A S W 28 van BMI

Mwah, met een beetje wind was er prima op het duin mee te vliegen, hoor!

Op een Rhönberg met windkracht 2 is overigens GEEN goed idee...

Laatst bewerkt door een moderator:
Schuurdeur

Vlieggedrag bij hellingvliegen betekenen nu eenmaal niet de aanbevolen creteria voor het beoordelen van een zwever.
Op bepaalde hellingen kun je bij wijze van spreken zelf een schuurdeur de lucht in krijgen.
De wijze waarop een zwever in open veld een kleine spiraalbocht neemt zegt heel wat meer over zijn kwaliteiten, begrijp je.
Een goed toestel moet zowel traag als snel kunnen vliegen en tevens in staat zijn korte bochten te nemen.
Dit alles met zo weinig mogelijk hoogteverlies.

Ik weet het, mijn uitspraken komen nogal cru over wat dit betreft, maar jammer genoeg kunnen die chinese kisten van spannw. 2600mm het nu eenmaal niet.
Dat heb ik meermaals kunnen vaststellen op het terrein.

Amen.
De groeten,
Aurectar

Mwah, met een beetje wind was er prima op het duin mee te vliegen, hoor!

Op een Rhönberg met windkracht 2 is overigens GEEN goed idee...

Dit soort kisten vliegt wel op de helling maar echt zweven kan je er niet mee. De vleugels zijn gewoon te slank. Ze zien er leuk uit maar ik heb wel vraagtekens bij de kwaliteit.

Laatst bewerkt:
Maar die ASW 28 van BMI en Ventus van Jamara (allemaal toestellen met dezelfde geometry) ogen wel mooi maar betekenen 0.000000 als het op vliegen aankomt en zijn enkel goed om als statisch model aan het plafond te hangen.
Een zwever (spannw.2600m)

Ik vind het niet erg dat je je ongezouten mening geeft, maar ik ben het er niet mee eens. De CMPro kisten zijn absolute budget zwevers, waarmee je aan de helling vanaf 4 bft uitstekend kunt vliegen.

Lijkt me een prima start van de hobby. Ik heb er in ieder geval ontzettend veel lol mee gehad. Beperk alleen het gebruik van de kist voor de genoemde omstandigheden.

Bespaar je je gelijk de kosten van een aandrijving.

Een nieuwe zwever vanaf 2,5m spanwijdte die het predicaat budget ontstijgt is beduidend duurder. De enige die ik zo kan bedenken zijn de kisten van Reichhard.

Een zwever (spannw.2600mm en gew.1800gr) met een koorden van 140mm aan wortel en 55mm tip kan nooit goede vliegeigenschappen hebben.

Ook niet waar. Zoek maar eens naar de vele goede ervaringen met de ASW-22BL van Bichler of Lenger. Wortelkoorde: 11cm, tipkoorde 4,5cm.

Powered by Google Docs

ASW 22 von Bichler (CINK) - RC-Network

Flugbilder ASW 22 von Bichler > Das Streckungswunder - RC-Network

Ik denk dat je moet oppassen om ongenuanceerde uitspraken te doen. Er zijn altijd uitzonderingen.

Vincent

Aurectar,
Ik vind dat jij wat meer respect mag tonen voor de modelvlieger. Iedereen moet toch zelf weten waar hij zijn energie instopt. Het kan niet zo zijn dat het wereldje waarin jij leeft maatstaf is voor iedereen. Weet je wel dat de meeste forumleden behoorlijk veel kennis hebben over aerodynamica?

Zie je op dit forum iets langskomen waarbij je denkt dit is niet goed of kan beter,
probeer dan met je verhaal duidelijk te maken hoe het anders óók kan en waarom je denkt dat het beter is.

Johannes

Johannes,
Ik lees in de post van Aurectar geen disrespect voor de modelvlieger maar een oordeel over de merken die deze modellen verkopen. Ik ben het van harte met hem eens want met dit soort modellen maak je geen vrienden. Zelf geef je al aan dat er veel mensen op het forum aerodynamische kennis hebben. Dat is ook de groep die meestal niet van dit soort modellen koopt maar iets verder kijkt dan de portemonnee. Er zijn echter ook veel mensen die wat minder onderlegd zijn, vaak in combinatie met wat minder vliegervaring en die raken alleen maar teleurgesteld in de hobby.

Max

Maar ja, wat wil je daar aan doen dan? Het is gewoon commercie, welke wordt gestuurd door vraag en aanbod. Wie wil er nou geen semi-schaal zwever voor vaak minder dan €100,-?

Als je niet veel te besteden hebt, kun je zoiets niet weerstaan. Stel dat Jamara stopt met verkopen, doet BMI of een ander het wel. Deze kisten gaan als warme broodjes.

