90 size elektro heli ?

Haha,

Ja Walter, ik ga/ben bezig een eigen heli te ontwerpen voor elektro. Dit met als basis de synergy componenten zoals staart, tandwielen en rotorkop. De rest wil ik zelf gaan maken.

De andere Synergy met YS blijft voorlopig gewoon zoals ie is.

Greetz,

Michiel.

Michiel, had je die pagina van die vibe 90 nog bekeken ?

Wat voor toerentalwisselingen heb jullie met een brandstof 90'er ?
Stel je draait op 2000rpm, hoeveel kakt hij dan in tijdens tic-tocs of andere 3D moves, heb je dat wel eens gemeten ?
Ben ik eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar

Scorpion

Hallo Boys,
ik heb net de HK4035 560 getest,
wouw wat een power, veel meer dan de actro,
wel word de spin 99 veel warmer nl 82 gr en dit is op het eind van het hooveren, dus moet nog wat anders instellen.timing nu 10
met hoger hoover toererntal is het iets beter.
bij de 500kv was de temp maar 55 gr.

Lagers demonteren doe ik altijd op een oud elek. kookplaatje
vallen er zo uit
gr Cees

Om de topic van Bas niet verder te verstoren heb ik voor de ombouw van de MP-XL naar elektro een nieuwe topic gestart.

Gr,

Mario

Hallo Boys,
ik heb net de HK4035 560 getest,
wouw wat een power, veel meer dan de actro,
wel word de spin 99 veel warmer nl 82 gr en dit is op het eind van het hooveren, dus moet nog wat anders instellen.timing nu 10
met hoger hoover toererntal is het iets beter.
bij de 500kv was de temp maar 55 gr.

Lagers demonteren doe ik altijd op een oud elek. kookplaatje
vallen er zo uit
gr Cees

Dus de 560geeft meer power, heb je dan ook de overbrenging aangepast zodat je dezelfde headspeed krijgt als de actro ?

82graden is wel aan de hoge kant, maar voor de interne powerfets (die overigens heter zijn) vermoedelijk nog geen geen probleem, zolang ze maar geen 150graden worden, dan gaan ze namelijk stuk op dissipatie stuk.
Bovendien wordt het alleen maar lager tijdens het vliegen door de extra luchtstroom.
Maar ja, lager is wel beter voor een langere levensduur. Je kunt een wat grotere heatsink proberen.

Ben ook benieuwd naar de maximale stroom, die is wellicht ook wel toegenomen. Kun je hier eens een plaatje van een datalogger plaatsen ?

Dat kookplaatje is inderdaad een heel goed idee, alleen heb ik er geen ......

@mario:
bedankt , voor beiden handiger denk ik

scorpion

Hoi
de reductie is niet aangepast, is 1:8
de actro is 555kv en scorpion 560 ,dus nauwelijks verschil.
het valt wel op dat de scorpion veel beter op toeren blijft.
de spin heeft een bescherming op temp ,heb ik ingesteld op 100 gr
zonder de WLK van Fisher, is te kopen bij Farnell ging hij erover heen
en dan schakelt hij de power uit, is niet leuk als je in het land moet landen.
je hoort nog wel of ik hem nog naar beneden krijg
gr Cees

Cees,
dus kv is praktisch hetzelfde.
1:8 is relatief laag, veel andere heli's zitten rond de 1:10 a 1:12 dacht ik.
Als het toerental nu beter constant blijft, heeft de scorpion dus meer koppel. Wordt de scorpion trouwens warmer dan de actro ? Dit zegt iets over efficiency van de motoren

Ja, de wlk compound heb ik opgezocht bij Fischer. Via Farnell te koop, is prijzig, maar dan heb je ook wat.
Dit is het :
http://nl.farnell.com/1211724/chemi...u=fischer-elektronik-wlk-30&_requestid=195532

Qua heatsink is er genoeg keuze.

Gebruik jij trouwens de governor van de spin of een 'gewone' rechte gascurve via je zender.

En hoe zit het met de softstart van de spin zelf ? Gebruik jij die of programmeer je de zender op langzame aanloop ?

bas

Laatst bewerkt:
Bas ,

Die lijm is ook in de betere electronica winkel te koop , in kleinere verpakkingen .
Ik heb het destijds gebruikt om de koelplaatjes op de trex 450 regelaars te plakken .

Henk

hoi Bas,
scorpion wordt 55-60 gr warm. actro 60-65gr.
ik gebruik de governer van de spin en in de zender een horizontale gas curve.
de softstart van de spin is max 15 sec ,staat bij mij op 10 sec
gr Cees

hoi Cees
de scorpion is dus inderdaad efficienter dan de actro en nog goedkoper ook. Nou voor mij is het wel duidelijk dat het een scorpion gaat worden.

