Vincent zei:
acro/3D vliegtuig van 2m20 met hierin 3 digitale servo's en 4 analoge servo's. Worden de stromen voor deze AA-cellen niet te groot?
Vincent gezien het aantal servo's met een waarschijnlijk hoge belasting ( Acro / 3-D ) zou (
moet ) je de stroomvoorziening niet meer via je ontvanger laten lopen. Maar de plus en de min direct van je accu afhalen. De puls gaat/komt natuurlijk nog wel van je ontvanger.
Met deze configuratie loop zeker de kans dat de spanning vanuit je ontvanger instort bij "hoge vraag".
Bij zwevers ligt de grens bij 6-7 servo's, afhankelijk van de toepassing ( soort zwever, soort servo ). Bij schaalzwevers vanaf 3,5 meter spanwijdte wordt er ook vaak gebruik gemaakt van een tweede accu. Is namelijk zonde als je door E 30,- te besparen een kist van E 600,- / E 1200,- uit de lucht laat donderen.
Als dit dan wel een keer gebeurd is het natuurlijk altijd de schuld van de ontvanger-fabrikant. Nooit van de piloot-bouwer.
Dus mijn advies: zoals eerder reeds genoemd: sub-C cellen ( liefst Nicads in verband instorten Nimh-accu's bij koude ), spanningsvoorziening van de servo's niet via de ontvanger, stevige uitvoering van kabels van de accu naar de servo-spanning-kabels ( dus niet formaat servo-snoertje !! ) en eventueel zelfs een 2e accu.
Mijn persoonlijke mening over een Acro/3-D kist van die omvang en met het aantal en soort servo's op 5 AA-cellen: onverantwoordelijk!
Klinkt misschien erg streng, maar doe maar eens wat uitzoekzwerk. Ik zelf haal heel veel informatie bij de RC-forums van onze oosterburen, RC-Network.de en RC-online. Lees daar maar eens de artikelen over o.a. Accu-weiche.
Succes en bouw en vlieg met je hoofd.
Hans