80% Short S23 van Bart83

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Johaver, 13 mrt 2013.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Johan ,

    Je schiet al lekker op :) het is inderdaad wel handing op een stelling the bouwen voor het framewerk. Gebruik je UHU voor alle lijmverbindingen ?

    Hoe vind je het boekje van Mr Cassidy ?

    Mvg,

    Bart
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Gebruik inderdaad UHU, gewoon uit gewicht besparing, die paar uitgespaarde grammen zal mogelijk niet zo veel verschil uitmaken, maar dat is nog een gewoonte van toen ik nog zwevers bouwde, elke gespaarde gram was mooi meegenomen, hoe lichter, hoe langer je in de lucht kon blijven.
    Maar dat dateert nog van de jaren stilletjes, het is moeilijk om op latere leeftijd nog wat aan je gewoontes te veranderen.

    Ben zeer tevreden met het boek van Mr Cassidy, staat wel de Canopus vooraan, maar er waren geen verschillen onderling tussen de toestellen, goede tip van jou, zou anders niet de moeite genomen hebben om dit boek te kopen.

    Johan.
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Voorlopig nog eventjes geen stelling of steun.

    [​IMG]
    De onderzijde laat zich mooi plaatsen, gewoon uit de losse hand, nergens aan de bouwplank vast gezet, gewoon rustig aan je model bouwen en regelmatig een kefstokje opsteken, het duurt wel wat langer, maar het gaat hem om de pret.
    Word ondanks de 80% toch nog een redelijk beestje, voor mij een ideale afmeting.
    Nog steeds met liggers 4x4 mm.

    Johan.
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    :)


    Leuk om te zien wat hier ooit op mijn laptop begon nu door jou word gebouwd.

    Ziet er super uit !!

    mvg,

    Bart

    [​IMG]
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Tja Bart.

    Het is gewoon het drankduiveltje dat mij wat parten speelt, als ik deze kon afzweren stond ik al veel verder.
    Maar het is zo moeilijk om deze achter je te laten, er zullen er hier nog zijn die dat duiveltje kennen.
    Maar we doen ons best.

    Johan.
     
  6. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Wat ik leuk vind.

    [​IMG]
    Ondanks de afmeting, lijkt het mij net of ik ben weer een toestelletje van Guillows aan het bouwen, maakte er vroeger al wel eens eentje, maar toen was de elektronica nog zo groot, het is toen bij een eenmalig rondvluchtertje gebleven met een Cox 0,8, maar dat was na een eenmalige poging reeds vernield na een minuutje, te korte besturingslijn maakt je vlug dronken door het draaien, maar het was al jaren geleden dat ik nog eens een rondvluchter had gevlogen.
    Rc was toen betaalbaar en daar was ik toen ook volop mee bezig.

    [​IMG]
    Eens van wat korter, dat ik het voorste gedeelte van de romp nog niet in vorm heb gezet, heeft volgende reden, eerst ga ik nu de spantjes aanbrengen op het achtergedeelte, kan ik deze nog aanpassen op lichte afwijkingen, nadien is de neus beter uit te richten, maar dat is ieders werkwijze door de jaren geleerd, filmpjes op You tube helpen wel en draadjes op forums ook, maar tenslotte ontwikkel je zelf je eigen manier waarop je u het beste voelt.
    Tenminste als je aan zelfbouw doet, Pnf, Rtf en Arf dragen niet zoveel bij, enkel hoe je met ca je vingers aan elkaar lijmt.;)

    Heb die laatste 3 genoemden ook hoor, maar zelfbouw is nog zoveel prettiger, duurt alleen wat langer.

    Johan.
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Word mooi Johan !! zal wel een flinke klus worden om dalijk alle spantjes uit te snijden.

    Mvg,

    Bart
     
  8. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Dat word het wel Bart.

