50 grams spread tow weefsel

Lessons learned........

Nog een tip voor iedereen met koolstof vleugels. Laat het toestel niet zonder hoezen in de zon liggen want dat gaat ten koste van het oppervlak!!
Omdat dit in de hitte van de (wed)strijd nog wel eens wordt vergeten is het een afweging om wat gewicht te investeren in een witte verflaag.

Bas

Wite verf.

Witte verf is natuurlijk mogelijk maar ik denk dat dat er wel heel dik op moet voordat het zwarte kool niet meer door het wit heen schijnt. Zelf heb ik mijn kist geel gespoten maar ook die is enigzins ruw geworden na de hitte van afgelopen zondag. Alleen op het kool gedeelte dus.

Witte verf is natuurlijk mogelijk maar ik denk dat dat er wel heel dik op moet voordat het zwarte kool niet meer door het wit heen schijnt. Zelf heb ik mijn kist geel gespoten maar ook die is enigzins ruw geworden na de hitte van afgelopen zondag. Alleen op het kool gedeelte dus.

Alex,

Bij een koolstof D-box is de verf alleen nodig t.p.v. de D-box en alleen aan de bovenkant (ongeveer 11 dm2). Wat verwacht je voor gewichtstoename voor een dekkende laag??

Bas

Alex,

Bij een koolstof D-box is de verf alleen nodig t.p.v. de D-box en alleen aan de bovenkant (ongeveer 11 dm2). Wat verwacht je voor gewichtstoename voor een dekkende laag??

Bas

Geen idee maar het zal er wel dik op moeten. Beetje vleugelzak doet het ook wel. Moet je alleen de disipline er voor hebben.

Koelt de vleugel tijdens het vliegen genoeg af door de luchtstroom (in de weekenden maak ik wel eens een vluchtje van meer dan 10 minuten)???

Volgens mij wel. De grenslaag is bij de neus nog dermate dun dat het daar nog wel zal koelen. Bovendien als je vliegt verandert het model constant van positie zodat hij nooit op één plaats oververhit.

Een Tsjechische F1A vlieger met vol schuim CF vleugels heeft ca. 20 gram lak nodig voor binnendelen en tippen, boven en onder.
Dat is dus ca. 0.3 gram / dm^2

Indien de hars te heet wordt, wordt deze rubberachtig. De CF garens die tijdens het vacuum behoorlijk platgedrukt zijn (een onnatuurlijke configuratie voor een weefsel) zullen trachten terug te veren en door de weker geworden hard gebeurt dit ook.
De enige remedie is idd witverven (op de Mylars) of de hars temperen, maar dan wel als het vacuum er nog op staat. Maar dan komt er weer een nieuw probleem: temperatuurbestendigheid van het schuim. PS schuim gaat bij ca. 100 graden al 'onderuit', mogelijk dat je dan een heel dun profiel overhoudt. Bij balsa en Rohacel is dit geen probleem.

De enige remedie is idd witverven (op de Mylars) of de hars temperen, maar dan wel als het vacuum er nog op staat. Maar dan komt er weer een nieuw probleem: temperatuurbestendigheid van het schuim. PS schuim gaat bij ca. 100 graden al 'onderuit', mogelijk dat je dan een heel dun profiel overhoudt. Bij balsa en Rohacel is dit geen probleem.

Allard,

ook lijkt het me een probleem dat de mallen niet dezelfde temperatuur uitzettingscoefficient hebben als het koolstof. Hierdoor lijkt me dat je door temperen het risico loopt dat de schalen uit de mal springen (zie "Twister goes molded" post #20).

Bij de Prosal is het koolstof van de D-box aan de binnenkant van het Rohacel aangebracht. Het probleem van het warm worden ben je kwijt maar deze oplossing heeft ook wat minpuntjes zoals minder bestendig tegen deuken en mindere sterkte en stijfheid vooral aan de tip die erg dun is.

