50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Wat jammer, en wat een bizarre schade aan je nieuwe koelventilator!
Dan wellicht toch veel te veel krachten door de luchtstroom op de bladen zelf?
Anders zou ik het niet kunnen voorstellen.
Hitte had je zelf al uitgesloten als oorzaak.

Buiten dit, hoe komt de speling dan iedere keer op de aandrijving?
Dat zul je ook hebben dan met electro, of is dat helemaal trillingsvrij? Een heli is toch nooit trillingsvrij te maken vanwege het mechaniek?

Zoek zelf een verbrandingsmotor geschikt voor waterkoeling, en zie derhalve veel luchgekoelde Zenoah's op MP voorbij komen.
 
Dan wellicht toch veel te veel krachten door de luchtstroom op de bladen zelf?

-Denk dat 8000rpm behoorlijk wat krachten loslaat op de fan en de bladen.

Hitte had je zelf al uitgesloten als oorzaak.

-Misschien dat de aluminium hub waarop de koppeling zit toch meer warmte doorgeeftaan de fan dan verwacht?

Buiten dit, hoe komt de speling dan iedere keer op de aandrijving?

-De spiebaan in de aluminium hub krijgt veel te verduren bij het starten en is inmiddels wat uitgelubberd, dit verslechterd nu exponentieel.

Dat zul je ook hebben dan met electro, of is dat helemaal trillingsvrij?

-elektro trilt veeeeel minder, ook kun je dit rustig laten aanlopen. Plus je mist de krachten die de startmotor veroorzaken in mijn geval.
 
Ondanks, dat je hitte had uitgesloten, vallen mij twee dingen op:
- De aluminium naaf komt los, te veel speling, op de naaf.
Aluminium heeft een grotere uitzettingscoëfficiënt dan staal, dus bij verwarming komt deze door de grotere uitzetting los van de as en wordt de spiebaan in de naaf, door rammelen, anders belast.
- De waaier, terugkomend op verwarming, het lijkt dat het materiaal gesmolten is.
Kan het zo zijn, dat de krukastap zoveel warmte doorgeeft, dat de temperatuur zo hoog is, dat de aluminium naaf loskomt en het kunststof van de waaier boven het "weekpunt" komt?
In bericht #524 had je het over een temperatuur van 130°C.
Zo het niet mogelijk zijn, dat na verloop van tijd, de temperatuur van de gehele motor deze waarde behoorlijk benadert?
Bij ca. 90°C zit je al dicht bij de temperatuur waarop kunststof week wordt.
Tweetakt bromfietsmotoren worden ook zeer heet, hier wordt een stalen naaf en vast geschroefd aluminium schoepenwiel toegepast.
Indien ik was gestopt na enkele tegenvallers, misrekeningen, dan lag de stoomsleepboot nu op de schroothoop.
Succes met je project, je hebt 90% van de problemen opgelost.
Henk.
 
Hallo Stoompomp,

Ik denk dat je gelijk hebt, in zowat alle punten die je aandraagt.
De aluminium hub is inderdaad steeds losser gaan zitten, waarschijnlijk omdat na enkele vluchten de motor en alles daaraan vast, geleidelijk steeds warmer is geworden. Dit is uiteindelijk de cooling fan teveel geworden.

Ik zou de deze hub van staal kunnen laten maken én een aluminium fan kunnen laten frezen (met alle extra kosten van dien).
Daarna zou nog steeds de startas een zwakke schakel zijn, deze zou in mijn ogen nu uit 1 stuk gehard staal gemaakt moeten worden om heel te blijven.
Ik heb geen prijsopgaven voor al deze bewerkingen maar een voorzichtige schatting zegt mij dat ik hiervoor een complete Zenoah ombouw zelf kan maken.

Ik heb mijn droom lang doorgezet, maar heb nu het punt bereikt dat de kosten niet meer de baten kunnen rechtvaardigen en ik gewoon een betrouwbare heli wil kunnen vliegen.
Het ombouwen naar een Zenoah gaat redelijk makkelijk, ik heb alles al in Fusion getekend, hoef alleen nog maar wat aan te passen.
De Zenoahs zijn ook een stuk goedkoper, voor een paar honderd euro heb ik alles omgebouwd.

Ik waardeer je opbeurende inputs maar voor mij is dit project nu afgesloten!

Groet Floris
 
Hallo Brutus,

Ik heb ontzettend veel geleerd van dit project maar nu zou ik er nog een keer hetzelfde geld in moeten steken om het (waarschijnlijk) goed werkend te krijgen, daar heb ik geen zin meer in.
Voor minder geld bouw ik een betrouwbare heli met Zenoah motor, die zichzelf al bewezen heeft in heli’s zodat ik volgend seizoen éindelijk wat kan vliegen ipv alleen maar schroeven, verbeteren, wachten op nieuwe onderdelen en heel af toe een vluchtje maken…

Wel hartelijk dank voor de support bij dit project!

