Aandrijf probleem

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Peter58, 2 feb 2020.

  1. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo mannen,
    Zoals ik in een post aangaf ben ik overgestapt naa tandriem aandrijving voor mijn schroef assen.
    Dit omdat de aandrijving gemaakt had van tandwielen die veel herrie maakte.
    Maar die riemen geven veel weerstand kom ik achter en dat trekken mijn motoren niet, zeker niet als ie ook nog weerstand krijgt van het water.
    Ik heb 2 van deze motoren er in.
    20200202_092026.jpg
    Ik vind het riempje ook erg stug, het is een 186 3m htd neopreen riempje 2x.
    De riemschijven zijn 10 om 44 tands 3m 9 mm breed.
    Het gaat te zwaar voor deze motoren die het eigelijk altijd goed gedaan hebben.
    De oude overbrenging was 1 op 3.2, de nieuwe 1 op 4.8. Grotere riemschijf kan ik niet kwijt ivm spanten.
    20200202_093829.jpg
    Mijn schroeven zijn 4 blads 80 mm.
    Wat moet ik doen, andere motoren maar dan welke?


    Grt peter
     
  2. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Kom er achter dat 1 van mijn schroefassen aan het end waggelt, die heb ik 33 jaar geleden afgedraait op een waardeloos draaibankje. Dus boel uit elkaar halen, afdraaien en opdikken naar de lagermaat.
    Houd me van de straat denk ik dan maar :D
    Grt peter.
     
  3. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.987
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Riemen kosten meer energie. Stugheid. Voorspanning. En die kan behoorlijk zijn. Lagering zou geheel kogellager moeten wezen. Glijlager kan de krachten minder goed aan.
    Asdikte. Grotere diameter tegen doorbuigen.

    Is de uitgaande as van de Decaperm kogelgelagerd?
    Zijn die motoren überhaupt niet aan de kleine kant?

    Hectoperm?
    Anders een grotere Mabuchi of ventilatormotor uit een auto?

    Anders een brushless, laag kv, die wel op vertraging.

    Maak een losse reductiekast. Niet direct op de schroefas. Motor wel direct op de kast, maar de as via kardan.

    Kast maak je uit twee dikke helften alu. Motor verstelbaar op hoogte, aan 1 verbindingspunt, zodat de zaak op spanning kan worden gezet.

    Ik heb hier thuis twee oude Simprop flexdrives met rubber riemen. Twee spanrollen er op, kleine poelies, dus die spanners zijn nodig om de riem niet weg te laten schieten.


    Ze vreten vermogen.

    Veel betere tandriem reductiekastje bouwde Kruse. Is niet meer, maar populair in elekrische modelvliegtuigen.

    Hadden een ander type riem, veel flexibeler en een veel hoger rendement.
    En robust kogelgelagerd.

    Op ebay kom ik thans betaalbare planetaire teductiekasten tegen. Crawler. 3:1, 5:1 rond de 20 euro.
    Die laten een elektromotor op z’n jan boeren fluitjes een grote prop keurig rond zwiepen!

    Hoe groot is je model? Lengte?
     
  4. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hoi h.b. busking,
    motors zijn brons gelagert.
    Boot is 183 lang diepgang 14 cm en is 40cm breed.
    Ventilator motoren hebben een hele dikke as, daar krijg ik die tandriem van 10 tanden niet op :D
    En dan gaat ie nog langzamer draaien met nog een vertrager er bij?
    Heb misschien een link voor mij? Ik kan ze niet vinden in D, wel bij alie.
    En met een 80 a/u accu doe je lang :)
    Grt peter.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020
  5. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.987
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Peter...
    Link waarvan? Box? Zie onder.

    Brons... nee, dat geeft veels te veel weerstand. Zeker als er veel zijdelingse spanning op staat.
    Dan moet je toch aan kogellagering denken. Of de Deca-motoren ombouwen naar koggellagers. Microlagers te kust en te keur met al die modelhelicopters. Kan zelfs een Monoperm op kogellagers zetten als ik dat zou willen. Dat kan!
    Marx... mooi... maar sterk achterhaald!
    Hectoperm is op de assen kogelgelagerd. Waar haal je Hectorperms vandaan, voor een scheet?
    Oude Graupner startmotoren, het type met de Marx motor. Als startmotor beetje futloos... Zijn ook maar 30 Watt.
    Tegen over een brushless, 6x zo klein, en 10x meer aan Watts? En notabene een veel hoger rendement?

    Echter... die kleine brushless hebben wel een hoog toerental per volt. Dat kan je overbruggen met een
    reductiekast. Daarmee kan je de schroef op het juiste astoerental zetten. En de motor op zuinigst
    z'n rondjes laten torren.

