A-26 Invader

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door jef, 3 okt 2022.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    Motor / tank ruimte fuel proof behandeld met epoxy resin en vleugels bekleed met vlies

    62.JPG

    Groeten Jef
     
    ramses, Gea en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    De primer zit erop :D

    63.JPG

    Groeten Jef
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    De schilderwerken vorderen , komt wel in orde tegen het KMACH rondvlucht weekend in Herentals :D

    66.JPG

    Groeten Jef
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    Bezig met de afwerking , belettering en belijning , de cockpit moet ik ook nog schilderen en daarna nog een laag blanke lak , het einde komt in zicht , zal wel klaar zijn tegen het rondvlucht weekend :D

    21AF49C3-3DC8-42A5-85D9-BD6CA2CC9D46.jpeg

    Groeten Jef
     
    ramses, Bruno van Hoek, Gea en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    69.JPG
     
    ramses, wnieuwkamp, Gea en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    De A-26 is klaar voor het jaarlijks rondvlucht weekend [​IMG] hopelijk verbeterd het weer tegen het weekend , voorlopig voorspellen ze regen op zaterdag en heel het weekend sterke wind tot 5 beaufort [​IMG]

    293A1F00-2390-4D66-8E62-2853767B632A.jpeg

    67232695-C1E1-4F07-8117-185B881E3CCF.jpeg

    A045AE7C-F56D-43F6-A817-FE05C113BA82.jpeg

    9CCC8C04-E6CD-4D22-BBBE-6F57E6C016B3.jpeg
     
    ramses, Harry van Melick, Gea en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.388
    Locatie:
    Dordrecht
    Is een mooi model geworden complimenten hoor
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Ton
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    Veel plezier met de maiden, als het net zo goed vliegt als het er uitziet komt dat wel goed.
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    Geen maiden van 't weekend :( voor mijn vliegkunsten stond er naar mijn gevoel teveel wind , wel met de Piper gevlogen maar daar bleef het bij , hopen op wat minder wind de komende dagen .
    Broederlijk naast elkaar , de 2 Invaders ;)
    357660039_596156192508122_7368564761536352405_n.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2023
    ramses, HansH, Gea en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    810
    Mooi plaatje zo, de wind is er morgen ook nog. Komend week-end wordt beter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    Eindelijk de eerste vlucht , vliegt als op rails

    F6C227EB-BEC7-4D9B-B14C-78C0C934E7C3.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2023
    ramses, Gea en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
     
    ramses, Gea en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    Op één motor , buitenmotor uitgevallen

     
    ramses vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.795
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Fantastisch! :yes:

    Één schoonheidsfoutje :rolleyes:: de kist zou moeiteloos strak op ooghoogte moeten blijven plakken, maar ik zie toch vrij veel 'hunting'.
    Of het zwaartepunt ligt excessief ver naar achteren, of je hebt ergens teveel weerstand in de besturing.
    Even nalopen en hij is picture-perfect. :thumbsup:
     
    jef vindt dit leuk.
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    Met 2 motoren vliegt de kist mooi strak op ooghoogte , maar toen de buitenmotor uitviel was er nog weinig lijntrek en ging het op en af , maar ik vermoed ook wel dat het met de piloot te maken heeft :oops::confused:, zwaartepunt ligt redelijk vooraan de vleugel , op 1/5 ongeveer
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.795
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoewel ik het me nauwelijks kan voorstellen (gezien het hoge niveau waarop jij bouwt), zit er enige weerstand in de besturing?
    Idealiter zou het hoogteroer (bij stilstand) door de zwaartekracht naar vol down moeten zakken.
    Gebeurt dat niet, dan zou dit een verklaring kunnen zijn waarom de besturing bij voldoende lijntrek wel naar behoren werkt maar, als deze vrijwel afwezig is, een wat 'hakerig' gedrag gaat vertonen.

    Een andere situatie die men wel ziet optreden is dat bij weinig lijntrek de (met de windrichting wisselende) kracht op het kielvlak de kist om het zwaartepunt laat schommelen.
    Als de tuimelaar dan stilstaat ( er wordt niet gestuurd) zal het hoogteroer met deze schommelbeweging meegaan.

    Geen idee wat er werkelijk aan de hand is, maar dit zijn de punten die ik als eerste zou onderzoeken.
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt voor het compliment Bruno , de besturing gaat zeer soepel , daar zit het niet in volgens mij , zoals ik al zei , de piloot misschien , nog wat proefvluchtjes maken en misschien eens proberen met iets lood in de neus .

    Groeten Jef
     
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    810
    Ik denk niet dat er wat mis is met de piloot.
    Het zwaartepunt naar voren maakt de boel stabieler maar helpt niet altijd.
    De scharnieren lopen soepel maar het vluchtbeeld spreekt dat tegen, de hoogte correctie blijft te lang actief waardoor er sprake is van overstuur, die komt meestal uit een zwaar punt in de besturing.
    Meest voorkomende oorzaak is ganzenpoep, dat plakt als een dolle aan je lijnen en maakt het precies sturen lastig, op te lossen door de lijnen te poetsen.
    Meer waarschijnlijk is een zwaar punt in de besturing die je niet voelt als er geen lijntrek is, dan lijkt alles op de grond normaal maar is echt vlak vliegen moeilijk. Als je naar je stootstang kijkt dan zie je dat die door de lijntrek (middelpunt vliedende/ zoekende kracht) op het aluminium blokje achterin tegen de romp aan gedrukt wordt, dat kan voldoende extra weerstand opleveren om het vlak vliegen te hinderen. Als je een 2mm verenstaal vertikaal tussen romp en stootstang plaatst waar de stootstang overheen kan glijden levert dat minder weerstand op.
    jef2.jpg
     
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina