A854 Hr. Ms. Onversaagd (scratchbuild)

De latjes dunner maken op de plaatst waar het nodig is was dat niet mogelijk ? dan was alles aan de binnenzijde glad en moest er ook niet aan de spanten gewerkt worden ;)
 
@Frederik : het klinkt wel erg logisch en zal ook meer stevigheid en verband geven, maar als ik bij de Mercuur in Scheveningen ga kijken lijken de dieper liggende planken toch in de lengtercihting te lopen. Afgezien daarvan is dat zeker bij modelbouw lastiger te doen en omdat de hele romp toch nog in de epoxy met glasweefsel wordt gezet heb ik genoeg stevigheid.


@Han : ik bouw volgens de "Biemans-methode" en dus hoeft het niet exact zo te gaan als Paul heeft gedaan. Gelukkig maar denk ik dan want dan had ik de inkeping met epoxy moeten vullen en wel voldoende ruimte over houden om de messing strip in te leggen. En daar is gewoon niet genoeg ruimte voor. Of ik had de hele boeg van messing moeten maken maar het totaalgewicht en de gewichtsverdeling is ook belangrijk! :D

@Isola2 : dan wordt de hele romp 4 mm dik en op die plaatsen 2 mm. Dat wordt wel een beetje zwaar ben ik bang. Ook zou ik niet goed weten hoe ik exact zo'n vlak netjes krijg uitgefreesd omdat de rompvorm nou niet echt recht is. Dus heb ik maar voor de makkelijke weg gekozen.

Overigens wordt de romp van binnen ook nog verstevigd met glasweefsel op de plaatsen waar dit nodig is.

Luc
 
Luc je plakt dus de latjes gewoon over elkaar, mijn frank is gevallen :p .
Met een foto van de binnenzijde was het meteen duidelijk geweest ;)
 
vakantieproject

En toen werd het mei en dan gaan we op vakantie. Voor de verandering eens naar Frankrijk :yes::yes: .
Dan moet je ook wat te doen hebben. Dus de keuze was tussen de bouw van een zeilboot, een draak van Billing Boats, die ik via Marktplaats op de kop heb getikt of een wat handiger projectje.
Met name de afmeting zou een probleem kunnen worden op de terugreis en het feit dat tegelijk drie schepen bouwen nou ook niet zo handig is heeft me doen besluiten maar de whaleboat van de Onversaagd aan te pakken.

Dus zo gedaan. Eerst de tekening maar een bekeken. En ook hier was de hele boel absoluut verkeerd verschaald. De lengte doorsnee moest terug naar ca. 58% maar het spantenplan terug naar 44%. Gooi het maar in mijn pet maar als je niet oplet heb je toch een heel ander eindresultaat.
full


Toen verder gegaan en de spantjes maar uitgetekend op 2mm multplex.
full


En toen kwam het hoor. Leuk zo klein bouwen en hoezo breekbaar ;)
full


op naar deel 2 van dit tussendoortje 8-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Luc,

Je bent begonnen aan een leuk werkje zie ik. Ik zit er al maanden tegen aan te hikken om de laatste twee sloepen voor de Hertog te bouwen. Man, wat een rot klus maar hee het is hobby!:rolleyes:

Het toeval treft dat ik er nu ook mee bezig ben en waarschijnlijk voor de MMI voorjaarsvaardag klaar heb... Ik miste je wel in Rijswijk.

Groeten Paul
 
deel 2 vakantieprojectje

Je bent begonnen aan een leuk werkje zie ik. Ik miste je wel in Rijswijk.
Hoi Paul,
Ik hoef gelukkig maar 1 sloep te maken maar wel een grotere als gemiddeld.
Vandaar dat ik deze helemaal van hout heb gemaakt. Waarom ik er in Rijswijk niet was vertel ik je de 21e wel.

