50 grams spread tow weefsel

Misschien is het een mogelijkheid om een cleaner compound te gebruiken voor de ultime gladde vleugel ( kijk eens bij een automaterialen zaak)

Arno,

dat heb ik een keer bij een Turbo gebruikt met als resultaat dat de volledige hoeveelheid cleaner het Rohacel in verdween. Vandaar mijn voorkeur voor polijstpapier.

Allard,

in Munchen was de 50 grams HM versie van R&G verkrijgbaar voor 150 Euro per m^2. Alex heeft een proefstukje ter grootte van een A4-tje meegekregen. Omdat er geen binder op zit is dit materiaal extreem kwetsbaar. Het lijkt me zeer moeilijk om dit te verwerken en een misser is erg kostbaar.

Bas

Dat proefstukje ligt al in de prullenbak. Één kleine beweging en je rovings zijn half zo breed en de gaten zijn net zo breed als de rovings. Je kunt dit spul waarschijnlijk alleen gebruiken in combinatie met bakpapier en 3m77. Dan zul je nog extreem voorzichtig moeten zijn met de rol want elke beweging is er één te veel.

Dat proefstukje ligt al in de prullenbak. Één kleine beweging en je rovings zijn half zo breed en de gaten zijn net zo breed als de rovings. Je kunt dit spul waarschijnlijk alleen gebruiken in combinatie met bakpapier en 3m77. Dan zul je nog extreem voorzichtig moeten zijn met de rol want elke beweging is er één te veel.

Dat wordt dus wachten op een versie met binder........

Hummm,
onbruikbaar dus, zeker voor dat geld....

Alex en ik hebben Stefan Ott (R&G) in Munchen aangegeven dat dit product alleen interesant wordt indien het voorzien wordt van een met binder vergelijkbaar met dat van LE-Composites (Stobel) en indien het wordt gelevert onder 45 graden. Hopelijk doet hij hier iets mee.
Minpuntje blijft natuurlijk de prijs ......

Witte autolak zal geen probleem zijn. Het probleem zit er in dat ik geen spuitmallen heb om alleen de kool D/doos af te dekken. Een gehele witte vleugel (bovenkant) zal niet een probleem zijn.

Zaterdag m'n Twister met bandweefsel D-box en witte bovenkant opgehaald. De witte verf maakt de vleugel 7 gram zwaarder maar het oppervlak is spiegelglad en de witte bovenkant ziet er erg mooi uit. Ik durf er bijna niet mee te vliegen, het lijkt me niet onverstandig om eerst m'n DLG brevet maar eens te halen voordat ik er mee ga gooien.

Bas

Truc spezial. Geen idee hoe ze het doen. Maar ongetwijfeld is er een binder in het spel.
Ik heb overigens een proefje gedaan met 2% verdunde hars zoals Loet het doet. Dat geeft een heel stabiel weefsel, maar ik vraag me af of het nog wel zo mooi vlak te rollen is. Het voelt na twee dagen vrij stug aan.
Nog een idee is om 2% epoxy verharder te gebruiken. Zoals we weten kristalliseert dat spul uit en kan zo een stabiel weefsel opleveren. Als de latere hars met wat minder harder (even uitrekenen) wordt gemengd en de harder in het weefsel weer zal oplossen, krijg je toch een strak laminaat (wel goed met de schuimroller 'masseren').

Ik heb overigens een proefje gedaan met 2% verdunde hars zoals Loet het doet. Dat geeft een heel stabiel weefsel, maar ik vraag me af of het nog wel zo mooi vlak te rollen is.

Hoi Allard,

Ik weet niet wat je bedoelt met "mooi vlak rollen".
Als ik met de verdunde epoxy werk dan rol ik ook met de geribbelde teflonroller. Het koolstofweefsel is daarna 'dicht' gerold. Later bij het lamineren verandert er inderdaad niets meer aan de dichtheid. Het 'stabiele' weefsel is later mooi vlak aan te brengen op het mylar en komt ook goed over op de schuimkernen.
Misschien is het het waard om met een nog meer verdunde hars (1% epoxy) te werken of zoals jij omschrijft met minder harder. Ik ga het zeker een keer proberen.
Zolang je koolstofweefsel maar dicht is voor je echt gaat lamineren, dat is wel rustgevend.

Loet

Laatst bewerkt:
Hoi Loet,

ik heb een mengsel van 2% gemengde epoxy en 98% aceton gebruikt. Daarmee het weefsel geimpregneerd. Echter, rollen met de Teflon roller haalt bij mij niks uit. Het weefsel gaat niet 'dicht', de viscositeit van de verdunde hars is te laag. Alleen bij voldoende hars in het weefsel blijft het mooi dicht, alleen heb je dan een prepreg gemaakt en niet een gestabiliseerd weefsel.

Sirius.......prachtig

Bas,

Ja ik heb al aandachtig alle foto's en verhalen van de Sirius zitten lezen....
die Zweden zijn goed bezig volgens mij.....het is heel verleidelijk om er een te bestellen...
Cheers

Bart

Bas,

Ja ik heb al aandachtig alle foto's en verhalen van de Sirius zitten lezen....
die Zweden zijn goed bezig volgens mij.....het is heel verleidelijk om er een te bestellen...
Cheers

Bart

Bart,

ach, waarom zal je als je dichter bij huis ook mooie en zeer goed vliegende kisten kunt kopen?? Het gaat mij hier om de constructie die erg interesant is!

Bas

Sirius

Bas,

Ik ben altijd al zeer gecharmeerd geweest van de Sirius....en niet alleen vanwege de constructie

Loet,

De verzameling is idd nog niet compleet, maar dat hoeft voorlopig ook nog niet...

Cheers

Bart

Dichtrollen

Loet,

het enige dat ik kan verzinnen is, dat ik aceton gebruik en jij methanol. Met aceton werkt de truc niet, rollen met de teflon roller geeft geen gesloten weefsel.
Ik moet het eerdaags eens met methanol proberen.
Gebruik jij de 'gewone' huis tuin en keuken methanol of heb jij iets speciaals voor je combat kisten?
Overigens dat 50 grams spread vleugeltje ziet er wel heel cool uit. Ben benieuwd welke truc ze gebruiken om verschuiving te voorkomen bij het lamineren.

Laatst bewerkt:
Loet,

het enige dat ik kan verzinnen is, dat ik aceton gebruik en jij methanol. Met aceton werkt de truc niet, rollen met de teflon roller geeft geen gesloten weefsel.
Ik moet het eerdaags eens met methanol proberen.
Gebruik jij de 'gewone' huis tuin en keulen methanol of heb jij iets speciaals voor je combat kisten?
Overigens dat 50 grams spread vleugeltje ziet er wel heel cool uit. Ben benieuwd welke truc ze gebruiken om verschuiving te voorkomen bij het lamineren.

Ik gebruik methanol die ik bij Hobby-In gekocht heb toen ik nog combat vloog. (ter info, mijn zusje vliegt nog wel).

Loet

Back