5 Packs 2s Lipo's tegelijk laden.

Of het verstandig is om 5 verschillende accu's in serie te laden is een tweede.
Maar als het om 5 dezelfde paketten gaat, die allen tegelijk gebruikt worden, is dit best mogelijk.
Dit is toch precies hetzelfde als een 10S pakket... Ook daar zul je nooit 10 exact dezelfde cellen in 1 pakketje hebben.
De icharger zorgt er wel voor dat hij bij 4.2V per cell stopt. Je kunt dat goed zien op het voortgang schermpje.
Als bijvoorbeeld 1 3S pakket al drie cellen heeft die op 4.2V staat, dan houd ie dat vast en zorgt ie ervoor dat het andere pakket vanzelf bij trekt.

Er werd alleen gezegd dat het niet mogelijk is op die lader. Dat is het echter wel...

Zelf zou ik er ook niet aan beginnen. Vind 2 accu's in serie al genoeg.

Net als wat herman (tadango) zegt niet doen geen pakketen in serie laden.

Wat een hoeveelheid BS wordt er toch weer over laders gespuid. Een 10S balanceer lader die 10 cellen in serie niet kan laden? Dan zal je toch echt met details over de bouw van die specifieke lader moeten komen waarom er cellen volgens jou in de fik zouden kunnen vliegen. Die zie ik niet dus =>Tandango, volgens mij praat je uit je achterste, en dat is levensgevaarlijk. Je darmgassen zouden wel eens in contact kunnen komen met een open vlam, en dan krijg je een gas explosie. Ieder jaar overlijden er in Nederland alleen al een aantal mensen aan de gevolgen van een gasexplosie. Niet doen dus!

1 keer opletten mensen:

10s laden is geen probleem, dat zeg ik niet! Als je van 5 2s packs een 10s maakt EN DIE ALS 10s gebruikt dan is er ook geen probleem!

Hier wil iemand 5 losse 2s packs tegelijk opladen. Deze packs worden niet tegelijk gebruikt. De lading is dan verschillend als je ze gaat laden. Dat gaat fout want die lader verwacht een 10s packs met 10 GELIJKE cellen. Een balancer kan het grote verschil wat je krijgt niet verwerken. Dit gaat dus fout omdat sommige packs veel voller zijn dan andere. Als je geluk hebt schakeld de balancer de lader uit en sloopt je geen packs. Gebeurd die niet dan overlaad je de packs die het snelst vol zijn. Deze kunnen zelf in de fik vliegen!

DUS NIET DOEN! Ik weet waarover ik praat.

Kort gezegd: De lader doet wij jij hem opdraagd en dat is de boel laden totdat 42V berijkt is. Het zal de lader (zonder balancer) een zorg zijn als het verschil groot is. Met een balancer controleert hij het verschil en stopt hij optijd omdat het verschil niet klopt.

Dus Jib, LEZEN voordat je blaat ;)

Laatst bewerkt:
Ben het helemaal met Tadango eens. Geen pakketten die apart zijn gebruikt in serie laden. De ladingsverschillen kunnen te groot zijn. Een gemiddelde balancer kan maximaal 150 mA van de laadstroom omleiden, een goede 300 mA en er zijn enkele balancer die met een hogere stroom kunnen balanceren. In vergelijking met een laadstroom van enkele Amperes is dat heel, heel weing en bedoeld om hele kleine verschillen tussen cellen weg te werken.

Als je een bezoek van de brandweer op prijs stelt om te poberen de resten van je huis te redden dan mag je deze goedbedoelde adviezen natuurlijk in de wind slaan, maar weet wat je vroeg of laat te wachten staat. Li-Po's laten niet met zich spotten !

Iedereen wist dit natuurlijk al (dit was: Jullie geloven dit nooit), maar er zijn ontzettend veel (dit was: maar er zijn zelfs) mensen die verschillende 3S accu's van verschillende mAh parallel laden op alle mogelijke laders (dit was: de icharger!!!)

Hieronder wordt een 3S 1300, een 3S 2100 en een 3S 3300 geladen op iets minder dan 1C (5A). Alle pakketten kwamen er netjes geballanceerd vanaf...

