90 size elektro heli ?

Frank heeft op zich een goed punt te pakken. Stel dat de regels straks wel gaan veranderen of ik in de toekomst met andere wedstrijden mee wil gaan doen dan heb ik wel een probleem.

Ik denk dat ik inderdaad maar bij 10S blijf. Dat moet toch ook zat zijn ?
Tenminste ,als ik die kist van Cees Verplanke zag ging dat als de bliksem, wat een power ! Leek zelfs wel meer dan de meeste brandstofheli's. Hij draaide trouwens op 2050toeren. Da's niet mis voor zo'n grote bak.

Nu moet ik nog weten hoeveel mAh packs het moeten worden. 5000mAh ?? Of wordt dat te zwaar ?
Eens even kijken :
5S flightpower evo25 5000mAh = 650gram x2 = 1300gram
5S flightpower evo25 4350mAh = 555gram x2 = 1110gram
Verschil is ca. 200 gram

Op een vlieggewicht van ca. 4.5kg is dat nog geen 5% , och, dan kan ik beter gelijk de 5000 nemen.
Verder kies ik dus 2 losse packs omdat ik ze nu dan ook al in mijn logo kan gebruiken ....
En heb ik het voordeel dat ik nog niet aan een heli gebonden ben, want zo heeft de ion-x2 aan beide kanten 1 accu , terwijl bij de centurio maximus bijvoorbeeld de accuhouder onderin zit

Jurrien, wat denk jij hiervan ?

ps.
ik heb gisteren nog een test gelezen van de dnhp centurio maximus in de rotor magazine.
Het blijkt een heel goede heli te zijn, echter bleek de aansturing van de nickservo niet goed ontworpen waardoor je een niet-lineariteit in de tuimelschijfbeweging kreeg. De bouwer was genoodzaakt dit te veranderen. Verder las ik dat er speling zit op de ball-links.

Laatst bewerkt:
Waarom raad je de jazz 55-10-32 overigens af ? Toch te lage stroombelasting ?

Ja, dus 55amp op 10S zal toch wel wat weinig zijn voor 3D met 710mm blades. Ik weet dat sommige een mod doorvoeren maar daar heb ik het zo niet voor bij zo'n dure regelaar. Ik trek bijvoorbeeld pieken van 90amp op 12S, dus op 10S gaat dat ver boven de 100 zijn.
Op 10S zou ik 5000mah nemen, liefst 50001P met een behoorlijke C waarde van bijvoorbeeld 25.

Nog iets; wat zijn de verschillen tussen de ion-x en de ion-x2 ?

De ion-x2 is dus gewoon de opvolger van de ion-x. De ionx-2 heeft de kop en staart van de nieuwe MA stratus nitro versie. Een belangrijk verschil is de overbrenging, vroeger was die dus single stage, nu heb je een riemaandrijving van motor naar eerste tandwiel. Op deze manier zijn heel wat gear ratios beschikbaar. De IonX is ook vrij stil door deze riem.

Dit is het draadje van vorig jaar :

ion-x2-met-filmpje

(Bij de IonX2 liggen de lipo's boven elkaar)

Laatst bewerkt door een moderator:
5000 evo25 is dus prima geschikt.

Pieken van 90amp op 12S oei, da's bijna 4kW ....

Wat voor vliegtijden bereik jij met jouw set-up als je afwisselend vliegt ?

Weet je toevallig ook wat het hoover vermogen is ? Dan kan ik dat terugrekenen naar 10s 5000 en proberen in te schatten wat voor vliegtijden ik zou halen .

Ik zal je draadje ook eens doorlezen, bedankt.

Kom je toevallig nog een keer ergens in nederland vliegen ? Dan kan ik ook een "live" indruk krijgen , dat doet het altijd goed.
Zo ben ik van de JR Vibe van cees verplanke ook heel erg onder de indruk geraakt.

ok, bedankt
Is dit een graph die je hebt gemaakt tijdens flink 3D'en ?

