A123 cellen

Wie weet waar ik kant en klare 6S1p A123 paketten kan kopen,
dus met laad en balancer kabels en al.

Het liefst de 2650 mah, maar de 2300 mah is ook goed.

gr. Kevin

Of bij ons, mail even op website voor prijs en levertijd

Groeten,

John

@Jc RC Power: Kunnen jullie de accu's ook zoals op onderstaande afbeelding (6S 2300mAh) samenstellen?

HZ8V4688.jpg

Helihabit,

Moet kunnen, maar heb je ook een foto van het losse pakket.

Groeten,

John

Daniel,

Ik heb net hetzelfde probleem met men acromaster.Geen fut meer in mijn lipo (tarabat 2200mAh, 3S1P). ik had deze nu ook graag vervangen door A123 cellen.Maar wat heb je gedaan met je regelaar en wat met je motor 4S A123 geeft toch meer spanning?Wat kan ik het beste doen denk je? 3 cellen of 4 cellen?

Daniel,

Ik heb net hetzelfde probleem met men acromaster.Geen fut meer in mijn lipo (tarabat 2200mAh, 3S1P). ik had deze nu ook graag vervangen door A123 cellen.Maar wat heb je gedaan met je regelaar en wat met je motor 4S A123 geeft toch meer spanning?Wat kan ik het beste doen denk je? 3 cellen of 4 cellen?

Als je dezelfde vermogen wil houden moet je toch wel voor 4 cellen gaan, alleen als jij met 2200 mAh vliegt zal je nu toch wel veel zwaarder uitkomen. Ik vloog al met een 3200 mAh pakket zodat voor mij het verschil niet zo groot was. (van 266 gram naar 310 gram)
Wat de regelaar betreft, mijn regelaar heeft geen A123 afslag maar dit is geen probleem. De afslag spanning van 4 A123 cellen is 4x2=8 volt bij 3 cellen lipoly is dat 9 volt dus dat werkt. 4 cellen A123 heeft inderdaad meer spanning als 3 cellen lipoly maar hier heeft mijn regelaar geen problemen mee het is immers maar een paar volt meer.

Mvg,

4 cellen A123 geven 13,2 Volt, dat is inderdaad hoger dan de 11,1 Volt van je LiPo. Het ligt er aan of je regelaar en motor hier voor geschikt zijn.

John

4 cellen A123 geven vol 4 *3,6 Volt = 14,4 Volt, en dan is het verschil weer wat groter. Maar als je weet welke regelaar is gebruikt, moet dit toch eenvoudig te controleren zijn, of dit problemen geeft.

John

4 cellen A123 geven vol 4 *3,6 Volt = 14,4 Volt, en dan is het verschil weer wat groter. Maar als je weet welke regelaar is gebruikt, moet dit toch eenvoudig te controleren zijn, of dit problemen geeft.

John

Dit zijn mijn metingen met mijn datalogger hier kun je goed het verschil in spanning zien. De eerste is van de 4 cellen A123 cellen de tweede is van de 3 cellen lipoly.

spanning.jpg

eagletree6.jpg

Mvg,

Waar kijken jullie naar??? vol spanning, nominale spanning... de ENIGE die telt is de spanning onder belasting. (Oke je regelaar moet de piek wel aankunnen maar dat is meestal het probleem niet zolang je onder de 26V blijft...)

4s a123 en 3s lipo licht best dicht bij elkaar op dat gebied.
Ik vind trouwens 3s2200 lipo best weinig in een Acro Master.

Nando,

klopt helemaal wat je zegt, de spanning onder belasting is belangrijk. Maar omdat je niet weet wat de belasting is, kun je voor het vergelijk mijn inziens ook wel uitgaan van de onbelaste spanning, want je regelaar moet hier natuurlijk wel tegen kunnen.

John

En kan de regelaar ertegen dat je er 14,4V opplaatst ipv 12,6V. De regelaars die ik heb, hierop staat uitdrukkelijk op vermeld om max 3 cellen lipo te gebruiken (max spanning staat er niet bij). Dus 3s lipo tegen 4s A123?
Zou het niet tof vinden moest mijn vliegtuigje uit de lucht vallen met en opgestookte regelaar.
Hetzelfde staat vermeld voor de meeste motoren die ik heb (vb 15/10), max drie cellen lipo. (ook hier staat niets vermeld van max spanning).Doen jullie het dan toch? Is het dan niet riskant?
Gebruiken jullie ook een apparte batterij om de ontvanger te voeden?

