900 km/h modelstraaljager.

• Topicstarter Topicstarter bono
  • Startdatum Startdatum
Steven D zei:
Rhelie zei:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom een turbine dan dezelfde stuwdruk blijft geven op grote hoogte, de lucht is daar ijl of dunner en toch vliegt zo`n lijntoestel met gemak 900 km/h ! een turbine zet zich toch ook af tegen de lucht ? Zij vliegen niet voor niets op 10 km hoogte.

Zet zich helemaal niet "af" tegen

gewoon actie en reactie,

ron heeft gelijk

als je zelf zuurstof zou kunnen toevoegen draait hij ook in het luchtledige,
hij zuigt zich niet aan (fabeltje) noch zet hij zich af tegen de lucht erachter (als die al zich zo snel achter de motor zou kunnen verzamelen)

duwt zich af tegen de gassen IN de motor, grote druk binnenin, geen achteraan, dus kracht vooruit

newton

Hij draait misschien in het luchtledige, maar denk niet dat er veel stuwkracht zal zijn. De, op lijnvliegtuigen gebruikte, hi-bypass engines gebruiken maar een relatief klein deel van de lucht om door de inner-engine te gaan. Door de verbranding gaat de grote fan vooraan draaien. Deze compresseert de lucht dan waardoor er stuwkracht ontstaat. (Is wel iets ingewikkelder dan deze uitleg). De meeste lucht komt dus helemaal niet in aanraking met de verbrandingskamer. Op de oudere, straight jets, is het inderdaad de uitstroom van uitlaatgassen die voor de stuwkracht zorgt...

Kort door de bocht kan je zeggen dat Stuwkracht gelijk is aan de massa lucht vermenigvuldigd met het verschil in snelheid tussen instroom en uitstroom.. F= Dm*(Vj-Va) (Formule komt uit het geheugen uit een heel ver verleden, dus als ze fout is, don't shoot me...)

zendesigner zei:
De heer bert didden heeft helaas zen scout verleden zaterdag bij therniek58 in nuth tussen de patatten geplant.

buiten wat bolletjes piepshuim was er niet veel meer van over vanvoor :(

Na twee keer veel "chance" gehad te hebben was het helaas de derde keer raak :|

Oorzaak?
Eindelijk de kielvlakken eraf geflutterd?

Niek zei:
zendesigner zei:
De heer bert didden heeft helaas zen scout verleden zaterdag bij therniek58 in nuth tussen de patatten geplant.

buiten wat bolletjes piepshuim was er niet veel meer van over vanvoor :(

Na twee keer veel "chance" gehad te hebben was het helaas de derde keer raak :|

Oorzaak?
Eindelijk de kielvlakken eraf geflutterd?

Nee hoor geen flutter ,goh wat weten jullie toch veel van hoge snelheid vliegen :wink:
gewoon een goede oude storing op de fm band
in de laatste bocht voor het landen .
het toestel is kapot
turbine en instalatie is ok (kielvlakken ook)

@Sandor en Bert.

Ben toch wel heel nieuwschierig naar jullie volgend snelheids project?
Deze komt er toch wel?, blijft tenslotte zeer spectaculair, zo'n scout model wat in staat is in 450 km+. (met merlin misschien :?: )
Wordt vervolgd :?: :?: :?:

Grtz Ger.

Ger Kovacs zei:
@Sandor en Bert.

Ben toch wel heel nieuwschierig naar jullie volgend snelheids project?
Deze komt er toch wel?, blijft tenslotte zeer spectaculair, zo'n scout model wat in staat is in 450 km+. (met merlin misschien :?: )
Wordt vervolgd :?: :?: :?:

Grtz Ger.

de mirage word weer van stal gehaald
tevens is er een nieuwe scout onderweg
deze word door een van onze nieuwe uylysses aangedreven .

@Sandor.

Now we are talking serious "need for speed" :wink:

Nieuwschierigheid wordt onhoudbaar 8)

Ulyssus, hoeveel kilo trust?

500 km plus :?:

PAMPA :?:

Gtrz Ger.

The Speed of Sound and Mach Numbers
The Mach number (M) refers to the method of measuring airspeed that was developed by the Austrian physicist Ernst Mach. It is used to indicate flight velocities in high-speed flight and is related to the speed of sound. The actual speed of sound varies depending on the altitude above sea level because sound travels at slightly different speeds at different temperatures, and the temperature varies according to altitude. At sea level, the speed of sound is about 761 miles per hour (1,225 kilometers per hour). At 20,000 feet (6,096 meters), the speed of sound is 660 miles per hour (1,062 kilometers per hour).

