's van jouw truck, misschien komen er nog aanvullende tips.( je doet het toch op je eigen manier).

Tot zover weer............

Steven

Update,

Hallo allemaal,

Met twee frisse accu's eerst de dragende wielen uitgelijnd. De truck rijdt mooi recht van me weg en komt mooi recht terug.

[URL="
[/URL]

Daarna met alle wielen erop afgesteld. Hij loopt volgens mij netjes volgens het Ackermann-principe. Aan het einde van het filmpje even driekwart speed. De truck heeft power genoeg en reageert lekker direct op de besturing.

[URL="
[/URL]

Tot zover weer........ Ik kan nu gaan pimpen!!!

Steven

Hallo Steven,

Nou, dat rijd geweldig zeg, Super hoor !

Succes met de (af)bouw van de DAF

N.B.
Jammer dat je er geen ramen in maakt, nu lijkt de cabine nogal erg ROOD !

Hallo Piet,

Dank voor jouw reactie.

In tegenstelling tot eerdere berichten ga ik komende winter ook beginnen met een opstelling die ik van bovenaf de cabine in kan laten zakken met daarop het complete interieur. Als deze klaar is ga ik in een later stadium de ramen open maken. Eerst maar zou verder bouwen totdat de truck van buiten gepimpt is.
De soundmodule usm-rc 2 van beier-electronic is ook al onderweg. Deze moet daar eerst nog onder gebouwd worden. Genoeg te doen nog.......

groetjes,

Steven

Kleine update.....

Na zeer geslaagde testritten de cabine eraf en verder in de lak.
Verder met het inbouwen van de lampen in de bumper (de units moeten nog zilver worden).Als de soundmodule binnen is ga ik verder met de elektronika.

110.jpg

(de kerstboom voor).

Tot zover weer...............

Steven

Zo mooi ik denk dat velen achteraf niet zullen gokken dat er hout gebruik is, poehee ik kan niet vaak genoeg terugkomen om te kwijlen

Tip: voor eenvoudig en mooi resultaat bijna chroom waardig haal bij de Bruna van de zilver stift/pen met verf dr in en zo'n balletje die je hoort als je schud (net als spuitbus) daar heb ik enorm mooie resultaten mee behaald!

Bedankt voor de complimenten.....zo langzamerhand gaan ze pijn doen (die veren). Ik schrijf enkel en alleen om te delen en te motiveren tot bouwen.
Het geeft rust en voldoening.

Marcel, als ik de ramen er niet uit zou halen, zou ik die folie er zeker voor gebruiken! Het geeft een mooi effect. Bedankt voor de tip.
De zilver en zwarte verf moet eerdaags binnenkomen, ik gebruik acrylverf die snel droogt.
Voor wat betreft dat twee takt geluid heb ik mijn rus schaal 1:1. Het project wat ik in het begin van mijn bouw er nog tussendoor kreeg.

http://www.voskhod.nl.

Nee in de soundmodule zit het geluid van de DAF XF 105, zoals Piet zegt "beter 6 harde klappen dan 8 zachte plofjes".

Steven

update,

Een uitvinding is een oplossing voor een probleem.

Zo heb ik meegedaan aan "het beste idee van Nederland" in 2010 en ben toen bij de laatste 60 (halve finale) gekomen.

Mijn probleem nu is dat de aansturing van de scootmobielmoter een potmeter is met een grote neutraal stand en een klein voor- en achteruit gebied.
Ik stuur de potmeter aan met een servo en de uitslag daarvan is dus gering.
Zo komt het geluid van de soundmodule niet tot zijn recht.
Om dit op te lossen heb in het onderstaande filmpje de oplossing gevonden.
De servo arm maakt door de knik meer uitslag voor het geluid van de soundmodule.
De truck gaat welles waar niet echt harder maar het geluid versterkt dit wel.

YouTube

Verder nog wat aan de styling van de truck gedaan.

zonneklep.jpg

zonneklep1.jpg

hoekspoiler.jpg

hoekspoiler2.jpg

Tot zover weer....

Groetjes,

Steven

Laatst bewerkt:
Update....

Ook ik was bij de Mack en zwaar transport dag in Amsterdam. Volgend jaar ga ik er zeker heen!!!!
Peter, Gert en zijn zoon reden daar en waren verbaasd dat ik de truck niet bij me had. Nee ik ga pas rijden als hij van buiten af is en dat duurt niet lang meer. Met wat kleur op de cabine is hij niet meer zo rood Piet!! Enkel nog wat verlichting, spiegels en afstellen van de soundmodule.
Hieronder een paar kiekjes van de status nu.

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

Tot later......

Steven

Back