7 cilinder 120 cc radiaal motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 nov 2017.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Het "splijten" van de zuigerveer , doe je dat ook door ze te breken?
    Ik maak de zuigerveer zonder speling in de cilinderboring en breek ze dan. het breukvlak héél lichtjes met een sleutelvijltje bijwerken zodat er bij het monteren in de cilinder een heel kleine lichtspleetje ontstaat ( bij cilinder boring 25 mm )
    Dan span ik ze op een ring zodat ze de juiste spanning hebben , spleet ongeveer 2-3 mm
    Vervolgens verhit ik het geheel tot kersrood maar niet meer dan 1 minuut. Daarna plots afkoelen zodat ze harden.
    Even de flanken over een schuurpapier 1000 halen en klaar voor gebruik.
    Heeft het een voordeel om een uur te verhitten ?

    Dirk
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Peppie

    Peppie

    Lid geworden:
    24 jan 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Emmen
    Hallo Dirk,
    De motor die Pat1311 bouwt is van een tekening van V. Jung, van www.cad-modelltechnik-jung.de zo te zien aan de foto bij de start van dit draadje.
    Die gebruikt cilinderbussen van gietijzer,"GGG" (staat voor grauwguss), grijs gietijzer, en maken de zuigerveren van C45 staal.
    Ik maak de cilinderbussen van zilverstaal (omdat ik daar veel van had, maar ben bijna door mijn voorraad heel) en de zuigerveren van GGG.
    Dit gietijzer haal ik van een ijzergieterij hier in de buurt die putdeksels, pomphuizen e.d maakt. dit zijn de zgn. opkomers, en zijn ongeveer 30 mm dik, die worden gebruikt om het materiaal te testen, en worden dan gewoon weer in de smeltoven gegooid, via de schroothoop,
    (of ik krijg er een paar van, gratis:thumbsup:).
    Zoals jij beschrijft doe ik het ook, m.d.v. dat ik ze niet meer dan tot ca. 500 graden verhit voor een kwartier of zoiets, en laat ze dan in de oven afkoelen.
    Het breken doe ik in een kleine machineklem met gladde bekken, klem ze in tot de breekplaats, waarna ik met een stukje aluminium er tegenaan,
    tik met de hamer,:hammer: (voorzichtig met gietijzer;)) en dan met een sleutelvijltje......
    Cilinderbussen worden ook niet gehard, er zijn mensen die ze maken van ARNE e.d. (gereedschapstaal).
    Robert Standar gebruikt boorbussen, (duur) die zo hard zijn als kogellager ringen.
    Persoonlijk denk ik, de zuigers slijten harder dan de bussen, en een nieuwe maken is een fluitje van een cent.
    En, zeer belangrijk, mijn producten zijn niet voor de handel.
    Succes,
    Rieks
     
    pat1311 en Potter vinden dit leuk.
  3. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Dirk,

    De methode die jij beschrijft is gelijk aan de trimble methode en zal zeker goedsluitende veren op leveren.
    Ik heb ergens gelezen dat bij gietijzer je beter wat langer en op lagere temperatuur kunt verhitten.
    Ook minder kans op scaling(oxidatie) van de ringen alhoewel sommige dit oplossen door de ringen in papier te wikkelen om op deze manier de verbranding van het papier de aanwezige zuurstof op te laten nemen.