Groet Floris
 
Ik ben het helemaal met Brutus eens en heb mij ook zitten verbazen hoe jij met de heli rondvloog. Techniek is nooit saai en Henk zijn betoog lijkt mij zeer aannemelijk.
 
De DLE60CC twin is inmiddels verkocht, die krijgt een volgend leven in een Sukhoi vliegtuig, waar ie eigenlijk thuishoort.
Een nieuwe Zenoah G290RC is inmiddels binnen en passende uitlaat aangeschaft van mede-forumlid Jeroen.
In Fusion 360 is het nieuwe frame enzovoorts al bijna getekend, dus bijna klaar om te laten frezen.
Dit alles zal nog wel even duren omdat er eerst verhuisd moet worden. Hou het forum in de gaten want er komt misschien nog wel een klein nieuw topicje aan.
 
Hallo
Ik ben nieuw hier en heb nog niet de tijd gehad om alles te lezen. Ik ben geïnteresseerd in dit onderwerp omdat ik een Vario XLV heb met een Zenoah 290 RC versie. Het zou zo leuk zijn om een andere 4-takt motor te plaatsen om een mooi geluid te hebben! Hier zijn wat foto's van de helikopter.
View media item 261791View media item 261792
 
Laatst bewerkt:
Dat zou ook een mooi verslag waard zijn!

Zal ik je meteen een eigen topic geven?:D
kun je meteen op de goede plek verder

Heb je al een motor op het oog?
 
Hi Jean-Benoit,

Leuk zo’n project, moet je zeker een topic over maken, dat ga ik zeker volgen!
Is deze motor misschien iets?
IMG_7312.JPG

Misschien niet de sterkste, maar wel sterker dan een standaard Zenoah G290RC.
Dat moet best in je Vario passend te maken zijn.

Groet Floris
 
Die had ik nog nooit gezien, heel erg gaaf!
Waar een wil is, is een weg. Met een eigen werkplaats en wat start kapitaal is zoiets prima te maken!
Veel succes
 
Hallo
Ik ben nieuw hier en heb nog niet de tijd gehad om alles te lezen. Ik ben geïnteresseerd in dit onderwerp omdat ik een Vario XLV heb met een Zenoah 290 RC versie. Het zou zo leuk zijn om een andere 4-takt motor te plaatsen om een mooi geluid te hebben!

Hoe makkelijk die motor hier te krijgen is weet ik niet, maar Gaui heeft een 50 cc viertakt benzinemotor, die hoofdzakelijk in vliegtuigvariant verkocht wordt, maar die bij mijn weten oorspronkelijk voor grote UAV's ontwikkeld is.
Hiervan is ook een 100 cc boxer variant, en naar hun zeggen, in luchtgekoelde en watergekoelde variant te krijgen.
Zijn redelijk prijzig (de 50 cc gaat net door de 1000 euro heen), maar schijnen wel heel erg goed te lopen en absoluut voor langdurig gebruik ontworpen (o.a. nikasil gecoate cylinders, veel duurzamer dan dat wordt het niet, eigenlijk).
Ze geven geen vermogens op, maar uit het opgegeven benzineverbruik maak ik op dat de 50 cc een kleine 3 pk volcontinue kan doen, en dat is best goed voor een motor die op betrouwbaarheid en levensduur ontworpen is.

GX9 100cc | Gauigpower.com
 
Een andere goedkopere en "plug&play" oplossing is de Honda Gx50 motor. Hij is niet erg krachtig, maar zeer betrouwbaar en het geluid is aangenaam. Ik zal er over nadenken...


gx50-600-x-600.jpg
 
Er staat ergens een verslag van een RC speedboot waar ze de Zenoah vervangen hadden door deze Honda.
Werkte prima, maar veel zwaarder en de snelheid tot minder dan de helft van de oorspronkelijke set-up.
Wel zuiniger en een weinig slijtage.
Gezien de toerentallen wel bruikbaar in een groot RC vliegtuig, maar te zwaar voor een heli wellicht?

Die motoren waar Brutus mee komt, die boxer 2 cilinder 4 takt watergekoeld! Prachtig!
Ik lees volledig CNC gefreesde onderdelen. Zelfs uit Azië vaak nog erg kostbaar in kleine series. Dit zijn natuurlijk geen Saito's of OSmax aantallen.
Maar wel machtig mooi!
 
Back
Top