In mijn geval ben ik de kist verloren doordat deze al tipstallend het dal in verdween. Nooit meer terug gevonden. Op dat moment heel frustrerend, maar het financiële verlies is gelukkig gering. Een bevriende modelvlieger heeft me zelfs een paar prachtige Youngmaster vleugels en een prachtige romp cadeau gedaan, om het verlies van de Discus te verzachten.

Het verlies van een kist betekend dus niet automatisch het einde van de hobby. Het kan juist de trigger zijn om daarna iets dieper in de buidel te tasten.

Ik denk ook dat veruit de meeste beginners als eerste kist een schuimzwever zoals de Easyglider kopen, en daar mee leren vliegen. Zo'n 2,65m zwever is dan vaak een tweede kist. Ze staan dan ook niet direct met lege handen als het dan een keer fout gaat.

Johannes,
Ik lees in de post van Aurectar geen disrespect voor de modelvlieger maar een oordeel over de merken die deze modellen verkopen. Ik ben het van harte met hem eens want met dit soort modellen maak je geen vrienden. Zelf geef je al aan dat er veel mensen op het forum aerodynamische kennis hebben. Dat is ook de groep die meestal niet van dit soort modellen koopt maar iets verder kijkt dan de portemonnee. Er zijn echter ook veel mensen die wat minder onderlegd zijn, vaak in combinatie met wat minder vliegervaring en die raken alleen maar teleurgesteld in de hobby.

Max

Max,
Jouw verhaal begrijp ik. Maar bij minder onderlegde mensen die in het bezit zijn van zo een model zal het bericht van Aurectar anders overkomen dan bij ervaren modelvliegers.
Dat vele mensen die een miskoop deden en daardoor in de hobby teleurgesteld raken geloof ik niet. Waarom niet, omdat ik vanuit ga dat dit leermomenten zijn voor de modelvlieger. De meeste mensen zullen zijn aangesloten bij een vereniging en door ervaren piloten begeleid worden. Als deze mensen afhaken spelen zeker ook andere factoren mee.

Dat door fabrikanten ontzetten veel slechte producten op de markt worden gezet is een feit. Maar dat hou je niet tegen.

Johannes

respect

Johannes

Ik ben de mening toegedaan dat je me ergens verkeerd begrepen heb.
Het is niet een gebrek aan respect dat ik op dit forum wil ventileren maar eerder een ongenoegen over het bestaan van die zwevers van BMI en Jamara.
Ik ben zelf in onze club een paar keer getuige geweest van mensen die totaal ontgoocheld bleken over die kisten van 2600mm.

Ik vind het juist jammer det die mensen er zich hebben laten inluizen.
Zeker in de wetenschap dat je voor hetzelfde budget toch iets degelijks voor mekaar kunt krijgen.

Als ik daarmee op iemands tenen getrapt heb, sorry, maar dit was geenszins de bedoeling.

Verleden week heb ik nog ergens een zwever van Robbe (Milan spanw 2800mm) te koop gezien op een tweedehandsforum voor 110 euro.

En voor wie het nog wat goedkoper en beter wil, er zijn honderden tekeningen beschikbaar.
Met 60 euro hout is de klus met wat inzet ook geklaard.

Mvg
Aurectar

Aurectar,
Ik vind dat jij wat meer respect mag tonen voor de modelvlieger. Iedereen moet toch zelf weten waar hij zijn energie instopt. Het kan niet zo zijn dat het wereldje waarin jij leeft maatstaf is voor iedereen. Weet je wel dat de meeste forumleden behoorlijk veel kennis hebben over aerodynamica?

Zie je op dit forum iets langskomen waarbij je denkt dit is niet goed of kan beter,
probeer dan met je verhaal duidelijk te maken hoe het anders óók kan en waarom je denkt dat het beter is.

Johannes

Laatst bewerkt:
En voor wie het nog wat goedkoper en beter wil, er zijn honderden tekeningen beschikbaar. Met 60 euro hout is de klus met wat inzet ook geklaard.

Ja, maar geen tipkoorde's van 55mm, want dat vliegt blijkbaar niet.

Het is ook een utopie om te denken dat een kist van tekening altijd beter is dan een chinese ARF.

Hoeveel beginners zijn er niet van ellende gestopt met de hobby omdat de houtbouw kist van tekening waar ze een half jaar aan gebouwd hebben zo krom als een hoepel blijkt te zijn? Of deze zo zwaar gebouwd was dat hij niet van de grond af kwam?

Ik snap je frustratie, maar het is niet het hele verhaal.

Modelzweefvliegtuigen bouwen vraagt nu eenmaal enige psycho-motorische vaardigheid, daar kun je nu eenmaal niet van onderuit.
De eerste vleugel van mijn Amigo was ook verre van perfect, in geen geval.
Na gemerkt te hebben dat hij ook een beetje krom was ben ik hem gaan herbouwen tot het resultaat bevredigend was. (zie foto uit oude doos 1978)
Maar het eindresultaat vloog toch redelijk goed.
De basis (ontwerpen van graupner zijn meestal geen katten in zakken) was voortreffelijk en moest finaal een goed resultaat opleveren.

