6.28 meter ASW 17

Enige tijd terug had ik deze vleugels al in m'n handen gehad bij het ophalen van mijn Discus. Er zat geen romp bij en dat was de reden waarom ze bleven liggen. Mijn Discus krijgt nog steeds de nodige aandacht, waarbij ik tijdens de bouwen en vorige eigenaar (willem) heb leren kennen. Die vroeg mij of de 2m95 meter vleugels nog een bestemming hadden gekregen. Na wat zoekwerk bleek dat deze nog steeds in de loods lagen waar ik mijn Discus opgehaald had...:shock: Voor Willem was dit een van zijn beste vliegende toestellen waarmee hij vaak mee aan de helling vloog. Het bleek om een ASW 17 te gaan van 6.28 meter...

De stille wens was toch om ooit eens 6 meter kist te kunnen/willen vliegen, en dat lag nu binnen handbreik. Nou dan wagen we nog maar eens een ritje, ditmaal het contact met Willem zelf...! Het bleek een man te zijn met heel veel passie voor het bouwen en vliegen, en dat kwam allemaal boven drijven tijdens ons gesprek. Zelf na een non vliegtijd van 5-6 jaar!

Hele verhalen kwamen bij Willem naar boven, wat hem zichtbaar goed deed! Het was erg leuk om naar elkaar verhalen te luisteren onder het genot van koffie en koek. Het viel mij op dat deze ASW 17 een streepje voor had bij Willem, hij wist er alles over te vertellen. Zo heeft ie met deze ASW 17 limbo gevlogen (onder een touwtje door) waar de andere clubleden moeite mee hadden. Willem niet, afgaande aan zijn verhalen kon ie een behoorlijk potje sturen met deze kist... Bij hogere snelheid dat de tippen doorbuigen, een looping was geen probleem...

Hij baalde enorm dat tijdens een Vogezen vakantie hij de ASW 17 verloor, hoogteroer flutter was de oorzaak. Hij heeft hierdoor de kist hardhandig moeten landen waardoor de romp verloren ging... Deze vleugels (op een tip na) en richting en stabilo's zijn ongeschonden gebleven.

Na deze dag ben ik naar huis gegaan met deze vleugels en met nog een doos vol met onderdelen. Het enige wat er nog bij komt is een romp van Gewalt, die gelukkig nog te bestellen is. Ik kijk er in iedergeval naar uit om ook deze kist luchtwaardig te maken...

De vleugels worden wit, waarbij ik nog twijfel of ik de onderkant blauw laat. Niet zo heel erg mooi, wel weer goed voor de zichtbaarheid...

Laatst bewerkt:
Donkerblauw is het best zichtbaar onder nagenoeg alle omstandigheden !
Dit lichtblauw is stukken minder maar nog altijd beter als wit ....

witte onderzijde, maar met afwisselend een zwarte band dwars over de vleugels? zie je ook goed

Zoals op mijn afbeelding te zien kan ik je uit ervaring melden dat lichtblauw erg goed zichtbaar is. Ook tegen een strak blauwe lucht!

De romp is imiddels binnen, ik had 'm niet zo groot verwacht... Ik heb echter 1 vraag over de ophanging van het richtingsroer. Ik heb alles afgezocht, tot nu toe niets kunnen vinden. (en het is wel te koop)

In het richtingsroer zit een stalen pen verwerkt. De vorige eigenaar had een ''klik'' systeem voor dit. Daar waar de stalen pen zit zou een nylon scharnier omheen geklikt zitten. (het ziet er uit als een halve servo arm, en daar waar het gaatje zit is het ''open''... )

En nu maar hopen dat iemand het snapt... ;-)

De romp is imiddels binnen, ik had 'm niet zo groot verwacht... Ik heb echter 1 vraag over de ophanging van het richtingsroer. Ik heb alles afgezocht, tot nu toe niets kunnen vinden. (en het is wel te koop)

In het richtingsroer zit een stalen pen verwerkt. De vorige eigenaar had een ''klik'' systeem voor dit. Daar waar de stalen pen zit zou een nylon scharnier omheen geklikt zitten. (het ziet er uit als een halve servo arm, en daar waar het gaatje zit is het ''open''... )

En nu maar hopen dat iemand het snapt... ;-)

Ik snap het. Zat ook zo op mijn Alpina. Iets van MPX.
Zal morgen eens zoeken.

Als de arm van dit click-scharnier zo'n 3 mm hoog is, dan heb ik er nog wel wat voor je. Deze werden vroeger door Gewalt verkocht. Geef je adres maar door via PM dan stuur ik er een paar op.

@ Dirk, Idd van MPX. Ik google mij suf...

@Harm,

Het is idd 3mm dik, met aan het einde wat ribbels voor de lijmverbinding. (voor de aan de romp te lijmen) Klopt dit? Super dat je wat op wil sturen!

@ Jaap,

Komt goed, ik plaats wel liever een foto van het geheel ipv enkel de romp...

Had je al een PM terug gestuurd zonder dit hebben gelezen.

De click-verbinding die ik bedoelde zijn hoogstwaarschijnlijk precies die jij ook beschrijft. (3 mm hoog, zwart kunsstof en ribbels bij het verlijmgedeelte).

Ik stuur je een aantal toe.

Hier dan denk ik de bedoelde MPX bevestiging voor richtings roer.

full

full

De eerste is een foto vanuit de manual van mijn Graupner Diamant, 2e foto RR even los geklikt van de Diamant.

Groeten Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Back