    Trof nog dit draadje... interessant. Schroeftoerental. Dat is bij jou model ook te berekenen. Tenzij je ook zo groot bouwt.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/smit-enterprise.224782/

    Daar moet je de reductie en toerental van de motor op afstemmen.

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...ewicht-snelheid-vermogen.121395/#post-3992252
    Deze doelberekeningen helpen je een end op weg.

    Hier een schreendump van de sheet!

    Schermafbeelding 2020-02-02 om 14.49.19.png

    Ik heb niet zoveel scheepsmodellen in de vaart, wel meerdere rompen liggen... Projecten.... Gaan er straks 2 worden in de vaart.
    Beide doorgerekend op modelvermogen. Die sheet helpt je daar bij. (Zelf heb ik andere berekeningen liggen)
    Koste wel tijd dat uit te zoeken per model, alles op een papiertje... en vervolgens de componenten op elkaar af te stemmen.
    Enorm internet afgespeurd! 15 jaar gelee... al goed op dreef... en kon ik van overal en nergens de delen bestellen die ik nodig had.

    In mijn Robbe FL-8 heb ik stuk of 5 aandrijvingen getest. Reductiekasten etc. In 1 van de tests hadden er draagvleugels onder gekund.
    Schip liep loeihard. Ook zelfs een Pile Maxi getriebe op een Mabuchi gezet. Met list en bedrog lukt dat uitstekend.
    De Maxi was geen succes of match voor 110 Watt aan Mabuchi 550. Plastic rommel, en het zijn koffiemolens. Haha.

    Beide modellen staan nu op brushless. Met planetaire kastjes. Deze had je van Robbe en MP-Jet. Eigenlijk bedoeld voor RC elektrovlucht.
    Worden niet meer gemaakt. Heb wat restvoorraden weten in te slaan. Kwamen notabene uit Spanje. Motorrondsels gewoon van Conrad.
    Maar het speuren kost veel tijd. Is beter dan TV kijken... Lindademolmeuk... jich!

    Zo kwam ik ook deze boxjes tegen, grondig zoeken.
    Overigens... in oude accuboormachines tref je ook uitstekende kwaliteit planetair
    tegen. Als de accu stuk is, is zo een boor niks meer waard, omdat de accupakketten veel te duur zijn!
    Heb er een van de Ikea opengesloopt. Met een draaibank kan je alles maken! Tandwiel modussen zijn altijd standaard! 0,3, 0,5 of 1 etc.
    Platetaire vertraging kan je uitrekenen. Via Google heb je pardoes een rekenmodel.

    Goed... dit het type dat ik tegenkwam op Ali... en daarop op eBay... het staat er vol mee.
    Meer dan sterk genoeg voor een modelschip... Ik had al weer een ander model er voor in gedachte.
    Ze zijn er in 3:1 en in 5:1... diameter is van een 500 serie Mabuchi... 36 mm zoiets?

    https://www.ebay.de/itm/1pc-Metal-B...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

    Gr Bas
     
  6. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank je bas daar kan ik wat mee, weet alleen de spoed van mn schroeven niet.
    Die heb ik 33 jaar terug gekocht, hoe kan je dat zien/meten?
    Grt peter.
     
  7. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Het exel bestand werkt niet meer van lex.
    Morgen ff langs vriend garage houder en ff kijken of hij 2 fentilatie motoren voor me hebt.
    Geld uitgeven kan altijd nog :)
    Grt peter.
     
  8. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.987
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als dat Raboesch is... bijkans... dan zijn die meen ik 1,1 x de diameter.
    1 omwenteling legt een bepaalde afstand af. RPM laat zich dan vertalen in theoretische snelheid. Minus 20% slip aanname.

    Als je de props hebt afgetopt wordt het verhoudingsgewijs iets groter... doen ze het ook beter...
     
  9. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Props zijn rond niet afgetopt, staan flink scheppend.
    Geen idee welk merk het is, te lang geleden.
    Grt peter.
     
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.987
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goeie foto ervan?
    Er waren niet zo veel producenten.
    Propshop in de UK... dat is een familie bedrijf... dat duurt al een hele tijd.

    In China worden variabele props gebouwd. Alsof het niets is. Wel rond de 130 euro meen ik. Microcosmos... zo uit het hoofd. Maken ook stoommachines. In V2 en V4 opstelling. Etc..

    Maar is ook zelf te maken.
     
  11. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hoi bas,
    20191108_194307.jpg
     
  12. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.987
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat zou wel eens een Raboesch kunnen zijn!