Parallel_Charging.JPG

Laatst bewerkt:
Ja dat dat geloof ik best, de tweede wet van Kirchhoff verklaar dat maar daar heb je klaarblijkelijk nooit van gehoord.

Parallel laden is geen serie laden. Daar heb je ook geen I-Charger voor nodig, dat gaat met elke lader. Je moet er wel rekening mee houden dat er bij het aansluiten van een pakket grote vereffeningsstromen door de balanceerkabel kunnen lopen.

Laatst bewerkt:
Ja dat dat geloof ik best, de tweede wet van Kirchhoff verklaar dat maar daar heb je klaarblijkelijk nooit van gehoord.

Goed, het is nu ook weer niet nodig mij als een soort domme persoon te beschouwen...
Je doet net alsof dit een deel is van iemands algemene ontwikkeling.

Blijkbaar is dit tegenwoordig de enige manier hier om een discussie te voeren... :confused:

Als ik kom aanzetten met termen uit mijn vakgebied, dan is het toch begrijpelijk dat een persoon, die daar niets mee te maken heeft, niet weet hoe het in zijn werk gaat?
Waarom dan gelijk weer zo'n opmerking?

Laatst bewerkt:
Wat een hoeveelheid BS wordt er toch weer over laders gespuid. Een 10S balanceer lader die 10 cellen in serie niet kan laden? Dan zal je toch echt met details over de bouw van die specifieke lader moeten komen waarom er cellen volgens jou in de fik zouden kunnen vliegen. Die zie ik niet dus =>Tandango, volgens mij praat je uit je achterste, en dat is levensgevaarlijk. Je darmgassen zouden wel eens in contact kunnen komen met een open vlam, en dan krijg je een gas explosie. Ieder jaar overlijden er in Nederland alleen al een aantal mensen aan de gevolgen van een gasexplosie. Niet doen dus!

Ik zou maar een beetje respect tonen voor iemand die al meer dan 10000 berichten heeft.
En zeer veel verstand van zaken heeft. als iemand het weet is het herman wel, zeker betreft lipo's en laden.

de Turnigy packs mogen ook met 2C geladen worden. Dit kan de lader die je wilt hebben echter niet aan. Hij geeft maximaal 50Watt per uitgang, dus je kunt met ongeveer 5A laden. Per pack kost het je dus ongeveer een uur om vol te laden.

edit: op een of andre manier miste ik een stuk discussie en reageerde ik op iets wat al eerder gezegd was.

Laatst bewerkt:
Parrallel laden is inderaad geen enkel probleem zolang het verschil niet al te groot is. De eigenschappen en weerstand van de packs zorgen dan voor een balans zodat de volle accu's minder snel laden dan de legere. De lading vanuit de lader is voldoende om het overhevel effect te compenseren. Is compleet niet te vergelijken met serie laden :)

Goed, het is nu ook weer niet nodig mij als een soort domme persoon te beschouwen...

Blijkbaar is dat de enige manier hier om een discussie te voeren... :confused:

Nee, dat is een verkeerde conclusie. De discussie gaat over serieladen. Dan geef je een voorbeeld van parallel laden. Je geeft aan dat dat goed werkt. Op zich is dat niet vreemd de natuurkunde verklaart dat. Dan is het niet zo vreemd dat ik opmerk dat je nog nooit van Kirchhoff heb gehoord die dit verschijnsel heeft bestudeerd. Was dat wel het geval dan had je de opmerking niet gemaakt.

Dat heeft niets met dom te maken, hooguit over gebrek aan kennis op dit vlak.

Parrallel laden is inderaad geen enkel probleem zolang het verschil niet al te groot is. De eigenschappen en weerstand van de packs zorgen dan voor een balans zodat de volle accu's minder snel laden dan de legere. De lading vanuit de lader is voldoende om het overhevel effect te compenseren. Is compleet niet te vergelijken met serie laden :)

Kijk, dit wist ik dus niet en dat is tenminste een normaal antwoord op mijn bovenstaande bevinding...

Maar weer even on-topic.
Zo te zien heeft de TS gekozen voor de quattro lader. Lijkt mij een prima keuze om zijn accu's te laden...