4:30 minuten motorlooptijd en daarmee ca. 2700mAh verbruikt
Gemiddelde stroom dus ongeveer 36A .
Gemiddelde spanning ca. 42V . Gemiddeld vermogen dus ca. 1500Watt

Met 10slipo, onder exact dezelfde omstandigheden wordt de gemiddelde stroom dan : 1500 / 10*3.5 = 42A
Met 5000mAh packs vlieg ik dan maximaal 5/42 * 60 = 7.2 minuten

Maximale stroompiek in de grafiek = 88A
bijbehorende spanning = 38.5V (zakt dus bijna 10% in elkaar)
piekvermogen = 3390Watt

Met 10s lipo zal de spanning nog iets meer inzakken, laten we zeggen 15%. dus ca. 30V
Piekstroom met 10s zal dan ca. 3390 / 30 = 113A bedragen

ps. ik pb je nog over zondag

Laatst bewerkt:
Als je collective management zo goed is als van Jurrien zal dit ongeveer kloppen.

De meeste regelaars zullen reeds in safe mode beginnen gaan als je 3 volt per cel (30 volt op 10S) bereikt! Natuurlijk te zien hoe ze ingesteld staan.

Mario

Bas,

ben je niet iets te pessimistisch ;)
Van een goede lipo mag je bij 20C piekbelasting toch wel zo'n 3.4V per cel verwachten. Dus de 10s 5000mAh zou bij 20C = 100A zo'n 34V moeten leveren :cool:

Laatst bewerkt:
@frank:
in de grafiek van jurrien kun je zien dat tijdens een grote stroompiek de spanning ca. 10% lager is, heb je dat gezien ?
Hij gebruikt 12s dus loopt er relatief minder stroom dan met 10s. Met 10s zullen de cellen dus zwaarder belast worden bij dezelfde strook piek. Daarom nam ik 15%.
Maar dus alleen tijdens die grote piek. Die moet je weten om een geschikte regelaar te kiezen.

@danny
ik zal eens even kijken bij vario, bedankt

Met 5000mAh packs vlieg ik dan maximaal 5/42 * 60 = 7.2 minuten

Ja met 5000mAh 10S heb je iets meer energie aan boord (ook iets zwaarder) maar ik vlieg mijn lipo nooit helemaal leeg. Ik stop rond de 75%. Mijn ervaring is dat ze dan heel lang meegaan, ik zit nu bijvoorbeeld al aan 110 cycles bij mijn Ion packs, en die doen het nog zeer goed.

Dus 6 minuten rustige acro en 5 minuten 3D is wel realistisch denk ik, hangt ook van je toerental en overbrenging af. Dus 10min is waarschijnlijk ook mogelijk bij een zeer laag toerental.

10s 5000 is inderdaad iets zwaarder dan 12s 3700 , 164gram om precies te zijn, dus het valt gelukkig mee.

Ik denk dat in het begin 2000rpm voor mij wel (te) hoog is ..... dus lager is wellicht iets beter.

Ik heb ook nog gekeken naar je genoemde JR airskipper en dan de E10 , bedoeld voor 10s tot 12s.
Dit lijkt een goed te betalen heli en geschikt voor F3C en 3D , nando v arnhem heeft de brandstofversie gebouwd en er vorig jaar F3C mee gevlogen. Weet niet precies wat daaruit kwam.
Wordt blijkbaar geleverd door akmod : AKMOD GmbH

En heeft een heel acceptabele prijs van 850euro, de eerste 90size elektro , flink onder de 1000euro.

Hoe zit het met onderdelen van JR ? Betaalbaar en overal te krijgen ??

http://www.world-of-heli.de/hubschrauber/jr-heli/airskipper-90-e10.html

Jason Krause (designer t700) zegt in dit draadje

"The T-Rex 700 is a Nitro (.90 size) only and as Kyna stated there is no E version even in the planning stages at this point. "

Dus het zal nog wel even duren voordat er een E700 versie is van Align.

oh, dan heb ik het niet goed genoeg doorgelezen, tja, hij kan het weten ... jammer.
Misschien in de loop van het jaar ? Het zou van align dan slim zijn om deze te bouwen voor 12s lipo, zodat de 600 piloten zo hun 6s packes kunnen gebruiken ....

