500 heli; toerental kakt in...

Mijn 500 heli toert normaal op, maar zodra ik meer pitch geef om te hooveren, zakt het toerental in en moet ik bijna max pitch geven om de heli net van de grond te kunnen krijgen....

Lipo's zijn goed, mechanisch loopt de heli soepel. Pitch is -4 - +9 graden. Throttle curve is vlak 80%.

Kan de motor defect zijn, of is mogelijk de regelaar niet in orde? Of is er mogelijk wat anders aan de hand?

Iemand een idee?

Alvast bedankt,

Etienne

Mijn eerste gedachten:

- lipo's toch niet goed
- zwaar lopende aandrijving
- motor over de huizen
- ergens iets niet goed in de regelaar

Als punt 2 en 4 goed zijn, blijven 1 en 3 over

Hoe weet je zo zeker dat de lipo's goed zijn?
enigste manier om dit goed te controleren is door het voltage TIJDENS de vlucht te meten (dus niet kort ervoor of kort erna)
een kapotte accu kan makkelijk een heel eind in voltage zakken onder belasting..

motor kapot, misschien ligt er een fase uit?
motor op een boormachine aandraaien, en het voltage op de drie motordraden meten.
dus de + op een draad, de - op een tweede draad. en zo allemaal even afgaan.
in principe moeten ze allemaal hetzelfde voltage geven (als de boorsnelheid hetzelfde blijft)

Hoe weet je zo zeker dat de lipo's goed zijn?
enigste manier om dit goed te controleren is door het voltage TIJDENS de vlucht te meten (dus niet kort ervoor of kort erna)
een kapotte accu kan makkelijk een heel eind in voltage zakken onder belasting..

Doordat ik de lipo spanning met telemetrie kan monitoren, en omdat dit probleem met al mijn goede lipos voordoet. Op mijn ander 500 heli, nagenoeg dezelfde setup, heb ik geen probleem.

motor kapot, misschien ligt er een fase uit?

Loopt deze dan op 2 fases aan, naar nominaal toerental? Denk niet dat als hij dit doet, dat je hem uberhaubt kunt belasten. Dus draaien op 2 fases sluit ik ook uit.

motor op een boormachine aandraaien, en het voltage op de drie motordraden meten.
dus de + op een draad, de - op een tweede draad. en zo allemaal even afgaan.
in principe moeten ze allemaal hetzelfde voltage geven (als de boorsnelheid hetzelfde blijft

Oke, dat kan ik proberen, moet ik wel de motor uitbouwen.

gov. uit geschakeld?
esc wel goed ingesteld bijv timing , ik zou de esc ff opnieuw programeren dit gaat snel , voordat je alles uit gaat bouwen kun je dit in ieder geval ook uitsluiten.
deed de heli het eerst wel goed?

Als je een kapotte fase uitsluit, hoef je ook de motor niet uit te bouwen...
Dat laatste dingetje met die boor is nl om je fases te controleren...

En val niet in de valkuil van probleemoplossing : alles is in orde...
Als alles in orde was, werkte alles wel zoals het hoort...

gov. uit geschakeld?
esc wel goed ingesteld bijv timing , ik zou de esc ff opnieuw programeren dit gaat snel , voordat je alles uit gaat bouwen kun je dit in ieder geval ook uitsluiten.
deed de heli het eerst wel goed?

Met deze heli heb ik geen govenor (zit niet op de regelaar).

Kan de regelaar settings zomaar veranderen? Ik heb de settings niet veranderd, want daarvoor moet je hem in de programmeer mode zetten mbv de zender. (ik heb helaas geen werkende prog. kaart voor deze regelaar).

Ik kan de settings weleens checken.
Wat voor timing moet ik instellen voor de 1600 kv motor;

* timing mode setting;

ik heb ingesteld 30 grd. voor 10-14 pole high RPM outrunner motors. Ik kan ook nog kiezen tussen 15 (10-14 pole), 7 (6-8 pole) en 1 grd.

*En de Pulse width Modulation Setting:

ik heb ingesteld 16 kHz for most outrunner motors. En kan nog kiezen 8 kHz for low RPM and low pole count motors.

De heli vloog gewoon goed, na het vervangen van de 401 gyro voor een Spartan Quark is het "probleem" ontstaan... Settings (throttle/pich) zijn in de zender gecontroleerd en geen afwijkingen gevonden.

