600 formaat vliegen op 5s?

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik heb nu een 600 klasse helikopter en wacht op nog wat electronica onderdelen die nu onderweg zijn, en ben nu aan het shoppen voor accu's. Nu wou ik in eerste instantie gaan voor een 6S maar ik zie dat de 5S accu's meer op voorraad zijn en daarnaast voordeliger, is het te doen om met 5s te vliegen (ik wil geen aerobatics of 3d vliegen, ik wil gewoon sportief heen en weer vliegen en filmpjes maken) of mis ik teveel kracht waardoor hij zelfs nouwelijks de lucht in wil?

Wederom alvast bedankt voor jullie hulp!

dmv 5S krijg je veel te weinig toeren. Je tandwielen zijn nu afgesteld op het juiste aantal toeren met een 6S accu en als je dan een 5S accu gebruikt heb je te weinig toeren. Hij zal wel vliegen, maar erg snel inkakken, en als je ooit eens wat meer pitch geeft zakt het toerental helemaal in.

Ik zou gewoon 6S doen.

Een 600 op 5s zal waarschijnlijk problemen met de regelaar krijgen..

Ik ben er niet echt een expert in (heb er geen nl) maar er zijn wat complicaties:
- Je moet het tandwiel gaan veranderen, omdat je motor op 5s een stuk langzamer loopt

- als een setup op 6s een bepaald aantal Amperes trekt, zullen dit aantal Amperes bij een lager voltage sterk omhoog gaan (kan je regelaar dit aan?)

- een 600 op 6s wordt al geclassificeerd (gemiddeld genomen) als wat tam. Op 5s zal er dan waarschijnlijk geen gang in te krijgen zijn. 5s is eigenlijk voor de 500 size, de 550 wordt al regelmatig op 6s gevlogen

6S is voor rustig vliegen op een 600 genoeg, wil je wat aerobatics en 3D gaan doen, gaan er toch veel over vaak op 8S zelfs... Dus om nog rustiger te gaan gaat echt niet lukken. En zoals Student ook al zegt, je gaat VEEL meer amps trekken, waardoor je accu ook nog sneller leeg is ook. Je kunt dan maar 3 min vliegen ipv 6 (voorbeeldje dan he...)

Duidelijk dan word het toch een 6S, Mijn regelaar kan 80A hebben met pieken van 100A dus dat zal dan niet gaan lukken. Ik koop wel een 6S accu.

Wat voor vliegtijden kan ik verwachten met 3000 mHa, 4000 mHa en 5000 mHa ( neem ik dan even mee in de overweging welke accu het gaat worden)

nee, want je verhoogt wel je inhoud van je accu, maar het verschil in gewicht tussen 3000 of 5000 is wel hoog. En ik zei gemiddelde vliegtijd van een heli. Kan zijn dat je met je 3000mah 4 min kan vliegen en je 5000mah.

Kijk eens op de Site van trex en zoek daar op wat ze voorschrijven voor accu voor de 600 size, als je dan zo'n zelfde bij HK opzoekt en deze besteld kun je kijken hoelang je daarmee kan vliegen. Dan kun je altijd nog beslissen of het te kort is of niet en grotere accu's kopen.

Klopt, ik wou vooronderzoek doen voordat ik een accu koop, ondanks dat ik ze bij HK vandaan wil halen vind ik ze nog steeds behoorlijk prijzig. Ik ga even kijken op de site van align

Haha idd ze zijn vrij prijzig ja. Wat je ook kan doen is 2x een 3S pakketje kopen en deze voor je heli in serie schakelen. 2x 3s is vaak nog goedkoper ook en je kan ook nog altijd de 3S losse pakketen gebruiken voor vliegtuigen of kleinere heli's als je niet met de trex 600 vliegt.

Zoek even rond naar setups van mensen

Vaak kom je ook ergens wel wat waarden tegen, zoals totaal Amperes, aantal mah verbruik etc
Kun je net wat beter je keuze maken

Hee dat is een goede tip! Ik heb hier ook nog wel 6 accu's van 3S liggen maar die zijn maar 2200 mHa, (hele korte vliegtijd dan waarschijnlijk) Ik ga eens kijken of ze die accu's voor dezelfde prijs ook in duitsland hebben, ik vind het erg irritant aan HK dat accu's vanuit Honghong 30/40 dagen onderweg zijn, uit Duitsland heb ik ze de volgende dag al thuis

bon

ik had een trex 600 esp.
uiteraard op 6S, anders heb je idd te lage headspeed, en zien je lipos nog meer af.

20C zou ik persoonlijk niet meer nemen. zou toch zeker een 30C nemen. 20C ziet goed af in e 600..
5000 is het meest gebruikte bij 600 size, de balans is daar ook op voorzien.

je vliegtijd hangt af van je vliegstijl.
ben je beginner, dan heb je niets aan 2200 toeren, maar wel genoeg aan 1800... dit doet al veel in vliegtijd...

doe je gewone acro/rondvlucht of 3d? pitchpullen? verbruik stijgt dan ook alweer...
Zoals je zelf aangeeft is het vr gewone rondvlucht. tja.. dan zou ik het toch doen die 20C... (wel bij UH duitsland kopen, heb je zowieso geen douanekosten. dollar staat interessant genoeg vr moment (XE - The World's Favorite Currency and Foreign Exchange Site) )

ik gebruikte mijn 600 lipos dan ook voor mijn 700 (2*6s 5000)
dus dat was wel handig.
idem voor de 500: 6s 3000 mah => 2*6S 3000 voor de 6HV...

FYI er zijn idd mensen die afstappen van de 5000 vanwege het gewicht... bij ons op de club zijn er die met de 700 nu met 2*6s 4000 vliegen: lager gewicht, en minimaal kortere vliegtijd.
persoonlijk ga ik nu ook voor de RJX90EP overstappen op 4000, want met de 5000 haal ik nu al 8,5 minuten acro-lichte 3D!

hangt ook af van je blades natuurlijk..
ga je halfsymmetrische blades gebruiken zoals spinblades.de kan je op veel lagere headspeed draaien en dus langere vliegtijden...

Laatst bewerkt:
Heren, allemaal erg bedankt voor jullie informatie. Ik vind het top dat iedereen elkaar zo goed helpt op dit forum! Ik denk dat ik het nu wel ga redden en ga een bestelling plaatsen!

Nog een vraag over het aansluiten als ik 2 accu's gebruik, Dit moet dan toch in serie?

Zo dus:
+ regelaar op + accu 1
- accu 1 op + accu 2
- Accu 2 op - regelaar

Ok mooi! Succes er dan verder mee :D Laat je nog weten hoe die vliegt ? :D

Dat ga ik zeker laten weten, Ik zal wel een filmpje maken bij de maiden

Ik hoop dat ik mijn onderdelen snel krijg ( ik wacht ook nog op motor, regelaar en servo's) Gelukkig heb ik intussen wel wat te doen aan de helikopter, ik ben namelijk een cameramount aan het maken voor voorop de helikopter. Deze zal bestuurbaar worden dmv 2 servo's (die eventueel nog een gyro krijgen voor beeld stabilisatie)

Nog een vraag over het aansluiten als ik 2 accu's gebruik, Dit moet dan toch in serie?

Zo dus:
+ regelaar op + accu 1
- accu 1 op + accu 2
- Accu 2 op - regelaar

Vliegen doe je dan in serie zoals je beschrijft.
Laden kun je beter parallel doen omdat je ander kortsluiting kunt maken op de balanceerstekkers.

Back