Ik heb het idee dat er nog wel wat onwikkelingen aankomen wat betreft 90size elektro. Als er eenmaal een fabrikant is die een goede en betaalbare op de markt zet, dan is het een kwestie van tijd voordat anderen dit ook doen.
Zeker als de lipo prijzen verder dalen wordt dit een interesante markt.

Ik heb de revolution ecf van Heli Professional nog eens beter bekeken en het ziet er heel degelijk en ook licht uit. En natuurlijk prachtig en erg futuristisch , die kap en het landingsgestel, weer eens wat anders.
Zij geven een vlieggewicht op van ca. 4.4kg met 10s lipo. Dat is een stuk lichter dan andere 90size elektro's. Zo weegt de jr vibe van cees verplanke 5.5kg met 10s lipo.
De opbouw is verder erg simpel. Het basisframe is van aluminium.

Het verschil tussen elektro of brandstof wordt gedaan mbv een aparte losse aanbouw, erg slim van die gasten. http://www.hobbyshop.ch/Preislisten und PDF/RevoManual_06_DE.pdf

Ik kwam nog een filmpje tegen met 12s lipo + v-stabi. Daardoor is er natuurlijk veel meer power aan boord dan zonder de V-stabi. Vermogenswinst schijnt iets van 20% te zijn begreep ik.
Kijk en huiver (blade scrape!) : http://www.heli-pro.de/downloads/Revo_ECF_EDNL.wmv

Laatst bewerkt:
Ik heb de revolution ecf van Heli Professional nog eens beter bekeken en het ziet er heel degelijk en ook licht uit. En natuurlijk prachtig en erg futuristisch , die kap en het landingsgestel, weer eens wat anders.
Zij geven een vlieggewicht op van ca. 4.4kg met 10s lipo. Dat is een stuk lichter dan andere 90size elektro's. Zo weegt de jr vibe van cees verplanke 5.5kg met 10s lipo.
De opbouw is verder erg simpel. Het basisframe is van aluminium.

Kijk en huiver (blade scrape!) : http://www.heli-pro.de/downloads/Revo_ECF_EDNL.wmv

Hey,

gelukkig verschillen smaken. (De volgende reactie is niet echt positief, wel een mening en realistsich getint ;) ).
Juist het landingsgestel... vreselijk. Niet conventioneel kan idd vooruitstrevend zijn, of vernieuwend, en dat kan idd mooi zijn (ieder zijn smaak), maar deze... vreselijk. Het doet me denken aan een poging het vooruitstrevende landingsgestel van een Henseleit te kopieëren (die vind ik wel mooi, al zijn daar de meningen ook over verdeeld). De Kap is idd redelijk bijpassend. Niet mooi!

Betreffende die bladescrape. Ik zie het als respectloos. Respectloos voor het materiaal, bovendien word er stevig gesmeten met de heli NA deze bladescrape ZONDER het materiaal te controleren. En dan rijden er ook nog eens 1:1 vliegtuigen tussendoor!
Ik vind dit soort gedrag een beetje overeenkomen met het patserige uiterlijk van deze heli.
En het lichte gewicht ...vaak is het bij dit soort fabrikanten en methode's om te promoten, dat de werkelijke waardes enigzins worden vertekend (zeg maar onwaarheden vermeld, en juist waarheden vermeden) hoort ook typisch bij een soortgelijke heli.

Nogmaals, een bladescrape... en dan een totalchaos op grote hoogte, laat ie dat doen op mooie hoogte, dat geeft wat meer respect.

