In laptops zitten over het algemeen a123 cellen aka LiFePo4, deze kunnen niet ontploffen of ontbranden. Als je laptop accu zijn beste tijd gehad heeft is het dus best de moeite waard het omhulsel eens voorzichtig open te maken, voor het zelfde geld zitten er a123 cellen in. Als je een beetje kan solderen heb je zeer goedkoop een "nieuwe" accu.
Die temperatuur sensor is voor NiMh en NiCd, daarbij kun je tijdens het laden via de temperatuur bepalen wanneer een accu vol is.
Daarnaast NiMh accu's hebben een vrij hoog verlies bij het laden waardoor ze warm worden, ze mogen niet te warm worden want dan gaan ze kapot. Zeker bij snel laden kunnen de temperaturen aardig oplopen.
Lipo's hebben een heel laag verlies tijdens het laden en zullen daarom ook niet echt warm worden tijdens het laden. Zodra je ze overlaad gebeurt er uiteraard iets anders... alleen de energie wordt niet omgezet in warmte, maar in een reactie waarbij gas vrij komt. Of de interne weerstand moet dan heel erg toe nemen wil je dat de accu warm wordt... of een hele heftige en snelle exotherme reactie... en die krijg je ook, maar pas wanneer het omhulsel scheurt.
Uiteraard zal de chemie van de lipo accu uitmaken met hoe heftig hij zal ontploffen, maar prik eens in een lipo met 30% lading en 1 die bommetje vol zit. Is een wereld van verschil.
Edit: Ga a.s weekeind paar van die dingen uitproberen met lipo's (zie ander topic). Zal kijken of ik een temperatuur sensor kan regelen, maar ik weet bijna 100% zeker dat de temperatuur niet zal stijgen. Zal dan meteen een volle en een bijna lege lipo doorboren en filmpje van maken.
Wat auto ongeluk betreft heb je wel gelijk, 1x auto ongeluk 0x lipo brandje

Nooit Duitsers inhalen die in een te grote auto rijden

.
En hanskez had al geantwoord toen ik aan het typen was.