720 BB torque en 6 volt lood?

Hallo iedereen. Net ingeschreven, al veel geleerd, fantastisch forum.
Voor m'n eerste RC (altijd statisch gebouwd) scheepsmodel (sleper 1910), heb ik hier en daar wat bij elkaar gesprokkeld: Graupner 720 BB torque + rokraft 120 regelaar + loodaccu 6v, 6,5ah.
Kan er mij iemand vertellen of ik die dingen samen kan laten werken? Van die regelaar en motor ben ik bijna zeker. Misschien moet ik een 12v accu aanschaffen? Moet die motor niet vertraagd worden? Model is 82 cm, schroef drieblad 45 mm. Wat denken jullie?
Groetjes, A

Hoi Archibald,

Je kunt een Rokraft 120 en een Speed 720BB Torque op 6V laten lopen, maar het is niet aan te raden :(. Ik heb het al eens geprobeerd met mijn Walcheren (Smit Nederland) en het ging, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Er zat weinig kracht in en ze ging ook niet echt snel, schaalsnelheid was dus eigenlijk meteen de maximale snelheid. Nu ben ik geen snelheidsmaniak, maar het is zo af en toe wel handig om wat meer snelheid achter de hand te hebben :D .

Kortom 6V kan maar 12V is toch beter :D.

Groetjes, Danny.

hij heeft deze spullen liggen dus gewoon proberen
is het resultaat niet voldoende kan hij altijd nog voo 12V gaan

mark

Bedankt, daar kan ik al iets mee, bouwen is voor mij geen probleem, maar heel dat electronica-gegeven, daar ben ik niet echt thuis in.
Ik denk dat om te beginnen schaalsnelheid snel genoeg zal zijn. Ben blij dat ik geen geld overboord gegooid heb.
Denken jullie dat die loodaccu zwaar genoeg is om ook de regelaar van stroom te voorzien? Of toch een apart NiCad-setje?
A.

zal geen probleem wezen..

de regelaar trekt nagenoeg geen stroom. het is de moter die de belangrijkste stroom bepaald.

ik weet niet wat voor lood accu het is precies maar meestal moet het gewoon makkelijk kunnen ik gok dat je met gemak tot zo'n 20A moet kunnen trekken zet er wel een zekering tussen ik weet niet hoeveel A je moter trekt in je boot. dat zul je moeten uit proberen. / meten als je dat kunt.

er staat in het elektronica forum iets over hoe je het kunt meten met mV. en hoe dit om te rekenen is naar Ampere. neem een zekering die net boven deze waarde zit. niet te krap zo'n 10% - 20% is voldoende om veilig te zitten aangezien de blokkeer stroom vele malen hoger is dan de continue stroom.

nee is ook geen probleem

bouw het eerst op zoals je het nu hebt,,

alleen uit veiligheids overwegingen is het verstandig om er een zekering tussen te zetten

dit doe je bij de + (rode) pool van de accu ik zou een zekering aanraden van ongeveer

Code:
Specification
Nominal voltage 12 V
Operating voltage range 6 ... 13 V
No-load rpm 4100 min–1
No-load current drain 0,75 A
Current drain at max. efficiency 3 A
Current drain when stalled 13,5 A
Max. efficiency without gearbox 75 %
Length of case, excl. shaft 72 mm
Diameter 44,5 mm
Free shaft length 6,5 mm
Shaft diameter 5 mm
Weight 380 g

hier zie je staan current drain at max efficiency. wat je nu kunt doen is zeggen van je ziet 75% staan

3A * 1,25(25% extra) = 3,75A dit zou betekenen dat een zekering van 4A voldoende moet wezen let er wel op dat dit een trage zekering moet wezen aangezien de aanloopstroom gauw *5-10 is dus dat deze zelfs kortstondig 40A kan zijn!.

een trage zekering zorgt ervoor dat de zekering springt bij een te hoge amperage op langere tijd. maar over het algemeen kort genoeg om brand en dergelijken te voorkomen.

