Hallo Henk.
Ja staal is gevoeliger voor corrosie dan koper.
In het keurings regelement staat
Koperen ketel max 6 bar
Stalen ketel met koperen vlampijpen max 8 bar
Stalen ketel max 10 bar.
Ik heb in totaal 34 tekeningen van deze lokomotief.
En diverse versies voor de ketel.
Op de tekening van voor 1978 staat een koperen ketel.
De tekeningen van de stalen ketel zijn uit 1978, en op de tekening staat dat dit vanwege de koper prijs is.
Ik heb even gerekend, de stalen ketel is 50 kilo.
Ik denk dat de materiaal prijs totaal ruim onder de 1.000€ blijft
Maar met arbeid (o.a. een gecertificeerde lasser) gaat de ketel toch wel tegen de 3.000€ kosten.
Bij de metaalwinkel kost een plaat koper van 1 M2 met een dikte van 6 mm = 53 kilo zo'n 2.150 € dus 40€ per kilo.
De ruwe koperprijs is in een jaar tijd verdubbeld!
Maar koper is zwaarder dan staal.
Ik denk dat ik voor een koperen ketel bruto (dus afval meerekenen) minimaal 60 kilo koper nodig heb, dus 2.400 €
En dan reken ik nog met dezelfde wanddikte als staal!!
Zilversoldeer is bij HBM in de aanbieding, van 15€ voor 10€ per staafje, maar dat is nog steeds 1.200 € per kilo
Tel daar de flux etc bij op en ik zit zo op 5.000€ materiaalkosten voor een koperen ketel.
Deze stalen ketel is nooit goed schoongemaakt (waspluggen zijn echt maar 6 mm diameter).
Verder denken wij aan slecht water en vochtig wegzetten als oorzaken van de heftige corrosie.
De regel met een stalen ketel is:
Bij regelmatig gebruik de ketel vol met gebruikt water wegzetten (dus geen vers onthard leidingwater erin dat zuurstofrijk is).
Dus bij werkdruk de ketel zo vol mogelijk trekken en dan laten afkoelen, water dat gekookt is bevat vrijwel geen zuurstof meer.
Bij langere stilstand ketel leegmaken maar wel ventileren (dus veiligheden en waspluggen verwijderen)
Bij deze lok is alleen een 3 mm doorlaat van de spuikraan als ventilatie gebruikt.
Dan is de kans groot dat de ketel nat blijft van binnen!
Als ik de lok thuis zou wegzetten zou ik de lege ketel zeker vullen met argon, dan heeft roest zeker geen kans.
En dat kost nog geen 50 cent om de hele ketel met argon te vullen!
Ik ga morgen op de club eens vragen waarom ze dat niet doen.
Maar zelfs met slechte behandeling is deze ketel nog 29 jaar meegegaan.
En de nieuwe wordt beter, dat weet ik zeker.
Gezien mijn leeftijd zal de nieuwe ketel mij zeker overleven!
Groeten Willem
Ja staal is gevoeliger voor corrosie dan koper.
In het keurings regelement staat
Koperen ketel max 6 bar
Stalen ketel met koperen vlampijpen max 8 bar
Stalen ketel max 10 bar.
Ik heb in totaal 34 tekeningen van deze lokomotief.
En diverse versies voor de ketel.
Op de tekening van voor 1978 staat een koperen ketel.
De tekeningen van de stalen ketel zijn uit 1978, en op de tekening staat dat dit vanwege de koper prijs is.
Ik heb even gerekend, de stalen ketel is 50 kilo.
Ik denk dat de materiaal prijs totaal ruim onder de 1.000€ blijft
Maar met arbeid (o.a. een gecertificeerde lasser) gaat de ketel toch wel tegen de 3.000€ kosten.
Bij de metaalwinkel kost een plaat koper van 1 M2 met een dikte van 6 mm = 53 kilo zo'n 2.150 € dus 40€ per kilo.
De ruwe koperprijs is in een jaar tijd verdubbeld!
Maar koper is zwaarder dan staal.
Ik denk dat ik voor een koperen ketel bruto (dus afval meerekenen) minimaal 60 kilo koper nodig heb, dus 2.400 €
En dan reken ik nog met dezelfde wanddikte als staal!!
Zilversoldeer is bij HBM in de aanbieding, van 15€ voor 10€ per staafje, maar dat is nog steeds 1.200 € per kilo
Tel daar de flux etc bij op en ik zit zo op 5.000€ materiaalkosten voor een koperen ketel.
Deze stalen ketel is nooit goed schoongemaakt (waspluggen zijn echt maar 6 mm diameter).
Verder denken wij aan slecht water en vochtig wegzetten als oorzaken van de heftige corrosie.
De regel met een stalen ketel is:
Bij regelmatig gebruik de ketel vol met gebruikt water wegzetten (dus geen vers onthard leidingwater erin dat zuurstofrijk is).
Dus bij werkdruk de ketel zo vol mogelijk trekken en dan laten afkoelen, water dat gekookt is bevat vrijwel geen zuurstof meer.
Bij langere stilstand ketel leegmaken maar wel ventileren (dus veiligheden en waspluggen verwijderen)
Bij deze lok is alleen een 3 mm doorlaat van de spuikraan als ventilatie gebruikt.
Dan is de kans groot dat de ketel nat blijft van binnen!
Als ik de lok thuis zou wegzetten zou ik de lege ketel zeker vullen met argon, dan heeft roest zeker geen kans.
En dat kost nog geen 50 cent om de hele ketel met argon te vullen!
Ik ga morgen op de club eens vragen waarom ze dat niet doen.
Maar zelfs met slechte behandeling is deze ketel nog 29 jaar meegegaan.
En de nieuwe wordt beter, dat weet ik zeker.
Gezien mijn leeftijd zal de nieuwe ketel mij zeker overleven!
Groeten Willem