Met meestal bedoel ik, enige uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.
Graupner heeft vroeger nog een minimoa op de markt gebracht van 3000mm spannw die van het zelfde bedje ziek was of die chinese toestanden.
Oogde ook mooi, maar in de bochten, ai ai.
Ze hadden het daar in Goppingen vlug begrepen,want dit toestel is maar een jaar op de markt geweest

Het is net die eerste ervaring die bepalend is voor je motivatie om er mee door te gaan, begrijp je.

Ik kan me goed inbeelden dat een neofiet die wat aanmoddert met één van die besproken chinese kisten (waar het ontwerp of concept niet deugt) er een afkeer aan overhoudt, en dit vind ik zeer jammer.

Vandaar mijn bezorgdheid.
Aurectar

full

Het is ook een utopie om te denken dat een kist van tekening altijd beter is dan een chinese ARF.

Hoeveel beginners zijn er niet van ellende gestopt met de hobby omdat de houtbouw kist van tekening waar ze een half jaar aan gebouwd hebben zo krom als een hoepel blijkt te zijn? Of deze zo zwaar gebouwd was dat hij niet van de grond af kwam?

Modelzweefvliegtuigen bouwen vraagt nu eenmaal enige psycho-motorische vaardigheid, daar kun je nu eenmaal niet van onderuit.
De eerste vleugel van mijn Amigo was ook verre van perfect, in geen geval.
Na gemerkt te hebben dat hij ook een beetje krom was ben ik hem gaan herbouwen tot het resultaat bevredigend was. (zie foto uit oude doos 1980 8)
Maar het eindresultaat vloog toch redelijk goed.
De basis (ontwerpen van graupner zijn meestal geen katten in zakken) was voortreffelijk en moest finaal een goed resultaat opleveren.

Met meestal bedoel ik, enige uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.
Graupner heeft vroeger nog een Minimoa op de markt gebracht van 3000mm spannw die van het zelfde bedje ziek was of die chinese toestanden.
Oogde ook mooi, maar in de bochten, ai ai.
Ze hadden het daar in Goppingen vlug begrepen,want dit toestel is maar een jaar op de markt geweest

Het is net die eerste ervaring die bepalend is voor je motivatie om er mee door te gaan, begrijp je.

Ik kan me goed inbeelden dat een neofiet die wat aanmoddert met één van die besproken chinese kisten (waar het ontwerp of concept niet deugt) er een afkeer aan overhoudt, en dit vind ik zeer jammer.

Vandaar mijn bezorgdheid.
Aurectar

full

De fabrikanten bouwen die dingen omdat er een markt voor is.
"we" willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en het gevolg is dat je voor een habbekrats een mooie kist koopt die het dan op prestatie laat liggen tegen een echte modelvliegtuig.
Ik heb vaak genoeg gehoord dat er bij een bekende internetwinkel uit het oosten bijvoorbeels 6 servo's besteld worden terwijl er maar 4 nodig zijn "want er zijn er altijd een paar die het niet doen maar ja...voor dat geld maakt dat niet uit!"

Nou...die mensen kopen ook een mooie schaalzwever voor een habbekrats en die zullen het dan maar voor lief moeten nemen dat er daardoor ook punten zijn waar ze niet zo goed scoren.
Ik volg prop-er, neem zo'n ding mee naar de helling en je hebt het heerlijk naar je zin.
En als het je dan stoort dat er van die lelijke bakken naast hangen die hoger vliegen, sneller draaien, langzamer landen....tja....dan moet je misschien op prestaties selecteren i.p.v. op uiterlijk.

Ik heb die salto liggen, maar ga daar toch een nieuwe set vleugels voor baggen, met een TP-204 profiel.

Moet m'n acrozwever voor het duin worden.

De salto, dat is een heel ander verhaal.
Dit toestel heeft ongeveer 8dm3 meer vleugelopp dan de ASW 28 van Jamara en dat maakt nu net het verschil.

Als hij het zelfde niveau haalt als de Salto van Wik destijds dan zal hij zeker goed vliegen.

Heb ik daarnet geen remake van de wik Salto niet gezien op EBAY voor 156 euro. Een aanrader!!!!! niet aarzelen!

Mvg
Aurectar

Wie na dit alles alsnog overweegt om een dergelijke kist te kopen: er bestaat uit die serie ook een Salto. Die vliegt uitstekend!!

AUFWIND online

Wik Salto

Kijk even op Ebay en tip het woordje wik Salto in alle rubrieken.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Salto-H101 Fibreglass Glider 2.68M (105.5in) ARF

Die Salto van Hobby King is helaas nooit in voorraad. Anders had ik er al eentje besteld. Hoor ik ook best goede verhalen over. Hij is geloof ik van het bedrijf FlyFly als ik mij niet vergis. Super strak van vorm en zeer gaaf voor op de helling/sleep.

Flyfly Salto Acro Hellingvliegen langs de kust

Back