Wat vind jij van de governor ?
Ik probeer namelijk in te schatten hoe deze zich gedraagt tijdens snelle en grote pitchvariaties en of hij dan ook de rpm aardig constant kan houden.
Jij hebt toevallig niet eens een keer de rpm als functie van de tijd opgemeten ?

hoi Bas
toerental i s afgesteld op 2050 en na het vliegen meet je dan 2130, dus toerental loopt iets op tijdens down figuren, maar zakt weinig, moet nog eens een data logger kopen.
ik vlieg de accus nu tot 5550 leeg van een 6000, is dus teveel, zal vermogen iets terug moeten nemen.
gr Cees

Hoi Cees,

Erg handig dat je ook deelneemt in deze discussie! :-)

Maar ik begrijp dat de Spin standaard geen koelelement heeft?
Die moet je er op lijmen met warmte geleidende epoxy?

Ok de governor lijkt dus niet zo heel goed. Want de last verschillen die optreden bij F3C lijken mij toch veel trager dan bij 3D, en els die dat al niet goed kan bijhouden dan zal het bij 3D misschien echt niet goed werken. Maar goed ik denk dat het proberen van de Spin in ieder geval de moeite waard is. Ik heb in de beschrijving gezien dat je ook verschillende instellingen kan doen voor de governor dus dat kan nog helpen. En wat eventueel een workaround is, is om de regelaar in niet constant RPM te gebruiken en dan een externe governor (CSM Revlock is erg snel) te gebruiken.

Maar goed eerst mijn heli afwerken :-)

Greetz,

Michiel.

p.s. Had al op de site van de E Vibe gekeken ja, maar veel info staat er verder niet bij. Had jj ze nog gemaild Sebastiaan?

Hoi Michiel, ik kom net terug van vliegen, wat een prachtig weer was het !

Maar goed, wat betreft de Evibe , neen nog niet gedaan. Op zich staat er wel een heel bruikbare rpm curve in, je ziet dat de variatie ca. 200rpm bedraagt.

Wat betreft de spin, die heeft wel een heatsink, die ls alleen vrij klein. Cees heeft er een grotere op gelijmd.

En over de governor, ik denk dat die conclusie wat te vroeg is, ik wil eerst een rpm curve als functie van de tijd zien. Cees kan helaas alleen min en max waarden aflezen dus dat is niet genoeg.

En dan nog vind ik 2050 .. 2130 rpm niet heel erg slecht.
Want wat zijn de variaties met een brandstofheli ? Weet jij dat Michiel ?

Kan een CSM revlock bijvoorbeeld de rpm binnen 100rpm nauwkeurig houden ?

Bas ,

Er is van aerospire de multigov governer ook een governer voor E-heli's .
Werkt hetzelfde als op een brandstofheli , magneetje en een sensor .
Alleen wordt de regelaar aangestuurd ipv de carb .

Alleen is de vraag of dit de moeite waard is qua extra kosten natuurlijk .

Ik hou het voorlopig bij de Powerjazz .

Henk

Hoi Bas,

Ik zou het niet weten in hoeverre de headspeed bij een brandstof varieert, nooit gemeten, maar ik kan het eens een keer meten als ik er uit ben wat voor logger ik ga nemen.

Ik heb ook nog niet de conclusie getrokken dat de Spin governor niet goed zo zijn hoor. Alleen vindt ik de variatie van 80 toeren HS = 640 motor toeren = 4% afwijking voor F3C waar de lastwisselingen in vergelijking met 3D erg langzaam zijn best hoog. Maar dit is wellicht goed te krijgen met de instellingen. Dus ik denk dat het de moeite waard is deze regelaar aan te schaffen en te proberen. Alleen is mijn heli nog (lang :-() niet af dus ik bestel nu nog niets.

Greetz,

Michiel.

Hoi Mario,

Als je in de thread kijkt over de 90 elektro (deze dus :-) ) dan staat daar als antwoord op jou vraag waar de Jive goedkoop te krijgen is een mooi antwoord van mij: Roke modellbau ;-)

Goed gevonden dus! ;-) Jij gaat dus voor deze combo? Je weet dat Kontronik een buffer accu aanraad he? Dat heb ik tenminste ergens gelezen op een of ander duits forum.

Greetz en ik ben erg benieuwd als je alles binnen hebt!

Michiel.

Laatst bewerkt:
Zo, even een update : er komt een powerjazz aan !

Hij is, zoals bekend, relatief zwaar, maar voor mij speelt gewicht nog niet zo'n grote rol. (en wat is nu 200gram extra op een heli van 5kg ....)
Betrouwbaarheid vind ik momenteel belangrijker , vandaar mijn keuze.

Qua motor gaat het een scorpion 4035-560 worden, ik weet alleen nog niet of het een 8-poler of 10-poler gaat worden .

wordt vervolgd ....

Back