Groet,

Etienne

Met deze heli heb ik geen govenor (zit niet op de regelaar).

Kan de regelaar settings zomaar veranderen? Ik heb de settings niet veranderd, want daarvoor moet je hem in de programmeer mode zetten mbv de zender. (ik heb helaas geen werkende prog. kaart voor deze regelaar).

Ik kan de settings weleens checken.
Wat voor timing moet ik instellen voor de 1600 kv motor;

* timing mode setting;

ik heb ingesteld 30 grd. voor 10-14 pole high RPM outrunner motors. Ik kan ook nog kiezen tussen 15 (10-14 pole), 7 (6-8 pole) en 1 grd.

*En de Pulse width Modulation Setting:

ik heb ingesteld 16 kHz for most outrunner motors. En kan nog kiezen 8 kHz for low RPM and low pole count motors.

De heli vloog gewoon goed, na het vervangen van de 401 gyro voor een Spartan Quark is het "probleem" ontstaan... Settings (throttle/pich) zijn in de zender gecontroleerd en geen afwijkingen gevonden.

Groet,

Etienne

mijn esc staat op timing mid (low,mid,high)
KHZ staat bij mij op 8khz.

weet niet of dit ook voor jou regelaar werkt je kan het allicht proberen
bij mij gaf 16khz vreemde geluiden in idle up

Laatst bewerkt:
Ik ga de 8 kHz proberen.

Vraag me alleen af hoeveel polen de 1600 kv motor heeft. Kan er niks over vinden...daarom heb ik de 10-14 pole high RPM outrunner motors geslecteerd by "timing".

Ik ga de 8 kHz proberen.

Vraag me alleen af hoeveel polen de 1600 kv motor heeft. Kan er niks over vinden...daarom heb ik de 10-14 pole high RPM outrunner motors geslecteerd by "timing".

tis een beetje proberen , even hoveren en voelen dat de esc ca. moter niet heet worden

ik zelf gebruik een throtle curve van 90 vlak
pitch curve linair van 0 na 100 (in idle)
blad hoek -12 + 12 in idle

redelijk belangrijke vraag die ik even vergeten ben:

Heeft deze heli het ooit wel goed gedaan met deze setup?

redelijk belangrijke vraag die ik even vergeten ben:

Heeft deze heli het ooit wel goed gedaan met deze setup?

Ja hoor, hij vloog prima. Motor toerental was altijd netjes stabiel, ook onder belasting. Nu krijg ik hem amper van de grond....

Heb alleen de gyro uitgewisseld voor een Spartan Quark, en toen was het ineens hommelles....:confused:

Heb je een belt? misschien erg te strak aangedraait..

of heb je echt puur en alleen de gyro verwisselt?
dus alleen stekkers erin, plakker eronder en gaan?

Ja hoor, hij vloog prima. Motor toerental was altijd netjes stabiel, ook onder belasting. Nu krijg ik hem amper van de grond....

Heb alleen de gyro uitgewisseld voor een Spartan Quark, en toen was het ineens hommelles....:confused:

De gyro heeft niks te maken met het toerental, je zei dat je de esc hebt geprogrameerd op 16khz was dat nadat je de gyro verwisseld hebt of stond deze voorheen altijd al zo ingesteld.
als dit voorheen al zo ingesteld stond(toen de heli ok was) loop de esc even door en stel alles in zoals voorheen. het kan wel eens voorkomen dat de instellingen van de esc verloren zijn gegaan waarom ??? maar is bij mij ook al eens gebeurd.

heb je de esc geprogrameerd nadat je de gyro verwisseld hebt probeer dan de settings 8khz en timing middel

ESC verwisseld....
is die verwisseld voor een zelfde exemplaar of een andere??
in dat laatste geval kun je het inkakken in de ESC vinden.
wat voor type zat er oorspronkelijk op, en welke nu?

als klopt wat ik denk, staat de ESC zo afgesteld, dat de doorgelaten stroom te weinig is om de motor goed genoeg te laten draaien.
verschillende esc's minderen de stroom, of slaan af als er wat mis is.
puur een veiligheids functie die je dan even moet bijstellen

suc6
Hoogvlieger

Heb je een belt? misschien erg te strak aangedraait..

of heb je echt puur en alleen de gyro verwisselt?
dus alleen stekkers erin, plakker eronder en gaan?