Vervolg verslag :
Nadat ik de spanten had uitgetekend begin het traditionele figuurzagen (jawel, met de hand :yes:) aan de tuintafel in Frankrijk. Bijzonder hoor, 2 mm dik spul zagen is best makkelijk maar ook zo weer stuk. En na het zagen de spanten een voor een aan de kielbalk gelijmd. Wel een kleine inkeping om nog enig verband aan te brengen.
full


En nadat alle spantjes erop zaten zag het er zo uit :
full

En toen moest ik gaan beplanken en dat is bij dit formaat eigenlijk niet goed te doen dus maar een extra vloertje gemaakt om wat stevigheid te krijgen.
Als de whaleboat straks af is zie je hier niets meer van want de motorkast komt hierop te staan en over de resterende vloer komt een net blokrooster.
full


En zoals je ziet ook al begonnen met het eerste latje van 1 mm berken triplex.

op naar deel 3
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dag allemaal,

de dikkere beplanking aan de rompszijden zijn aangebracht om de romp te beschermen bij het water laten van verschillende mijnenveegmateriaal, o.a. de "zwijntjes" en de akoestische "hamer". Deze houten slijtlage is vertikaal aangebracht, dit is goed te zien op de USN plannen.

Ik heb het geluk gehad om twee jaar en half aan boord van drie verschillende MSO's te mogen varen, in 1985-1986.

een link naar deze machtige schepen: NMSOA Portal

de groetjes,

Laurent
 
Hoi,

Zo die werkt netjes zeg. Mooi idee ook om het zo te doen. Omdat ik een spantenplan had ben ik het maar op de traditionele manier gaan doen.
Eigenlijk doet deze meneer het op dezelfde wijze als de heli die ik voor de Hr. Ms. Tromp heb gebouwd.
Luc
Hoi Luc,
Heb het nogal druk gehad met MMI eerst naar Wageningen geweest tijdens de bevrijdings feesten met Hans. Daar is een nieuw lid bijgekomen met een modelleke van 3.25 mtr kruiser
Hr.Ms. Java deze had een introdicee meegenomen ook hij had een aardig scheepje bij zich.
Beide waren in aanbouw. Verder heeft MMI in Dortmund een geweldig succes gehad, kreeg van Jaco een dvd met foto's. Dan afgelopen zaterdag in Rijswijk geweest ook daar stond MMI met een rijkelijke stand. Was prima verzorgd.
Welnu wens je een prettig weekend en volgende week je te zien met zwager in Heemskerk. Verwijs je nu even naar mijn site: ABT MODELSCHEPEN en klik op Wageningen vervolgens zie de andere twee tentoonstellingen.
Groet
Aad
 
vakantieprojectje deel 3

En stap voor stap ging het verder. Omdat de lijmverbinding eerst goed moest zijn voordat het volgende latje erop mocht duurde het wel wat lang. Maar in het zonnetje, met de prachtige Franse natuur om je heen is dat helemaal niet erg.
full


Een paar latjes verder begint het resultaat er te komen :
full


En weer veel latjes verder :
full


En dan het ruwe resultaat :
full


full


En nu maar schuren etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De whaleboat deel 4

Ondertussen al lang weer terug van vakantie en natuurlijk wel verder met het tussendoortje en het moederschip.
Hier ben ik begonnen met het voorbereiden van de rand van de sloep :
full


En nog iets duidelijker :
full


Dan de rest van de rand ertussen :
full


En hoe stond het met de romp van de Onversaagd zelf ? Die mocht nl. niet mee op vakantie :(:(, iets met ruimtegebrek in de auto en dochters die 'm niet op schoot wilde hebben ;))
full


Rustig verder bepalnkt dus met nog het een en ander voor de boeg :
full


en achter de boeg zit ook nog iets wat moet :
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gestaag vooruit