    Edit,

    Dirk,
    Hoe splijt jij de veren zonder ze helemaal te breken?
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2021
    Potter vindt dit leuk.
  4. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja dat klopt met het verschil dat ik geen C45 maar ook grauguss, gg 25 gebruik voor de bussen én voor de veren.
    Of dit nog enige negatieve consequenties heeft weet ik niet.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2021
    Potter vindt dit leuk.
  5. Peppie

    Peppie

    Lid geworden:
    24 jan 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Emmen
    Hallo pat1311,
    Bij de eerste auto motoren werden ook vaak gietijzeren cilinders en zuigerveren van brons gebruikt.
    In die tijd leerden de aankomende automonteurs nog hoe je een nieuwe cilinderbus enz. moest maken.
    Toen gingen die bussen dan ook niet zo vreselijk lang mee.
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de levensduur van gietijzer op gietijzer zal zijn.
    De stoom modelbouwers gebruiken nog steeds wel brons zuigerveren, maar meestal, voor zover ik weet,
    gietijzer, en wel perlitisch gietijzer.
    Dit gietijzer heeft een ander koolstof gehalte dan GGG of GG25 en ook een warmte behandeling.(google).
    Rieks
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ik klem op de zuigerveer twee ketelklemmetjes kort bij elkaar ( 2 -3 mm tussen ) en breek daar voorzichtig door , is tot nu toe nog nooit mis gegaan.
    Dirk
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Over materiaal keuzes,
    Bij mijn motortjes is t doel een lopende motor te krijgen en vooral met plezier te bouwen.
    Ze gaan bij mij uiteindelijk niet lang en hoog belast worden.
    Daarom kies ik voor materiaal wat beschikbaar is en nog enigzins makkelijk te bewerken op mijn machines.
    Standaard voor al het alu 2007 omdat dat geweldig verspaant behalve voor zuigers en drijfstangen 7075 alu.
    Loopbussen en zuigerveren gg25 en verder C45 voor krukas(ongehard) en voor nokken,tuimelaars en dergelijke (gehard)
    Brons(rotguss) voor lagers en klepgeleiders en 304 rvs voor de kleppen.
    Voor de rest automatenstaal waar ik kan.
    Dit spul kan ik makkelijk verkrijgen en heb ik behoorlijk wat van.liggen.

    Ik denk dat iedereen zo zijn eigen keuzes maakt
    Er lopen meer wegen naar Rome.
     
    Stoompomp, Potter en Demaic vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    AISI 304, Werkstoff 1.4301.
    Je kiest uitgerekend de rvs soort, die geschikt is tot 600°C.
    Verder, C45, staal met hoog koolstof gehalte, goed hardbaar.
    Mooie materiaal keuzes.
    Je hebt een volger.
    Groet, Henk.
     
  9. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank je,

    Dat 304 rvs gebruik ik omdat dat het mooiste verspaant van wat ik tegen ben gekomen en C45 is een all time favoriet.
    Lekker sterk,redelijk te verspanen en natuurlijk het belangrijkste,makkelijk te harden.

    Het wordt tijd om de bouw in dit topic weer op te pakken en misschien ga ik t wel afwisselen met de V8.
    Ik ben ook nog bezig met wat vorige projecten weer aan t lopen te krijgen.
    Heb de lynx 15 cc één cilinder viertakt alweer aan de gang met een nieuwe zuiger en zuigerveren.
    Momenteel bezig met de 60cc boxer waar nieuwe drijfstangen zuigers en zuigerveren in moeten en natuurlijk de V8 en de radiaal die lonkt.

    Zin heb ik wel,nou nog tijd 20210314_150956.jpg
     
    Tug.NL, Demaic, Thedo en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    je hoeft je voorlopig niet te vervelen.......
    mooie projecten!
    moeten ze kunnen draaien, of ook iets aandrijven?
     
  11. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb geen toepassing.voor de bouwsels buiten het bouwen zelf.
    Af en toe laten lopen en trots op mezelf zijn dat het me gelukt is :)
     
    Tug.NL, Demaic, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Hang dit aan uw muur:
    quote:
    "Hobby is when you buy an engine.
    Passion is when you make one."
     
    pat1311, Tug.NL, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Biemans

    Biemans

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Dongen
    Met bewondering volgde ik het bouwen van de 7- cilinder stermotor, maar de berichten bleven uit. Ligt de bouw helemaal stil ?
     

Deel Deze Pagina