65cm hexacopter

En weer wat gevorderd afgelopen week.

Alle kabels gesoldeerd, uiteinde van de buizen maar met een stukje ducktape ingepakt zodat deze niet schuren op de kabels bij het bewegen van de armen.
full

Na veel nadenken maar een heel eenvoudig onderstel gemaakt van wat aluminium. Het onderstel wordt verbonden aan de multicopter door middel van klittenband. Misschien nog wel verstevigd ben bang dat als er een 5000mah accu aan komt te hangen dat het onderstel opeens af valt in een vlucht.

full

Multicopter op onderstel, een van de armen uitgerust met blauwe leds. (Kabels moeten nog ingekort worden van de verwijderbare arm.)
Alles past nu perfect in de koffer alleen moeten er wel twee props verwijdert worden.
full

Na afgelopen donderdag de coptercontrol misgelopen te hebben, twijfel ik nu of ik nog 1 a 2 maanden ga wachten op nieuwe voorraad of een kk bord ga kopen. Zou graag multicopter meenemen naar Oostenrijk met kerst. Met wel al genoeg vliegervaring dat ik met vertrouwen kan vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn vorige bericht was ik nog bang dat een klittenband verbinding niet sterk genoeg was, maar gister heb ik er vier kilo aan het onderstel kunnen hangen zonder dat het los komt van het frame. Heb onderstel alleen nog maar los gekregen door een bandenlichter (slingerde op me kamer rond en werkte :P ) tussen onderstel en frame te zetten zodat het klittenband losliet.

inmiddels het board van hk bestelt als tijdelijke oplossing tot ik een cc openpilot te pakken krijg. Werkt deze programmer eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices samen met hk board ??

(Heb hier ooit een topic over gezien op mbf maar kan deze niet meer vinden)

Bedankt voor de reacties, kan ik weer even verder met uitzoeken. Die 10 naar 6 pins connector kan je ook zelf maken met een servo aansluiting. Had net gisteravond het boardje bestelt maar bedankt voor je aanbod Ton ! :)

Het is even stil geweest hier maar is wel veel gebeurd.

Assen motoren ingekort
houten platen vervanger door gfk
accu ophanging gemaakt.
meer lampjes aangesloten
trillingisolatie aangebracht

Nog te doen:
soldeer werk
wachten op kk board en programmer
"rolkooi" over het midden maken.
puntjes op de i zetten
ophang constructie bedenken voor testen aan elastiek.

foto van de huidige staat.
full

Zijn de draden van de ESC's reeds gesoldeerd?
Als je de kabels moet verlengen, dan moet je altijd de afstand tss motor en ESC vergroten.
Dus nooit kabels tss ESC en stroombron verlengen, dit wordt altijd ten stelligste afgeraden. Als je dit wel doet is de kans veel groter dat je ESC's sneuvelen. Er is wel een oplossing voor, maar dat moet je een extra condensator tussensolderen dacht ik. (misschien kunnen andere mensen dit bevestigen, laat iets weten als ik verkeerd zit, maar ik dacht het niet)

Ik ken de discussies ook hier op het forum. Maar ook motor kabels verlengen heeft nadelen. Heb het bij mijn vliegtuigen ook altijd zo gedaan. En het is maximaal 15 cm meer dan de originele accu kabels. En voor het opvouwen had ik ze ook zover na buiten nodig

inmiddels is alles binnen en heb vandaag geprobeerd de hexa software op het board te krijgen, alleen als ik het board aansluit op me computer worden de twee delen (c1 en c2) (onder de chip) erg heet en beginnen te verkleuren, dit lijkt me niet normaal weet iemand wat het is ? (alles is aangesloten zoals op de site van rcexplorer staat beschreven)

Hier nog een plaatje van de huidige status van de hexacopter. Rolkooi gemaakt, laatste dingetjes gemaakt, "servo" kabels verlengt. En alles uit gebalanceerd.

full

Iemand nog een idee wat het kan zijn dat onderdelen c1 en c2 heet worden ? Krijg ook geen nieuwe software op het boardje het programma geeft de zelfde melding als het boardje niet aangesloten is.

full

Die zien er helaas wel een beetje bruin / oververhit uit!!
Wordt een nieuw boardje denk ik.

Wat is nu je totale gewicht geworden zonder accu?
Ton

totaal gewicht zonder accu is nu 1470 gram. Hmm waarom zouden die dingen doorbranden als alles klopt zoals rcexplorer beschrijft. Is gelukkig niet het duurste boardje maar wel zonde.

Net getest met servo's het boardje werkt ! :) maar alleen in quad stand dus de nieuwe software is niet overgekomen. Iemand nog een idee wat ik kan proberen voordat ik het boardje echt kapot maak ?

Heb inmiddels een openpilot coptercontrol kunnen bemachtigen,:) vertrouwde het kk bordje niet meer nadat er ook nog een weerstand verbrand is.

zo sinds lange tijd weer een update, is niet veel gebeurd in de tussentijd wat kleine aanpassingen. En hulpeloze pogingen om kk board werkend te krijgen. Uiteindelijk toch een coptercontrol te pakken weten te krijgen.

full

Kreeg een enorme envelop thuisgestuurd met daarin een klein doosje met daarin de echt piepkleine coptercontrol.

full

Daarna alles snel ingebouwd en na een kwartier werkte alles. Toen de hexacopter aan een touwtje gehangen en alles gecontroleerd en afgesteld.

full

Ik kon niet wachten op me eerste hopje te maken dus maar even op zolder geprobeerd ben echter niet hoger dan 5cm gekomen maar dat maakte al een hele stabiele indruk.

Hoop de komende weken een park in de buurt in te gaan en dan echt te ervaren hoe zo'n multicopter vliegt.

nu nog te doen
-camera ophanging voor fpv/camera
-geschikt bakje vinden om de elektronica toren te beschermen.
-koffer aanpassen zodat alles goed vastligt

btw kan een moderator de titel aanpassen naar 65cm hexacopter, stond vroeger toch altijd rechts onderin wie er verantwoordelijk is voor dit forum gedeelte, maar kan dat niet meer vinden.

Zo das duidelijk Emil, (offtopic: heb je nog nieuwe bouwprojecten op stapel??)

Ontopic:

Mooie hexa!! Kan niet w88 op de filpmjes

Nope, druk momenteel met wat diverse testen....
En er staat een trex 550 in aanbouw hier....

Geen quads , maar dat kan zo veranderen, met die leuke goedkope gevallen in japan ;)

Back