    Je kan de spoed wel berekenen hoor? Dan meet je de hoek op het breedste deel. Daarna wordt het even rekenen.

    Je hebt een olievoeding naar het eindlager?
    Zijn je assen kogelgelagerd?
     
  13. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Zetting van de schroefbladen is 11 mm. Hoek in ° kan ik niet meten. Maar op het oog 45°.
    Ja er zit een ouderwetse smeer pot in de boot waarmee je vet naar de assen perst.
    Aan de, aandrijfkant zijn ze gelagert, bij de schroef een messing bus, de as is hoogwaardig rvs.
    De gehele as heb ik zelf gemaakt, van waterleidings pijp en fittingen.
    De smeerpot
    20191108_194326.jpg
    Grt peter.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  14. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.008
    Locatie:
    Julianadorp
    Heb nog 2 hectopermen 6V liggen.
     
  15. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Zijn die zwaar genoeg macrabbit?
    Wat wil jeer voor hebben?
    Grt
     
  16. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hummm tekst niet helmaal ok.
    Zo ja. Wat wil je er voor hebben.
    Grt peter.
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.587
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even buiten het onderwerp om: kijk, dat vind ik technisch nu wel heel erg mooi, zo'n smeerpot.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.008
    Locatie:
    Julianadorp
    Of ze voldoende vermogen hebben, weet het niet zeker. Zijn wel sterk en lopen mooi. Het is omdat Bas ze noemde in zijn reactie. Die weet waarschijnlijk beter of ze geschikt zijn. Er zit een reductie op en ze zijn 6 Volt. Over de kosten, ze zijn redelijk zeldzaam, maar ik zal ze nooit meer gebruiken. Voor 1:50 waar ik op bouw, zijn ze echt te groot. Laat maar weten wat je er voor over hebt.
     
  19. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik wacht even af wat bas er van vind, ik zou dat niet weten of ze geschikt zijn.
    Dus bas aub jouw inzicht daar in :)
    Grt peter.
     
  20. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.987
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Peter,
    Heb je gegevens van het schip.
    183 lang diepgang 14 cm en is 40cm breed.

    Lengte waterlijn, heb je die ook nog om en nabij?
    Voor het formuletje van de geschatte rompsnelheid.
    Uitgangspunt moet zijn 80A autoaccu. Tjok vol is dat tijdelijk 13,6V?
    Dan wil ik de 'bedoelde' schaal van het modelschip weten.
    Heb wel wat afmetingen op het internet gevonden. Maar je mag me daarin echt even helpen.

    Snelheid van het schip heb ik gister ergens getroffen... tonnage dacht ik ook...

    Kunnen we wellicht een schroeftoerental schatten... nu effe gesteld op 2.000 rpm en daarmee welke aandrijving zich zou kunnen aandienen?


    Heb je al onderzocht wat er bekend is aan waarden omtrent de bestaande gebouwde modellen?
    Hier op het forum en elders? Waarmee gevaren wordt?

    ---------------------------------------------

    Het loopt niet lekker. Dan worden er flink amperes getrokken?
    Lagering is daar deels debet aan, en mogelijk de conditie van de stroomafnemers inwendig.
    Veel te veel weerstand.

    Decaperms 6V met de reductiekasten.
    Kwamen met 2:1 en 2,67:1 reducties welke heb je?
    Met de tandriemen, moet je gaan werken zonder de reductie op de uitgaande as!
    Dus uitbouwen.

    De Marx rectuctiekast is vrij gammel (niet bij normaal gebruik).
    Ze hebben bronzen busjes op de uitgaande as van de reductie. (motor wist ik niet, brons schreef je)
    Zet je die op zijdelingse spanning van een riem, gaat het snel mis.
    Gaat dat geheel niet lekker draaien, wrikken, loopt warm en gaat het plastic huis smelten.
    De lagers hebben ook altijd een drupje motorolie nodig. Ook bij normaal gebruik.
    Standaard wordt dat genoegzaam-gevoegelijk vergeten.

    Met reductie heb je 2 assen. De zichtbare zonder de kast, direct uit de motor draait onbelast iets van 8250 rpm op 6V
    Kan je stellen dat je over een geschat kv=1.375 bij 6V zit.
    Dan spreekt Marx over een 'duurlast' van 7A. Dat is behoorlijk?! Dat houdt zo een motor dan gevoegelijk 1.500 uur aan levensduur vol.
    Nominaal onder last 20 Watt!? Ik heb wat Marx info hier thuis.
    Maar 7A last ga je niet halen op een reductie. Hoewel bij statisch aan een unster, om trekkracht in KG te meten, de amperes aardig kunnen toenemen. In de vaart zakt dat altijd.