Ja, de heli heeft een belt, echter deze staat niet te strak, en de belt spanning is ook niet veranderd.

De gyro heeft niks te maken met het toerental, je zei dat je de esc hebt geprogrameerd op 16khz was dat nadat je de gyro verwisseld hebt of stond deze voorheen altijd al zo ingesteld.
als dit voorheen al zo ingesteld stond(toen de heli ok was) loop de esc even door en stel alles in zoals voorheen. het kan wel eens voorkomen dat de instellingen van de esc verloren zijn gegaan waarom ??? maar is bij mij ook al eens gebeurd.

heb je de esc geprogrameerd nadat je de gyro verwisseld hebt probeer dan de settings 8khz en timing middel

Ik heb de ESC settings niet veranderd, dus alleen de gyro vervangen. Stekkers eruit, stekkers erin (in de ontvanger).

Ik heb wel nadat de problemen onstaan zijn op advies van Big Lama de ESC settings gecontroleerd, echter ik krijg dat k ding niet meer uit de programmeer mode (dit door de throttle stick naar 0 te bewegen)
Zelfs als ik de spanning eraf haal en weer terug aansluit stuurt de ESC niet (motor wordt niet aangestuurd). Als ik de stick op 100 % zet gaat de ESC weer in de programmeer mode.

Ben van de drup in de regen terecht gekomen....

Ja, de heli heeft een belt, echter deze staat niet te strak, en de belt spanning is ook niet veranderd.

Ik heb de ESC settings niet veranderd, dus alleen de gyro vervangen. Stekkers eruit, stekkers erin (in de ontvanger).

Ik heb wel nadat de problemen onstaan zijn op advies van Big Lama de ESC settings gecontroleerd, echter ik krijg dat k ding niet meer uit de programmeer mode (dit door de throttle stick naar 0 te bewegen)
Zelfs als ik de spanning eraf haal en weer terug aansluit stuurt de ESC niet (motor wordt niet aangestuurd). Als ik de stick op 100 % zet gaat de ESC weer in de programmeer mode.

Ben van de drup in de regen terecht gekomen....

welke esc heb je?
tip: vermeld je woonplaats in je profiel welicht zijn er mensen bij je in de buurt die je kunnen helpen.
denk toch dat de esc niet goed staat ingesteld (instellingen verloren)

Ik heb zo'n ceap ding van ebay, ik meen een Turbojet 80A.

Het feit dat de ESC niet meer uit de programmeer mode wilt en na het opnieuw aansluiten van de Lipo de motor niet meer wil aansturen, ga ik ervan uit dat er een nieuwe ESC moet komen. Soft start was trouwens ook r*k.

Iemand advies voor een goede ESC voor een 500 heli?

Vanavond nog eens proberen of er nog leven uit te krijgen is (prog mode en de piepjes zijn iig wel goed)

Ik heb zo'n ceap ding van ebay, ik meen een Turbojet 80A.

Het feit dat de ESC niet meer uit de programmeer mode wilt en na het opnieuw aansluiten van de Lipo de motor niet meer wil aansturen, ga ik ervan uit dat er een nieuwe ESC moet komen. Soft start was trouwens ook r*k.

Iemand advies voor een goede ESC voor een 500 heli?

Vanavond nog eens proberen of er nog leven uit te krijgen is (prog mode en de piepjes zijn iig wel goed)

ik vlieg met de orginele esc van de trex 500 esp makkelijk te programeren en goede soft start.

heb je bij de esc ook een handleiding hoe de esc te programeren?
hier staat volgens mij ook in hoe je de prog mode moet afsluiten

waar woon je?

tip (velen vergeten dit)

even in de normal weer een lineaire curve van 0 naar 100 zetten.
niet precies op de komma, het gaat voornamelijk om die eerste 0, en die laatste 100

een regelaar wil vaak echt 100 gas zien...

tip (velen vergeten dit)

even in de normal weer een lineaire curve van 0 naar 100 zetten.
niet precies op de komma, het gaat voornamelijk om die eerste 0, en die laatste 100

een regelaar wil vaak echt 100 gas zien...

+1 inderdaad gas curve van 0 na 100 met esc opnieuw inlezen

Back