500 heli; toerental kakt in...

Hi Student,

Je analyse is goed, zo had ik het probleem zelf ook geanalyseerd. Solderingen zijn goed, maar ik ga deze toch nog even nalopen/meten.

Zou je de motor ohms of met een megger kunnen doormeten, en zo ja wat moet ik dan ongeveer tussen de fases onderling meten?

Motor kun je vrij weinig aan checken, alleen of de fases nog goed zijn

As in de boormachine, en dan tussen de fases het verschil in volt meten
Wel de boor de motor aan laten draaien natuurlijk ;-)
De drie fases moeten hetzelfde geven

instellingen van de regelaar?

Die zijn goed, en waren met de vorige regelaar ook goed (settings waren tot het probleem ontstond onveranderd.)

Ook met een nieuwe (andere) regelaar, die ik geinstalleerd hebt, het zelfde probleem.

Miss van het weekend, de motor eens vervangen en kijken of het probleem daarmee verholpen is....

't enige wat ik nog zou doen om zeker te weten dat het aan de motor/regelaar ligt. Is effe flink aan je bladhouders trekken en kijken of je ze makkelijk positief en negatief kan zetten.

't enige wat ik nog zou doen om zeker te weten dat het aan de motor/regelaar ligt. Is effe flink aan je bladhouders trekken en kijken of je ze makkelijk positief en negatief kan zetten.

Snap niet goed wat die er mee te maken hebben... de bladhouders zijn gewoon netjes gangbaar en zodra ik pitch geef bewegen ze ook netjes. (ook als de rotor op toeren is)

Snap niet goed wat die er mee te maken hebben... de bladhouders zijn gewoon netjes gangbaar en zodra ik pitch geef bewegen ze ook netjes. (ook als de rotor op toeren is)

Ja dan kan je effe checken of je lagers rot zijn, zo uit stilstand merk je dat denk ik niet. En ook niet als ie op toeren is want je kan niet zien hoeveel weerstand zoiets geeft op je servo's. Maar ja 't zal dat wel niet zijn, maar proberen kan nooit kwaad.

Onder druk kan het zijn dat je bladhouders stroef draaien, dus bijv. jij geeft +10 pitch, maar hij gaat maar voor +4.
Ik heb zoiets ooit al een keer gezien bij de bladhouders van een staart, zonder optoeren was er niks aan de hand, maar met optoeren was het ding gewoon locked! puur door rotte lagers. (en wij maar uren klooien met de gyro settings :p )

Als je een filmpje post kunnen we hier denk meer custom made advies geven :p

Laatst bewerkt:
Goed advies, maar dan zou de heli een beetje "plakkend" aanvoelen op de pitch.
En hooveren zou zonder problemen moeten gaan, dit geeft nl geen extra belasting op de motor

Deze zakt nl in, dat was de hoofdvraag van de ts
Als de servo's het niet bijhouden, heb je andere vluchtbeelden of problemen
Een motor die inzakt is daar niet 1 van

is het probleem u al opgelost?

Hi,

Ik heb de motor nog niet uitgewisseld. Ben momenteel bezig met mijn Raptor E620 project, en dat heeft nu hogere prioriteit :D
Het opbouwen van een nieuwe heli is namelijk veel leuker dan probleem oplossen aan een bestaande heli :rolleyes:

Zodra ik de motor gewisseld heb zal ik de bevindingen posten!

Groet,

ETienne

Bekijk de aansluitingen van je motor eens.
De klassieke telemetrie meet de spanning van je lipo en niet de spanning op de motor polen.
Als je bv een slecht contact hebt (veel weerstand ) achter de ESC, krij je hetzelfde effect als een slechte lipo, maar je telemetrie gaat dat niet weergeven aan de gemeten voltage.

Bij een kleine belasting ga je dit niet merken, maar trek je meer amps krijgt de motor niet genoeg te eten. en zakt in elkaar.
Als je de motor demonteert en op de boormachine (dremel )zet, meet dan niet alleen de spanning op de wikkelingen maar daarna ook de kortsluitstroom. Deze moet voor de 3 wikkelingen hetzelfde kunnen zijn.
Enjoy, en hou ons niet te lang in spanning.

TM

Gisteren avond, de motor uitgebouwd. De as bevestiging in de onderste lagerschaal bleek los te staan. Hierdoor kon de as, mogelijk onder belasting zich verplaatsen.

Ik heb de motor uitgewisseld, en zodra het een beetje weer is zal ik eens een testvluchtje maken.

De as heb ik weer vastgezet, en mocht de testvlucht met de andere motor goed verlopen, dan bouw ik de originele motor weer terug.

Wordt vervolgd....

Gisteren avond, de motor uitgebouwd. De as bevestiging in de onderste lagerschaal bleek los te staan. Hierdoor kon de as, mogelijk onder belasting zich verplaatsen.

Ik heb de motor uitgewisseld, en zodra het een beetje weer is zal ik eens een testvluchtje maken.

De as heb ik weer vastgezet, en mocht de testvlucht met de andere motor goed verlopen, dan bouw ik de originele motor weer terug.

Wordt vervolgd....

aha het eerste motief , ben benieuwd :p

Back