    De Marx motoren hebben ze goede magneten en kunnen 90º Celcius aan!
    Dat is hoog! Wat ik echter nimmer zou handhaven als norm.
    Maar het duidt op hoge kwaliteit rare earth magneten!
    Beetje Mabuchi productiemagneet houdt op te bestaan bij 85º C? (Dat weet Ron van Sommeren beter)

    Dan! Je motoren hebben lang stil gelegen. Dat kan inhouden dat de koperen collectoren ingeroest zijn. Lang is lang. Beetje vocht, en het gaat.
    Dan neemt het vermogen fors af. Iets om te inspecteren.
    Andere optie... inlopen in water? Als dat lukt. Gebruikelijke methode om de borstels van can-motoren. Maar die zijn opengewerkt voor ventilatie, en zo droog te maken, en na behandeling worden ze braaf geolied op de asjes.
    Goed en juist in te laten lopen.
    Anders uiteen, de as met collector en al in de draaibank en voorzichtig oppoetsen.
    Want als dat brachel contact maakt, gaat het inbranden.

    Als voorbeeld, 7A heb ik op een Mabuchi RS550PF 5-pool gehad (13,6V 10C NiMH, 68,5 Watt! bij een rendement van 72%),
    die is de helft zo groot als een Decaperm. Maar kwamen wel woeste gezonde geluiden uit de reductiekasten, toen nog Robbe Navy's 3.33:1.
    Motor werd niet warm, en met twee brommers aan boord, dus totaal 14A lurkend,
    had ik net zo goed draagvleugels onder de boot kunnen zetten, het ging als een dolle dolfijn!
    Dat soort motoren verstouwen probleemloos 400 W. Zo verschrikkelijk sterk.
    Maar de toeren zijn erg hoog in toeren bij 12V, onbelast 21K. En dat geeft zelf al 'lawaai'.
    Van de motor heb ik een datasheet. Ik zal hem weer eens meten via de labvoeding, onbelast. Toeren.



    Stel nu dat je toch eerst uitgaat van je Decaperms zonder de originele reductiekast?!

    Tandiemen! Rondsel 10 tanden en het grote 44 tanden... dan zou dat een reductie van 4,4:1 moeten geven (44 :10)?
    Vrijloop as-toerental net iets boven 2.000 rpm zien te krijgen. Bij 6V of hoger...+7V.

    Decaperms kan je op overspanning zetten. Probleemloos!! Zolang ze maar niet overbelast worden,
    dus meer watts dan ze aankunnen.
    Ze kunnen ook probleemloos op 12V, alleen gaan ze dan flink toeren, en dat hoor je. Dat ze zo hoog konden, wisten ze al in de 70er jaren in het Haagse.
    Alles is afhankelijk van de accu's die je gaat kiezen, ook een budget kwestie.
    En een reductiekast is van wezenlijk belang. Toeren reductie, en een motor wordt veel minder zwaar belast.

    Reductie 4:1 tot 5:1
    Ik kan mij voorstellen dat je bijvoorbeeld op 7,4V gaat zitten. Dat is een 2S Lipo spanning
    Of op een LifePo4 cel, een cel geeft 3,2 nominaal en vol 3,65V onder een link als voorbeeld.
    Twee cellen geeft vol 7,2V... kort, zakt het iets, blijft dan lang vlak in volts.
    Maar daarmee kan bij een reductie van 3:1 en hoger, de Decaperm goed uit de voeten komen.

    ----------------------------------------
    Een Hectoperm met reductie-as... direct op de schroefas... Standaard reductie van de motorhouder is 2:1.
    De 6V en de 12V draaien in vrijloop op de motor-as, tegen 6.000 toeren, op reductie-as 3.000 toeren.
    Wil je de 12V iets trager laten toeren, zou je naar een lagere spanning kunnen zakken, tussen de 9 en 10V
    Uitgangspunt is dat toerental van rond de 2.000 rpm. Via een reductie afstemmen op het kv van de motor.
    ----------------------------------------

    Zou je naar krachtige brushless willen overstappen, 12V auto accu (13,6V)
    Kom je met reductie 4,4:1, even grof uit de pols uit met een nette Kv=730, of noem maar 750.
    Want je wil zo rond die tijdelijk aangenomen 2.000 toeren uitkomen.
    Dan is het kijken naar as-diktes van de motoren, want dan kan het 10 tands rondsel direct
    op de as van de motor. De brushless zijn standaard voorzien van kogellagers (ook die willen druppen
    met olie hebben op z'n tijd). En kunnen oneindig meer last dragen dan de decaperm.

