50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik heb nog wel een 26cc voor je.

    Denk dat ie nog nieuw is.

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2022
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wat jammer, en wat een bizarre schade aan je nieuwe koelventilator!
    Dan wellicht toch veel te veel krachten door de luchtstroom op de bladen zelf?
    Anders zou ik het niet kunnen voorstellen.
    Hitte had je zelf al uitgesloten als oorzaak.

    Buiten dit, hoe komt de speling dan iedere keer op de aandrijving?
    Dat zul je ook hebben dan met electro, of is dat helemaal trillingsvrij? Een heli is toch nooit trillingsvrij te maken vanwege het mechaniek?

    Zoek zelf een verbrandingsmotor geschikt voor waterkoeling, en zie derhalve veel luchgekoelde Zenoah's op MP voorbij komen.
     
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Dat klinkt interessant, als ie nieuw is.
    Wat zit er bij (koppeling, uitlaat, luchtfilter)?
    Al heb ik dat allemaal niet nodig, komt toch allemaal niet origineel spul op.
    En natuurlijk, wat zou dat kosten?

    Groet Floris
     
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ondanks, dat je hitte had uitgesloten, vallen mij twee dingen op:
    - De aluminium naaf komt los, te veel speling, op de naaf.
    Aluminium heeft een grotere uitzettingscoëfficiënt dan staal, dus bij verwarming komt deze door de grotere uitzetting los van de as en wordt de spiebaan in de naaf, door rammelen, anders belast.
    - De waaier, terugkomend op verwarming, het lijkt dat het materiaal gesmolten is.
    Kan het zo zijn, dat de krukastap zoveel warmte doorgeeft, dat de temperatuur zo hoog is, dat de aluminium naaf loskomt en het kunststof van de waaier boven het "weekpunt" komt?
    In bericht #524 had je het over een temperatuur van 130°C.
    Zo het niet mogelijk zijn, dat na verloop van tijd, de temperatuur van de gehele motor deze waarde behoorlijk benadert?
    Bij ca. 90°C zit je al dicht bij de temperatuur waarop kunststof week wordt.
    Tweetakt bromfietsmotoren worden ook zeer heet, hier wordt een stalen naaf en vast geschroefd aluminium schoepenwiel toegepast.
    Indien ik was gestopt na enkele tegenvallers, misrekeningen, dan lag de stoomsleepboot nu op de schroothoop.
    Succes met je project, je hebt 90% van de problemen opgelost.
    Henk.
     
    Flyingfloris78, twin en Unusual RC vinden dit leuk.
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo Stoompomp,

    Ik denk dat je gelijk hebt, in zowat alle punten die je aandraagt.
    De aluminium hub is inderdaad steeds losser gaan zitten, waarschijnlijk omdat na enkele vluchten de motor en alles daaraan vast, geleidelijk steeds warmer is geworden. Dit is uiteindelijk de cooling fan teveel geworden.

    Ik zou de deze hub van staal kunnen laten maken én een aluminium fan kunnen laten frezen (met alle extra kosten van dien).
    Daarna zou nog steeds de startas een zwakke schakel zijn, deze zou in mijn ogen nu uit 1 stuk gehard staal gemaakt moeten worden om heel te blijven.
    Ik heb geen prijsopgaven voor al deze bewerkingen maar een voorzichtige schatting zegt mij dat ik hiervoor een complete Zenoah ombouw zelf kan maken.

    Ik heb mijn droom lang doorgezet, maar heb nu het punt bereikt dat de kosten niet meer de baten kunnen rechtvaardigen en ik gewoon een betrouwbare heli wil kunnen vliegen.
    Het ombouwen naar een Zenoah gaat redelijk makkelijk, ik heb alles al in Fusion getekend, hoef alleen nog maar wat aan te passen.
    De Zenoahs zijn ook een stuk goedkoper, voor een paar honderd euro heb ik alles omgebouwd.

    Ik waardeer je opbeurende inputs maar voor mij is dit project nu afgesloten!

    Groet Floris
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt zeggen wat je wilt, maar je hebt alles gegeven wat je kon, en je bent er verdomd dichtbij gekomen!

    Absoluut respect! Toen je er aan begon, had ik niet verwacht dat het geheel uberhaupt zou gaan vliegen.

    Nogmaals, klasse, en je hebt ongetwijfeld een ENORME hoop geleerd.
     
    twin, HeliKoper en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo Brutus,

    Ik heb ontzettend veel geleerd van dit project maar nu zou ik er nog een keer hetzelfde geld in moeten steken om het (waarschijnlijk) goed werkend te krijgen, daar heb ik geen zin meer in.
    Voor minder geld bouw ik een betrouwbare heli met Zenoah motor, die zichzelf al bewezen heeft in heli’s zodat ik volgend seizoen éindelijk wat kan vliegen ipv alleen maar schroeven, verbeteren, wachten op nieuwe onderdelen en heel af toe een vluchtje maken…

    Wel hartelijk dank voor de support bij dit project!