En kan de regelaar ertegen dat je er 14,4V opplaatst ipv 12,6V. De regelaars die ik heb, hierop staat uitdrukkelijk op vermeld om max 3 cellen lipo te gebruiken (max spanning staat er niet bij). Dus 3s lipo tegen 4s A123?
Zou het niet tof vinden moest mijn vliegtuigje uit de lucht vallen met en opgestookte regelaar.
Hetzelfde staat vermeld voor de meeste motoren die ik heb (vb 15/10), max drie cellen lipo. (ook hier staat niets vermeld van max spanning).Doen jullie het dan toch? Is het dan niet riskant?
Gebruiken jullie ook een apparte batterij om de ontvanger te voeden?

Nou ik heb 10 vluchten gamaakt met die 4 cellen 123 en tot nu toe geen probleem en ik verwacht er verder ook geen problemen mee. Ik gebruik geen aparte ontvanger accu dit vind ik niet nodig voor een Acromaster. Op zich valt die 14,4 volt wel mee omdat zie ook grafiek de spanning direct inzakt naar ongeveer de lipo spanning van 3 cellen. Als je veilig wil koop je een regelaar die je in kan stellen op cel spanning.

Mvg,

On-topic reageren is natuurlijk prima, maar in de forums mag geen verkoop-ondersteunend werk plaatshebben.

Robert

Ik zie dat hier veel met "nominale spanning" wordt gewerkt. Dat is een technisch woord dat "in de praktijk altijd iets anders" beteken.

Aan de testgrafiekjes kan je zien dat gemiddeld bij belasting geldt:
- voor 3S lipo 10V.
- Voor 4S A123 11V.
Voltje meer dus met 4S A123.

Per cel reken ik (voor bepalen aantal watten/kg enzo met:
Lipo: 3.3V
A123: 2.7 volt

Wat is het gevolg?
Voor de motor maakt het niet zoveel uit. Een motor heeft geen "spanning". Een motor heeft grenzen waarvoorbij het stuk gaat..
Stuk gaan kan door te veel warmte of mechanisch (teveel toeren). Dat kan door:
- teveel vermogen ineens, of over over te lange tijd. Relatief voor het formaat motor.
- Veel meer spanning dan het motortje mechanisch aan kan. Je moet wel erg hoog gaan om een beetje behoorlijk gebouwd motortje stuk te krijgen. Denk 30-50000 rpm.

Wel belangrijk is de BEC!
De spanning boven 5V dat je niet nodig hebt wordt in warmte omgezet. i.p.v. 10-5V nu 11-5V = 20% meer. Bij weinig of geen gas (bijv zwever) zijn de verschillen door hogere spanning nog groter. Dat kan net teveel zijn. BEC doet het dan niet meer goed (=crash).
Zeker als je domweg 3S lipo door 4Sa123 vervangt zonder een iets kleinere (diameter of spoed) prop te gebruiken. Je gebruikt dan ook meer stroom. Regelaar warmer door 2 redenen, dus meer kans op BEC probleem.

Zorg dus voor een watt overgedimensioneerde regelaar met liefst een schakelende (bijne verliesvrije) BEC. In ieder geval goed koelen en niet in het schuim proppen. Niet teveel servo's. Anders aparte schakelende BEC (UBEC) of losse ontvanger accu.

Gisteren ook eerste vlucht (2 vluchten eigenlijk) gemaakt met A123 cellen pakketje in acromaster. Ging heel vlot. Wel moeilijk om pakketje zodanig te plaatsen dat het zwaartepunt goed ligt. Maar voor de rest niets dan positief !!!

Gisteren ook eerste vlucht (2 vluchten eigenlijk) gemaakt met A123 cellen pakketje in acromaster. Ging heel vlot. Wel moeilijk om pakketje zodanig te plaatsen dat het zwaartepunt goed ligt. Maar voor de rest niets dan positief !!!

Ja goed he. Ik laatst in 1,5 uur tijd 4 keer gevlogen met dezelfde accu!!
Ik ben wel overtuigd.

Mvg,

Back