9 Volt NiMh

Op het duitse RC Line Forum las ik een stukje over 9 Volt NiMH Accu's. Geniaal en spotgoedkoop om zo aan je ontvangeraccu's te komen.

Hier in Nederland zag ik de 9 Volt blokken natuurlijk in een keer overal te koop hangen en dus moest ik er een hebben en slopen.

Bijgaand wat foto's.

Deze weegt 30.5 gram en is 170 mAh.

Hier de opengewerkte accu. Afmeting per cel: 10 mm diameter en 13 mm hoog.

4 cellen wegen 15.2 gram
Doe je het goed dan koop je ze al voor zo'n 4 Euro. Dus 4 gedeeld door 7 is minder dan 60 cent per cel.

Bij Conrad zag ik ook 9 Volt blokken van 300 mAh. Deze zijn natuurlijk wel zwaarder.
Per cel zit je dan zo rond de 1.85 Euro. En er zullen beslist goedkopere te vinden zijn.

Kijk ook even op het duitse forum:
http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=143437&sid=
Het kan dus altijd goedkoper.

Misschien was dit allang bekend bij de profs maar voor mij was het nieuw en als gezegd geniaal.

Ik heb dat een hele tijd geleden dat al gedaan idd.
Ze zeiden ook ergens dat je geluk moest hebben omdat sommigen uit platte cellen bestaan en dat die niet goed zouden zijn.
Nou, heb toen gewoon bij conrad zo'n ding besteld en open gewerkt.
4 platte aan elkaar gelaten en draadje eraan gesoldeert. Vlieg er al een tijd mee en werkt perfect! (was 250mah dacht ik).
die platte dingen passen trouwens ook best leuk voorin een SG2 rompje. Maar goed. met mijn nieuwe zware staart heb ik nu 4 minipenlites van 900mah erin moeten gooien voor het zwaartepunt :) hahaha.
Toch vliegt ie echt als een droom!!! (een mooie droom...)
Zondag voor het eerst weer eens buiten geweest om te DLG-en :)

Als je niks wil weggooien, moet je er trouwens 4 kopen. Heb je 4x7= 28 celletjes waar je dus 28/4=7 accupackjes van kan maken :D

Waarom staat er een [s:c4a61fd56e]streep[/s:c4a61fd56e] door de merknaam?
Lijkt me nu juist zo handig om dat juist wel te laten zien.

Maar nu ik heel goed kijk, lees ik iets van Pan@Sonic. Klopt dat?

Eric van Dijken zei:
Waarom staat er een [s:e2a015b300]streep[/s:e2a015b300] door de merknaam?
Lijkt me nu juist zo handig om dat juist wel te laten zien.

Maar nu ik heel goed kijk, lees ik iets van Pan@Sonic. Klopt dat?

Je hebt gelijk, ze zijn van Pan@Sonic maar andere merken zullen ook kunnen lijkt me. Deze zag ik als een van de eerste. Bij Conr@d zag ik ze al voor minder dan 5 Euro.

heey

ik gebruik deze manier ook voor mijn electronise timer in me F1A..

ik gebruik de duracell 9v.. als je er 2 koopt hebbie meteen 3 accu's er bij..

MVG MARK

@ Mark (m6),

Loet heeft het hier over oplaadbare batterijen.
Jij gebruikt voor jouw timers alkaline (niet oplaadbare) batterijen.
Het komt dus inderdaad bijna op hetzelfde neer, alleen zijn de alkaline batterijen iets anders opgebouwd dan de accu's.

Greetz,
Jurgen

Vapextech heeft ze ook van 280mAh. Ik weet alleen niet hoe ze van binnen in elkaar zitten...

Ik heb 160mAh Conrad accu's besteld en deze open gemaakt.
Het gaat om deze accu:

250181_BB_00_FB.EPS.jpg

Kosten: 4.65 euro

Nier duur dus, maar er komen niet van die mooie ronde celletjes uit zoals bij de Pan@sonic.
De cellen die hier in zitten zijn rechthoekig. Ik zal vanavond een fotootje maken om te posten.
Ook zal ik de cellen eens wegen, want volgens mij zijn 4 cellen zwaarder dan 15.2 gram.
Hij is trouwens ook verrotte moelijk open te krijgen. De omhulling is plastic en helemaal verlijmd.
Je hebt een zaag nodig om hem open te krijgen, waardoor de kans op beschadigen van de cellen groter is.

Kortom, ik denk dat deze accu wel bruikbaar is, maar niet ideaal.

Loet Wakkerman zei:
Owen zei:
Mooie drijfstangen op die laatste foto zeg... Zelf gemaakt?? ;)

Nee, die haal ik uit 12 Volt loodaccu's. Tenminste zo zag jullie drijfstang eruit toen ik hem moest vervangen uit jullie motor. :D :D :D

Ja het schijnt dat die van ons extra hard op zijn kanarie krijgt.
Moet hem ook bij elke pitstop weer even recht slaan.

Die cellen heb ik ook, maar dan van 260mah ofzo. Gewoon die ovale platte knoopcel achtigen. Werken prachtig hoor! En passen ook erg mooi voorin een supergee rompje...
Jammergenoeg was zelfs dat nog te licht bij mijn laatste versie (die wel lekker sterk is :D)

Die van vapextech hebben ook de knoopcelachtige dingetjes erin.

Vandaag bij de Lidl gekocht. 200 mAh 9 Volt accupakket NiMh.
Prijs 3 Euro, gewicht 28 gram voor 7 cellen !!

Afmetingen: diameter 11 mm, hoogte 15 mm.

hoei, dat ziet er goed uit, (vooral de prijs ook :) ).
Daarvoor willen wij wel weer eens gaan slopen...

Hoewel ik eerlijk gezegd in de micro alleen maar met lipo vlieg.

Waar je met deze celletje op moet letten of ze geschikt zijn om "veel" stroom te leveren (minimaal ca. 2A=10C).

De meeste van die "9V" blokjes kunnen dat niet !!, de gebruikte celletjes zijn ontworpen om "lang" stroom vast te houden en dat heeft meestal het gevolg dat ze "slecht" stoom afgeven ...... dus minder/niet geschikt voor modelbouwtoepassingen.

Dat is waar als je ze gebruikt voor het aansturen van een motor maar niet voor een ontvanger en 2 servo's

Back