If an aircraft is traveling at one half the speed of sound, it is said to be traveling at Mach 0.5. A speed of Mach 2 is twice the speed of sound. Because the speed of sound varies, a particular speed at sea level expressed as a Mach number would be faster than the same speed at 30,000 feet (9,144 meters), which would be faster than the same speed at 40,000 feet (12,192 meters). In other words, Mach 2 at sea level is a greater number of miles per hour (or kilometers per hour) than Mach 2 at 30,000 feet, which is a greater number of miles per hour than Mach 2 at 40,000 feet. When an aircraft reaches Mach 1, it is said to "break the sound barrier."

The following breakdowns have been generally accepted to classify speeds:
M less than 0.8 subsonic
M = 0.8 to 1.2 transonic
M - 1.2 to 5.0 supersonic
M greater than 5.0 hypersonic

A "critical Mach number" is the speed of an aircraft (below Mach 1) when the air flowing over some area of the airfoil has reached the speed of sound. For instance, if the air flowing over a wing reaches Mach 1 when the wing is only moving at Mach 0.8, then the wing's critical Mach number is 0.8

Echt jammer sandor het is en blijft een mooi toestel ,lijkt me wel wat om hem te vergroten ,dan is hij beter te zien.
ik hoop dat onze schout de eerste vlucht overleeft.

duiker10 zei:
Bertus zei:
diamond334 zei:
hey

900km/h gaat die dan niet door de geluidsmuur????
8O
Groetjes Geert

Dat is toch 300 meter per sec?
Is 1080 km/uur dacht ik in een lang verleden geleerd te hebben.

Yep,, 330 mtr/sec om precies te zijn..

Ik kom ook op 300 mtr/sec uit:
1080/3,6= 300 mtr/sec

met vriendelijke groet Jon

Jon van Dijk zei:
duiker10 zei:
Bertus zei:
diamond334 zei:
hey

900km/h gaat die dan niet door de geluidsmuur????
8O
Groetjes Geert

Dat is toch 300 meter per sec?
Is 1080 km/uur dacht ik in een lang verleden geleerd te hebben.

Yep,, 330 mtr/sec om precies te zijn..

Ik kom ook op 300 mtr/sec uit:
1080/3,6= 300 mtr/sec

met vriendelijke groet Jon

klopt maar dan wel op 9km hoogte
op zeeniveau dus op 1225km/uur en dat is weeer340 m/s volgens t800 dan toch

lache zoveel verschil

roberco zei:
klopt maar dan wel op 9km hoogte
op zeeniveau dus op 1225km/uur en dat is weeer340 m/s volgens t800 dan toch

lache zoveel verschil
De snelheid van het geluid is 1225km/uur bij een temperatuur van 20oC en een luchtdruk van 1 atmosfeer.
Zoals al eerder is geschreven die snelheid is afhankelijk van de luchtdruk en de temperatuur. Dus als de temperatuur veranderd zal de snelheid van het geluid ook veranderen. Hetzelfde geldt voor de luchtdruk.
De hoogte waarop je vliegt heeft eigenlijk geen invloed op de snelheid van het geluid. Maar omdat zowel de luchtdruk als de temperatuur daalt als je hoger komt zal de geluidssnelheid lager worden als je omhoog gaat.
Als je op 10km hoogte bent en je weet daar de luchtdruk op 1 atmosfeer te houden en de temperatuur op 20oC dan zal ook op 10km hoogte de geluidssnelheid 1225km/uur zijn!

Dat is ziek...
met zon snelheid weet ik al zeker dat ik nooit aan modelvliege begin :P,,
ofhet nou 900 of 500 is :P beide niet te doen toch :P

Wat ik me nou afvraag, nu ik dit draadje lees; op bijv dat filmpje van het vliegtuigje wat Butler plaatste, Hoeveel G-krachten komen er dan wel niet vrij als je een scherpe bocht maakt met die snelheid??

Dat is ook afhankelijk van de radius van de bocht. Om je een indruk te geven, bij FAI pylonracen (6.5cc motor) hebben ze ooit een g-meting gedaan. De meter ging tot 35G en daar kwam de meting dus boven. Minstens 35G dus.

ron van sommeren zei:
Dat is ook afhankelijk van de radius van de bocht. Om je een indruk te geven, bij FAI pylonracen (6.5cc motor) hebben ze ooit een g-meting gedaan. De meter ging tot 35G en daar kwam de meting dus boven. Minstens 35G dus.

Dat et allemaal heel blijft dan :o

Laatst bewerkt door een moderator:
Back