Greetz van Aldert

had ik al vermeld dat helipro een schandalige service heeft ?
er is geen pijl op die gast te trekken, er zijn een aantal mensen die dit ook ervaren hebben , maar ook die er niets dan goeds over praten , word dus gokken .
als ik voor jou keuze stond , ging ik voor een henseleit .
gewoon in 1 keer goed , bling niet nodig /mogelijk , absolute topkwaliteit en gewoon gaan voor uren en uren . als je de duurzaamheid van een bepaald merk wilt checken , lees je wel eens dingen als 200 /300/400 vluchtjes , en toen moest ik . . vervangen.
bij een henseleit heb je het gewoon over 300 UUR .
ik heb nog nooit gelezen dat er iemand een henseleit kocht , bouwde , en er NIET totaal aan verknocht raakte , zegd genoeg denk ik.
mvg ferry

@frank:
in de grafiek van jurrien kun je zien dat tijdens een grote stroompiek de spanning ca. 10% lager is, heb je dat gezien ?
Hij gebruikt 12s dus loopt er relatief minder stroom dan met 10s. Met 10s zullen de cellen dus zwaarder belast worden bij dezelfde strook piek. Daarom nam ik 15%.

Ja, dat had ik gezien Bas ;),
die grote stroompieken (ca. 80A) zijn iets hoger dan 20C voor de cellen die Jurrien gebruikt (ik had begrepen dat Jurrien 12s 3700mAh gebruikt?) Ik zie op die grafiek tijdens zo'n piek ongeveer 40V voor 12S, dus ca. 3.33V per cel.
Ik begrijp dat jij 10s 5000mAh wilt gebruiken, dat is ca. 20% minder spanning, dus de stroompieken worden dan ca. 20% groter (als je er van uit gaat dat je hetzelfde vermogen gebruikt), dus pakembeet 100A of iets hoger, dus dat is natuurlijk ook weer ongeveer 20C. Dus mag je dezelfde minimale spanning van ongeveer 3.33V per cel verwachten, 3.0V lijkt me erg laag bij 20C, misschien bij erg slechte cellen :(
Kijk je bij de gegevens van de betere Lipo fabrikanten dan geven ze meestal iets op van ca. 3.4V bij 20C, dus de meting van Jurrien komt aardig overeen ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb een Revolution brandstof gehad.
De heli is inderdaad erg licht en heeft veel power, en vliegt verder goed, koeling vond ik tegen vallen, maar dat is nu niet van toepassing, maar krijg er geen schade aan!! onderdelen zijn onredelijk duur, vooral de kleine dingetjes waar van je denkt dat kan nooit veel kosten.
Service is inderdaad echt ver te zoeken bij hun!!

Zoek je in deze prijs klasse een heli? koop een Henseleit, dan hoef je je alleen nog maar druk te maken over hoe snel je je accu's vol krijgt;)

Gr,

Mario

@aaalie,
ik verbaasde mij er ook over dat hij op een vliegveld stond te vliegen, tja, en inderdaad ; smaken verschillen ;-)

@ferro,
slechte service, da's niet zo mooi natuurlijk.
Ik zie dat jij ook een henseleit hebt en dus uit ervaring spreekt ? Waar komt die van jou vandaan ?
Ik houd wel van betrouwbaarheid (wie niet ...) . Vlieg nu logo 10 3D XL en dat werkt eigenlijk ook probleemloos. Heb er nu zo'n 50 vluchten op zitten zonder een probleem.

@frank,
je hebt gelijk, even niet op elet, inderdaad als de capaciteit toeneemt neemt ook de max belastbaarheid toe en zal de spanning dus minder inzakken, echter loopt er absoluut gezien meer stroom en zijn er dus wel meer (koper)verliezen ... dus het is iets slechter ...

@mario,
onderdelen duur en slechte service, je bent de tweede die dat zegt.
zijn de onderdelen van henseleit dan niet duur ?

De opbouw van de 3dmp-xl is net als de evolution ook erg eenvoudig zag ik, directe aansturing van de tuimelschijf en weinig onderdelen. Dat bevalt me wel.
Eens kijken wat het vlieggewicht is met 10s lipo.

tips/aanbevelingen blijven welkom !

Back