ik zou dus een trage zekering aanbevelen van 4A maar let wel dit is een THEORETISCHE waarde en in de praktijk kan deze hoger of lager liggen vandaar dat je zult moeten weten wat de moter trekt als je hem tegen houdt bij het varen die amperage moet je als zekering nemen. dus wat trekt de moter in praktijk bij max belasting. dit is te meten met een zogenaamde multimeter. deze zijn bijna overal wel te krijgen elke doe het zelf zaak heeft ze wel. mocht u er zelf geen een hebben.

om te kunnen meten doet u het volgende

haal 1 pool los van de moter en zet de multimeter tussen de pool van de moter en de pool van de regelaar in. als de stroom onder de 10A is en de multimeter in de stand 10A staat en goed is aangesloten dan geeft die de stroom weer en dan kan je hem afzekeren op de eerste bovenliggende zekerings waarden. zekeringen zijn over het algemeen te krijgen bij elektronica zaken en eventueel modelbouwzaken let wel de 2de is duurder dan de eerste.

meestal zijn de zekerings waarden per 0.5A te verkrijgen maar ik zou zelf afronden naar een hele ampere.

mocht de zekering nou onverhoop tog nog vaak eruit slaan neem dan een iets lichtere zekering.

Hallo Archibald,

als je wil kijken wat kracht achter een 720BB torque zit met een 4blad 5cm schroef, kijk dan even hier : http://verretdeprest.be/MODELBOUW/hellen/test.htm

dit is 12 V !! en geen 6V

in mijn Dusseldorf zitten er ook 2 zo'n motoren rocraft regelaars met 12V - werkt prima, 2 zulks motoren geven het schip (7-8kg) een snelheid van 7km/h. (ook meer info op mijn site)

Bij de regelaar zit een handleiding waar je in kan vinden how krachtig de BEC is. De BEC is een electronisch circuit in de regelaar die stroom kan voor zien voor je ontvanger en servo's.

Typisch is het ongeveer mogelijk 1 ontvanger en 2 servo's (als je 12V gebruikt) zonder probelemen van stroom te voorzien. Op 6V waarschijnlijk 3 servo's .... niet zeker, moet je nakijken.

Als je model dus 1-2 servo's heeft zou ik niet de moeite doen een afzonderlijk batterij packet mee te nemen voor de ontvanger. Beter proberen een grotere hoofdbatterij mee te nemen.

Nu effe terug naar je oorspronkelijke vraag. Ik denk dat 6V en 1 schroef nogal lam gaat uitvallen. Zelfs als je schaalsnelheid wil is het altijd leuk op iets extra te hebben. (voor te slepen, uit de weg van anderen te geraken etc...)

Als ik in mijn dusseldorf een motor uitschakel vertraagd ie sterk en als ik dan nog op 6 V (halve gas) zou gaan denk ik dat het _zeer_ langzaam is.

Weet ook dat je -afhankelijk van het type boot- wellicht lood zult moeten mee nemen om het model diep genoeg te laten liggen. In zulks geval is het beter meer batterij mee te nemen dan lood te steken, aan een batterij heb je tenminste nog iets.

Je gaat een sleper bouwen, die hebben meestal toch een redelijke grote waterverplaatsing... ik zou dus kijke of je niet direct op 12V kan gaan. (kan ook betekenen dat je gewoon een identieke accu in serie met je bestaande kan zetten)

Patrick

Bedankt mannen,
ik heb 't gevoel dat dat gedeelte in orde komt (al zal 't een tijdje duren: electronica is écht onbekend terrein).
De uitleg over die zekering zal zeker goed van pas komen, thanks Cheetah. Wat betreft die regelaar, Patrick, daar heb ik geen handleiding bij: tweedehands gekocht (alle electronica trouwens, wil om te beginnen de investering zo laag mogelijk houden).
De waterverplaatsing zal ook niet zo groot zijn, het is een stoomsleper uit 1910, redelijk slank hoor (82 cm lengte, 15,5 cm breed). Ik heb de romp al es in 't water gezet en verzwaard en ik kwam uit op zo'n 5 kg om hem op de waterlijn te krijgen, da's toch niet zo zwaar, dacht ik. Of wel?
A.