Laatst bewerkt:
Dat is altijd de makkelijkste / beste keus maar helaas iets prijziger. Tja, hobby kost geld he :)

Nee, dat is een verkeerde conclusie. De discussie gaat over serieladen. Dan geef je een voorbeeld van parallel laden.
Eigenlijk gaat de discussie niet over serie of parallel. Het gaat erom dat de TS vijf 2S 5000mAh tegelijk wil laden. Hoe maakt niet echt uit.

Dus om dan toch weer even dat parallel laden aan te halen...
In het geval van de TS met vijf 2S 5000mAh accu's, is het dus mogelijk deze te laden op bijvoorbeeld een iCharger 208B (of elke andere lader die met meer dan 20A kan laden) met het meegeleverde balance board.
Wil je dan op 1C laden, dan moet ie echter 25A leveren, heb ik dat correct?
Aangezien ie dat niet kan en hij maar 20A kan leveren, zou het dus mogelijk zijn 5 accu's tegelijk te laden op die lader, alleen dan met 20A.

Zou het persoonlijk nog steeds niet doen (zou gewoon die quattro lader halen, lekker makkelijk en je kunt zonder problemen 4 accu's laden), maar mogelijk is het, toch? En zou dit dan een veiligere manier zijn dan in serie?

Laatst bewerkt:
Klopt helemaal. Zolang de packs een beetje in de buurt zitten, dus niet 5% en 95% vol ;) Zolang ze een % of 20/30 verschillen zal dat geen probleem zijn. Is het verschil groter moet de stroom omlaag. Waarom? Packs die vol zijn vragen dan minder stroom. Wat gebeurd er met de rest? Die krijgen meer. Hoe kleiner het verschil hoe gelijkmatiger de stroom. Met de huidige packs is 2C laden ook geen probleem dus die 5 x 5000 mAh packs kunnen met 20A goed geladen worden als je ze na elkaar hebt leeg gereden. Wil je thuis nog even na laden dan moet je de stroom lager instellen zodat je zeker weer dat niet 1 pack de volledige stroom te verwerken krijgt.

Dat klopt en dan laadt je met 1C. Je moet de capaciteit van alle parallel aangesloten accu's bij elkaar optellen. Dat is met 5 stuks 5000 mAh dus 25000 mAh ofwel 25 Ah. Je loop met deze capaciteit direct tegen de grenzen van de meeste laders aan. Ook de balancer krijgt het heel moeilijk. De balanceerstroom is heel gering t.o.v. de laadstroom.

In de praktijk is is parallelladen van grote capaciteiten (nog) niet haalbaar.

Wat ik me nu afvraag, hoe worden de cellen van de verschillende lipo's nu geballanceerd (tijdens parallel laden)?

Op de foto wordt elke accu onder elkaar in het balance board gestoken. Hoe kan een lader nu alle cellen onafhankelijk ballanceren? Of ziet ie gewoon maar 3 cellen(in dit voorbeeld)?

Laatst bewerkt:
De lader ziet maar 3 cellen. Omdat de balance stekkers ook zijn doorverbonden (via het board) staan alle cellen parrallel. Dus van alle packs staat cel 1 parrallel. Geldt ook voor cel 2 en cel 3. Voor de lader is het dus 1 pack met 3x zoveel capaciteit.

Dat doet de balancer ook niet. De parallel geschakelde cellen gedragen zich als één cel. Door het parallel schakelen wordt de spanning van de cellen gelijk. Dat zegt de tweede wet van Kirichhoff. Kirchhoff's circuit laws - Wikipedia, the free encyclopedia

Dat gelijk worden van de spanningen is ook de reden dat er grote vereffeningsstromen kunnen ontstaan. Vergelijk het maar met twee voorraadtanks die aan de onderzijde via een buis met een afsluiter aan elkaar zijn verbonden. Als één tank vol met water is en de andere halfvol dan zal na het openen van de afsluiter het niveau in beide tanks gelijk worden. Als je daarna de tanks gaat vullen blijft het niveau in beide tanks gelijk. Daarbij is het niet nodig dat beide tanks even groot zijn.

Laatst bewerkt:
Back