    Groet Floris
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ben het helemaal met Brutus eens en heb mij ook zitten verbazen hoe jij met de heli rondvloog. Techniek is nooit saai en Henk zijn betoog lijkt mij zeer aannemelijk.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  10. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Was een mooi project en leuk om te volgen
    S6 met je nieuwe project
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De DLE60CC twin is inmiddels verkocht, die krijgt een volgend leven in een Sukhoi vliegtuig, waar ie eigenlijk thuishoort.
    Een nieuwe Zenoah G290RC is inmiddels binnen en passende uitlaat aangeschaft van mede-forumlid Jeroen.
    In Fusion 360 is het nieuwe frame enzovoorts al bijna getekend, dus bijna klaar om te laten frezen.
    Dit alles zal nog wel even duren omdat er eerst verhuisd moet worden. Hou het forum in de gaten want er komt misschien nog wel een klein nieuw topicje aan.
     
    Johannes59, HeliKoper en Unusual RC vinden dit leuk.
  12. Jean-Benoit

    Jean-Benoit

    Lid geworden:
    12 apr 2021
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgium
    Laatst bewerkt: 31 aug 2022
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat zou ook een mooi verslag waard zijn!

    Zal ik je meteen een eigen topic geven?:D
    kun je meteen op de goede plek verder

    Heb je al een motor op het oog?
     
  14. Jean-Benoit

    Jean-Benoit

    Lid geworden:
    12 apr 2021
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgium
    Ik heb nog geen duidelijk idee over een andere motor. Voor het ogenblik vliegt hij met een Zenoah 290 RC.
     
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Hi Jean-Benoit,

    Leuk zo’n project, moet je zeker een topic over maken, dat ga ik zeker volgen!
    Is deze motor misschien iets?
    IMG_7312.JPG
    Misschien niet de sterkste, maar wel sterker dan een standaard Zenoah G290RC.
    Dat moet best in je Vario passend te maken zijn.

    Groet Floris
     
  16. Jean-Benoit

    Jean-Benoit

    Lid geworden:
    12 apr 2021
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgium
    Mijn droom zou zijn om een stermotor te hebben zoals in de Big 200! Maar een twin zou al geweldig zijn!

     
    stuk en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  17. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Die had ik nog nooit gezien, heel erg gaaf!
    Waar een wil is, is een weg. Met een eigen werkplaats en wat start kapitaal is zoiets prima te maken!
    Veel succes
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe makkelijk die motor hier te krijgen is weet ik niet, maar Gaui heeft een 50 cc viertakt benzinemotor, die hoofdzakelijk in vliegtuigvariant verkocht wordt, maar die bij mijn weten oorspronkelijk voor grote UAV's ontwikkeld is.
    Hiervan is ook een 100 cc boxer variant, en naar hun zeggen, in luchtgekoelde en watergekoelde variant te krijgen.
    Zijn redelijk prijzig (de 50 cc gaat net door de 1000 euro heen), maar schijnen wel heel erg goed te lopen en absoluut voor langdurig gebruik ontworpen (o.a. nikasil gecoate cylinders, veel duurzamer dan dat wordt het niet, eigenlijk).
    Ze geven geen vermogens op, maar uit het opgegeven benzineverbruik maak ik op dat de 50 cc een kleine 3 pk volcontinue kan doen, en dat is best goed voor een motor die op betrouwbaarheid en levensduur ontworpen is.

    GX9 100cc | Gauigpower.com
     
    Unusual RC en Johannes59 vinden dit leuk.
  19. Jean-Benoit

    Jean-Benoit

    Lid geworden:
    12 apr 2021
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgium
    Een andere goedkopere en "plug&play" oplossing is de Honda Gx50 motor. Hij is niet erg krachtig, maar zeer betrouwbaar en het geluid is aangenaam. Ik zal er over nadenken...



    [​IMG]
     
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Er staat ergens een verslag van een RC speedboot waar ze de Zenoah vervangen hadden door deze Honda.
    Werkte prima, maar veel zwaarder en de snelheid tot minder dan de helft van de oorspronkelijke set-up.
    Wel zuiniger en een weinig slijtage.
    Gezien de toerentallen wel bruikbaar in een groot RC vliegtuig, maar te zwaar voor een heli wellicht?

    Die motoren waar Brutus mee komt, die boxer 2 cilinder 4 takt watergekoeld! Prachtig!
    Ik lees volledig CNC gefreesde onderdelen. Zelfs uit Azië vaak nog erg kostbaar in kleine series. Dit zijn natuurlijk geen Saito's of OSmax aantallen.
    Maar wel machtig mooi!
     

Deel Deze Pagina