    Morgen een Pritt stikje halen om het patroon papier te kleven op het balsa, kan je nadien er zo weer van aftrekken, spaart gewicht, tipje van HB Busking, ben niet doof voor goede raad.:)
    Heb nog geen spijt dat ik er aan ben begonnen, alles is zeer duidelijk op plan, heb het ooit al anders meegemaakt, het vraagt wel wat werk om alles van plan over te nemen, maar het eindresultaat zal dan ook de moeite zijn, hopelijk vind je nog veel liefhebbers die dit toestel willen bouwen.
    En je hebt er echt geen water voor nodig hoor, een Easy star gaat ook vanaf gras de hoogte in, beschouw je dit maar als water.:D

    Johan.
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Het gaat langzaam.
    Als je niet meer gewend bent om in de tuin te werken ben je aan het eind van de dag hondsmoe.

    [​IMG]
    Dan toch maar met het snijden gestart van de spantjes, wat al meteen opviel was dat het balsa door het kleven met de lijmstick een beetje bol gaat staan, maar dat verhelpen we wel nadien.
    Zaak is dat we bezig zijn.

    Johan.
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Mooi Johan , welke dikte gebruik je voor deze spanten ?

    Mvg,

    Bart
     
  11. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Ben nu restjes aan het opwerken van 2 mm dikte ipv 1,5 mm.
    De 3 mm spantjes worden gemaakt uit het hout van de fruitkistjes die ik gesloopt heb.
    Het is wel geen juiste weging op het keukenbalansje, maar het toestel zal zoiets van een 37 gr zwaarder worden dan normaal uit balsa gemaakt.
    Voor spant H7 ga ik eens kijken of ik triplex van 1 mm kan vinden, de inkepingen liggen daar kort bij elkaar, gaat niet lukken denk ik om dit mooi uit balsa te vervaardigen op deze afmeting.

    [​IMG]
    Eerst maar eens aan het moeilijke gedeelte beginnen, maakt het ook beter om de overige spantjes wat juister te plaatsen op de romp.

    [​IMG]
    Stabilo word in zijn geheel gebouwd en vast gemonteerd.
    Aansturing zal niet aan de binnenzijde geschieden maar normaal met de roerhorentjes op de stuurvlakken.
    Gezien de kleinere afmeting hoeft het niet demonteerbaar.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2013
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Eerst en vooral een pluimpje voor Bart83.

    Vandaag de rug geplaatst.

    [​IMG]
    Zelfs al is het zelf uitgesneden en geen freeswerk, het past zo maar op elkaar, met Lego blokjes spelen is moeilijker.
    Spanten en liggers zijn 1,5 mm balsa, zoals op het plan vermeld.

    [​IMG]
    Schuinstaande spant 3 mm van de fruitkistjes.
    Buiten het maken van de zijkanten is er nog niets vastgezet geweest op de bouwplank, het model laat zich simpel opbouwen tot hiertoe.

    Johan.
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Ziet er erg netjes uit Johan ,

    Lekker zo doorgaan ;) ik heb voor mijn 2e empire een andere constructie voor de gondels getekend uit 3mm berkentriplex. Deze constructie bestaat uit minder onderdelen en bied de mogelijkheid de esc in de gondel te plaatsen. Mischien is dit voor jou 80% versie ook wel een goed idee omdat je zo veel koperdraad en dus gewicht kunt besparen.

    Mvg,

    Bart
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Nog aan het bouwen geweest Johan ?

    Mvg,

    Bart
     
  15. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Niet veel, enkel het geraamte verder in vorm gezet vooraan.
    De tafel is de laatste week bezet geweest door de naaimachine en stofjes voor kleedjes.
    Nog een aantal daagjes wachten en we kunnen verder.

    Johan.
     
  16. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nu we weer wat hebben om te vliegen en het weer jammer genoeg slecht blijft, gaan we maar verder met bouwen aan de Short, t'is ook omdat Bart mij anders achter de kladden zit als ik niet verder bouw.;)

    [​IMG]
    Maken van de kiel aan de achtersteven, normaal 1,5x10 mm balsa, nu 2x 3x3 mm balsa tegen elkaar gelijmd, lengte word na drogen aangepast.
    Het achtereind is een blokje 6 mm in vorm gesneden met daartegen spant B1 gelijmd.