Ondertussen ook nog wat klusjes aan het huis dus dat scheelt iets aan tempo.
Maar de romp zit in elkaar dus het grote schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren -project kan beginnen. :(:(:(
En alles onder het motto : het is geen man die niet schuren kan.....
full


en ook de achterzijde krijgt vorm
full


En aan het sloepje wordt ook nog gesleuteld
full


Heb al weer het nodige moeten aanpassen nadat ik een fraaie tekening van het interieur van een whaleboat had gevonden :
Mk%2010%20motor%20whale%20boat%204%201024%20C.jpg


En inderdaad is het niet helemaal hetzelfde maar de stuurstand e.d. klopt wel :yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar weer eens een berichtje. Alles staan om en om in de plamuur of wordt geschuurd, dat herhaalt zich vele malen en daar valt niet veel over te vertellen.
Behalve dan dat ik gewoon plamuur gebruik voor ongeschilderd hout en gewone grondverf uit een spuitbus.

En hoe ziet dat er dan uit :
full

En het sloepje :
full


Aan de sloep heb ik nog wel iets meer gedaan want ook het interieur moet worden gebouwd en dat is bewerkelijker als dan de romp.
full


Hierna komen de vlonders in de sloep en wordt de romp van de Onversaagd bekleed in glasweefsel en epoxy. De sloep krijgt alleen een laagje epoxy want die heeft niets te houden.
Voorlopig dan want misschien is het wel geinig om die ook varend te maken met bedienbare Davits. Beetje klein maar wel leuk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zomervakantie

Zo, een tijdje niets gepost maar wel gewerkt.
Aan de romp valt veel te doen, maar dat zijn de gebruikelijke dingen en nog niet de moeite waard om foto's van te maken. Als de glasvezelmat erop gaat kom ik met een nieuw bericht.
Ondertussen Zuid-Frankrijk verkend en wees gerust : het ligt er nog en het was er ook mooi weer. En wat gaan we dan doen ??? juist : de opbouw.
Fiks en fluks aan de slag gegaan (na ruim 10 dagen te hebben rondgelummeld) en begonnen met de dekhut.
full


Voor de eerste keer met polystyreen ( 1mm zijkanten, dekken 2mm ) aan de slag i.p.v. multiplex (voor de hele opbouw dan) en dan merk je pas echt hoe slap dat spul eigenlijk is. Zonder verstevigingen lukt het echt niet dus dit maar eens grondig toegepast.

full


En nog een van de zijkant dan zie je ook dat de lijsten (0,5mm) er al op zitten.
full


Ben er trouwens achter waarom er zo weinig foto's van de originele uitvoering zijn van de Onversaagd. Staat natuurlijk gewoon op internet, maar ja, ik begin altijd ergens mee en dan zie ik wel. Zo ook met de documentatie :
"De schepen van de Onversaagdklasse waren in de Verenigde Staten gebouwde mijnenvegers van de Aggressiveklasse. Het schip werd vrijwel direct na de aankomst in Nederland uit dienst gesteld en in reserve geplaatst. Negentien jaar later werd het schip opnieuw in dienst gesteld, ditmaal als Noordzee-opnemingsvaartuig. Na drie jaar werd het schip weer uit dienst genomen en ditmaal definitief. In juli 1979 is het schip verkocht voor de sloop." (bron : Wikipedia)

Ook de Onbevreesd werd direct uit de vaart genomen. De andere 4 hebben wel als mijnenjagers (en mijnenvegers) geopereerd. Dan maar op zoek naar foto´s van die schepen.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Luc;

Dus Han heeft je toch kunnen infecteren met het polystyreen-opbouw virus? Ikzelf heb ook de neiging daartoe en moet deze keuze nog maken. Het heeft zo z'n voordelen. De vraag blijft: wat doet polystyreen als de weekmakers zijn verdwenen, gaat het erg bros worden zoals met PVC het geval is?

Helaas heb ik in mijn periferie geen mensen die op de on-boten hebben gevaren voor informatie of foto's.

Groeten Sjaak
 
Laatst bewerkt:
Back
Top