Bas

Hallo,

Denkzelf dat het CF helemaal geen issue is; als je niet vliegt inpakken en wanner je wel vliegt is er niks aan de hand. Er is simpelweg te weing massa om warm te worden en de lucht die rond de vleugel stroomt voert dat beetje warmte echt helemaal af !!!
Dus niks geen massa's aan verf; alleen een beetje gezond verstand (en dat weegt niets :) )

@Bas
bij de Prosal zit de cf aan de binnenkant om een heel grappige reden. Claus S heeft een keer een vleugel gemaakt met het cf aan de buitenkant; alleen ging toen zijn mal niet meer open............ En sinds die ervaring zit bij een Kisal of Prosal de CF aan de binnenkant:)

Laatst bewerkt:
Arno,

ik heb Jan Vosejkpa ook al aangeraden de lak achterwege te laten. Scheelt zo weer 20 gram. Vleugel wordt wel niet meer superglad, maar daar hebben wij VV-ers lak aan.

Omdat het laminaat weinig massa heeft koelt het niet alleen snel af maar wordt het ook snel warm. Een keer een buitenlanding op een moelijk te bereiken plek en je vleugel is ruw. Bij een DLG gaat dit ten koste van de starthoogte en van de glijhoek. Mij lijkt de 3,5 gram witte verf voor de bovenkant van de D-box een zinvolle inverstering.

Bas

Een Tsjechische F1A vlieger met vol schuim CF vleugels heeft ca. 20 gram lak nodig voor binnendelen en tippen, boven en onder.
Dat is dus ca. 0.3 gram / dm^2

@ Bas
Die lak zit er nu ook op en is heel erg dun. Als je van een zwarte kool D-doos een witte wilt maken zal dit wel eens 5 x zo veel kunnen zijn. Dan word het toch wel weer behoorlijk zwaar.

@ Bas
Die lak zit er nu ook op en is heel erg dun. Als je van een zwarte kool D-doos een witte wilt maken zal dit wel eens 5 x zo veel kunnen zijn. Dan word het toch wel weer behoorlijk zwaar.

@Alex,

1/ Denk je dat het mogelijk is om de schalen onder vacuum te temperen?
2/ Je gebruikt nu bij de bandweefsel vleugel blanke lak. Is hier een wit alternatief voor?

@Allard,

is de verflaag van 0.3 gr/dm^2 op de vleugel van Jan Vosejkpa dekkend?

Bas

De vleugels zijn spierwit.

Quote van Jan:

"Color - I still find some better with big hiding power and low weight. Now I use for sign syntetical resin MAX Color - GEBRO (in spray). And colors for cars for all wings. Weight of separation films after colouring is about 20g greather. But I am afraid to leave wings black. "

Vrij vertaald:
MAX color-Gebro voor de kleurtjes en witte autolak voor de rest. Gewicht van de Mylars na lakken 20 gram zwaarder.

@Alex,

1/ Denk je dat het mogelijk is om de schalen onder vacuum te temperen?
Bas
Nee , Deze mallen zetten gigantisch uit bij hoge temperaturen bovendien zijn ze te groot en zwaar om ze in mijn temperkast te krijgen.
2/ Je gebruikt nu bij de bandweefsel vleugel blanke lak. Is hier een wit alternatief voor?
Bas
Witte autolak zal geen probleem zijn. Het probleem zit er in dat ik geen spuitmallen heb om alleen de kool D/doos af te dekken. Een gehele witte vleugel (bovenkant) zal niet een probleem zijn.

Ik meende door de ruw geworden D-box wat terugval in prestaties waar te nemen.
Hierom heb ik de D-box geschuurd met waterproof schuurpapier korrel 2000.
Het resultaat valt niet tegen, het oppervlak is weer glad maar nog niet helemaal spiegelend dus ik moet nog op zoek naar korrel 4000. De kist vliegt weer als van ouds en nu is het koolstof getempert :-).

Back