5kg kan je een mooie accu in kwijt maar inderdaad lood accus tikken hard en snel aan mijn schip is 102cm lang en 17cm breed en mag maar 3,6kg wegen ik ben dus al verwezen naar de nimh accus (sub-c)

hoeveel weegt de accu die u nu gebruikt die van 6V 6,5Ah

Archibald,

de handleiding van de rocraft 120 NAVY kan je hier vinden

http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122_1-8368.pdf

voor zover ik weet is het verschil met de gewone 120 dat de Navy waterkoeling heeft en iets meer Amps aankan.

5kg lijkt me genoeg om een loodaccu in kwijt te kunnen, je moet natuurlijk ook genoeg plaats hebben. Je schip lijkt redelijk smal.

NiMh accus zijn ook niet zo duur (je moet namelijk toch geen wedstrijdkwaliteit hebben voor een sleper) 10 cellen brengt je op 12V en het geheel is niet zo groot. Een voordeel van NiMH subC cellen is dat je het pakket in de vorm van je romp/beschikbare plaats kan modelleren.

Ps, aarzel niet om meer uitleg te vragen indien nodig.

Patrick

dag kapiteing Haddock ( ziggy ne nechten oostensche zeekapiteing ? )

sorry , maareuuuh
worthless_wo_pics.gif

kon het niet laten , maar daar ik ook met een sleper van deze jaren aan het bouwen was , wacht ik "schud'n'bevend" naar fotos :wink:

de groetjes ,

Laurent ( nu Luikenaar , voordien woonachtig te Jabbeke ) 8)

PS : per toeval , ben je van plan om te gaan varen aan "t'bosje" ?

Mo ba nink hie, mo 'k zien wèl enehten Ostensche ploate, heboren en getohen en smoorverliefd op 't zèètje.
Akkoord wat die foto's betreft, Laurent, nog even geduld aub (aan een vlekkerige romp, een paar stukjes afvoerbuis, en wat bij elkaar gekleefde stukjes fruitkist is niet veel te zien vind ik). Ik werk een beetje onorthodox, ttz. ik bouw zo'n beetje alles door elkaar. Was jij niet de Lusitania aan 't bouwen, en ben jij toevallig niet die Laurent die op www.titanic-model.com/articles/laurent/laurent.shtml ook de Lusitania aan 't bouwen is? In dat geval moet je niet schud'n en bev'n. Ik kan wel iets, maar die kwaliteit kan ik niet aan, hoor. De bedoeling is inderdaad van als 't ie klaar is te gaan varen in "'t Bosje". Als ik hem (haar?) ooit aan de praat krijg, die electronica is echt onbekend terrein daarvoor alleen al zal ik behoorlijk wat tijd nodig hebben, vrees ik . . .
Allez, de compliment'n van an 't zèètje, A.

Archibald H. zei:
Was jij niet de Lusitania aan 't bouwen, en ben jij toevallig niet die Laurent die op www.titanic-model.com/articles/laurent/laurent.shtml ook de Lusitania aan 't bouwen is?

joaje ! t'is ikke ...

moa n'dezen ligt momenteel stil , k'moen eerst nog beter leren met karton werken vooraleer ik verder aan de Lusitania werk ...

ik wil het perfect af krijgen ...

bij "t'bosje" heb je daar en clubhuis , je kan je daar inschrijven , er zijn daar een paar modelbouwers die "etwa" van elektronica kennen...

de groetjes ,

Laurent

En voilà, zo goed als klaar, met uitzondering van enkele kleine details en de electronica, ahum? Benieuwd of dat zal meevallen. Heb inmiddels voor een prikje een 12 V Yuasa Gelcel op de kop kunnen tikken. Nu kan ik dus zelf es zien wat het verschil tussen 12V en 6V is . . . Ben nog op zoek naar een zender, ontvanger en servo.
Groeten, AH!

NantucketS3.jpg

NantucketS4.jpg

NantucketS1.jpg

NantucketS2.jpg

Nu werken ze wél, Droop. (Als er toch eens geen Moderators waren.... :!:
Roel

Ikke nie weet nie...

Ik heb 'gewoon' de url van de plaatjes gekopieerd, die in de adresbalk bovenin gezet, e voilá: daar kwam een slepert tevoorschijn!
Daar de 'eigenschappen' van gekopieerd, die weer, in je bericht tussen
gezet en toen klopte het...

Soms lukt zelfs mij iets op het grote Internet... :!:

Back