    [​IMG]
    Dit spantje heeft geen nr. meegekregen en vind ik ook niet getekend tussen de andere spanten, maar dat is geen probleem, je vind het in het achteraanzicht van de romp.

    [​IMG]
    Spantje uitlijnen, gebruik hier niet de inkepingen zoals bovenaan.

    [​IMG]
    Zoals een schildpad, rustig verder borduren.

    [​IMG]
    Nog liggers 3x3 aanbrengen en het achterdeel is klaar, dan kan het middendeel begonnen worden.

    [​IMG]
    Terwijl de liggers zijn geplaatst ligt een nieuwe lading spantjes klaar om gesneden te worden.

    Dacht van de vleugel in piepschuim te laten snijden, maar mijn Chinese vrijwilliger heeft afgehaakt wegens geen tijd.
    Moest er iemand in mijn omgeving zich, mits vergoeding, geroepen voelen om dit werkje te doen?...... niet allemaal tegelijk he!:oops:

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2013
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Eventjes ontspannen met dit mooie weder, we tonen straks wel de vorderingen aan de Short.

    [​IMG]
    Ondertussen al veel plezier gehad van het Pipertje, vlieg er zelfs mee bij harde wind, let niet op de plastik struts aan de vleugel, ze worden ongevraagd altijd maar langer of krimpt de vleugel?:confused:

    [​IMG]
    Fototje maken als je alleen bent, links fototoestel rechts zender in de hand en dan maar op goed geluk.
    En zeggen dat ik een mini camcordertje heb.:rolleyes:

    [​IMG]
    En zoals elke landing in hoog gras gebeurd, kan je mooi de onderzijde ook eens op een plaatje vastleggen.:)

    Nu terug aan de bouw, eventjes nog twee stp stukjes uitsnijden en we kunnen het middendeel verder afwerken.

    [​IMG]
    Hier was het wat moeilijker werken, voornamelijk het onder hoek zetten van de scheg.

    [​IMG]
    Het blijft alles eerst aftekenen, uitsnijden en passen, daardoor is het wat ruwer dan dat je onderdelen gefreesd zijn, maar ik ben al best tevreden tot hiertoe.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2013
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Ziet er keurig uit Johan :) , Misschien is het een idee het draadje naar het schaalmodellen forum te verplaatsen ?

    Mvg,

    Bart
     
  19. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Laat het hier maar staan, het is hier mooi rustig.
    Trouwens, je bent weer mooi aan het werk met de DO, het is weer genieten.

    Moet trouwens nog iets rechtzetten.

    [​IMG]
    In post 36 melde ik dat dit spantje niet getekend stond tussen de andere spanten, dat klopt, want het bestaat niet in deze vorm.

    [​IMG]
    In jouw handleiding zie ik het getoond als tweede van rechts.
    Had ik niet gezien dat het tevens een onderdeel is van de steun voor het richtingsroer.
    Maar dat heb je nu eenmaal als je wat veranderd aan een plan.

    Johan.
     
  20. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Voor mijn fans, het vervolgt hier dra terug.
    Eventjes bezig met nieuwe vloer leggen, maar dat heeft niets met modelbouw te maken.

    Laatst had ik gemeld dat ik de vleugel in piepschuim wou maken, heb nu een afgedankte U Can Fly gekregen met de motor stuk, om eens te bekijken op welke manier ik de motorgondels kan bevestigen in het piepschuim ga ik deze tweemotorig maken, kan beschikken over 2 motors van evenveel Radian pro's
    die blijkbaar graag stuurloos uit de lucht vallen met DX8 besturing.
    Bouwen is tenslotte ook een beetje experimenteren he.
    Tot gauw.

    Johan.
     

Deel Deze Pagina