    ----------------------------------------
    Dan... onbekend maakt onbemind... Oude Robbe Sports 420 serie motoren. (as-dikte 5 mm)
    Eigenlijk vliegtuigmotoren, kwamen met een Planeta Gear er op. Meestal is die al aan gort (harde landing is kromme as gearbox). Zo een motor is dan niet compleet, en nimmer een flikker waard.
    Een interessante motor is de 420/3 Kv=890 of de 625/7 kv=800.
    Op volle 12V (13,6V) accu kan je zo het as-toerental uitvogelen.

    Dit soort motoren poppen af en toe eens op. Gegevens zijn er erg lastig van te vinden...
    Maar ik heb wat gegevens aangetroffen. Keller is ook zo een merk, Plettenberg ook.
    Borstelmotoren. Volledig uit de gratie. Maar allen goed in de kogellagers gezet.


    Hier een voorbeeld van zo een Robbe motor. De gearbox had ik nodig. Voor op een modelviegtuig.
    Voor letterlijk een scheet en 3 knikkers uit Duitsland. Met de brushless, en een hoog kv heb ik nabij 1 Kw ter beschikking, en dat op 4 Lipo's. Het mirakel zit em in de planetaire vertraging!
    Het trekt met een forse prop iets van 37A statisch (aan de grond). De wind die het te weeg brengt is een stevige bladblazer. Maar ik kan de motor terugregelen, en dan vliegt mijn vlieger nog met 6A!
    Wel schoolslag, maar het vliegt, zonder uit de lucht te knikkeren. Bijzonder!
    De Sports is nauwelijks groter dan een Monoperm Super met de Pile er op. Hij is iets dikker.
    Ook de Sports maakt 'oer-moes' van een Hectoperm...


    DSC_1951-LR.jpg

    ---------------------------------------

    Link: Snel te laden accu's, wel een lader voor nodig die dat aankan.
    Verder onsloopbaar. (ervaringsdeskundig, echt top!)
    https://shop.lipopower.de/LiNANOZ-15-Ah-32V-10C-Headway-40152SE

    Maar ik kan je budget op accu's niet inschatten. En werk je liever met een motorfietsaccu type? Lood-basis.

    Wat zou ik doen... Eerst de Decaperm testen. Je hebt een groot model, zee aan ruimte... en aan ballast...
    Kunnen kilo's bij... De motoren heb je.

    Bouw een losse reductiekast. Met de twee poelies. Maak die zelfdragend op kogelgelagerde assen.
    Dus niet leunend op de motoras. Ga uit van de asmaat voor de poelies. Koop daar de lagers op in.
    Maak een lagercup op een flens, zodat je de voorspanning kan instellen, of werk met een spanrol uit een of twee lagers, die tegen de riem drukken (meer frictie).

    Hier een voorbeeld van een eigenbouw tandwielkast. Mooi in het vet. Ductape als oliescherm er omheen.
    Gebouwd uit styreenplaat (eigenlijk meuk-materiaal, er ontstonden later kleine haarscheurtjes in),
    maar het bouwde vlot voor een test, alu was beter geweest, of epoxyplaat.
    As-afstanden berekend, geschat. De tanden mogen niet gaan vreten,
    moeten goed aangrijpen. Tandwielen waren standaard Graupner Modus-1. Toen nog gewoon verkrijgbaar,
    maar was al oude voorraad. De motor was ook een laatste der Mohikanen. Met geluk 3 kunnen aanschaffen.
    Een kwam er van Quartel... direct ook de duurste... de andere voor bijna nop... en nieuw uit Duitsland.
    Reductie is een 3:1. Alles bronzen glijlagers, maar liep toch erg licht. De uitgaande M4 as vrij lang...
    onder de motor langs... kon niet beter... maar bleef stabiel. Ik had de restruimte hard nodig voor de grote 2x 10CNiMH 3600 Panasonic's.
    Schroefassen volledig zelfbouw uit overlappende diameter messing buis van Conrad.
    Kogellagers 4 x 8 x ... en voor en achter oliekeerringen.
    Oliedicht en gesmeerd met een motorolie dikke mountainbike ketting olie met PFTE er in...


    DSCN6438-LR.jpg


    Zo een constructie zou je ook kunnen zien voor jou reductiekast. Maar motor los, schroefas los.
    De motor hoeft dan slechts frictielozer, zo ook de schroefas, te draaien.
    De kogellagers in de reductiekast vangen feilloos de spanningskrachten op. En, zo een riem mag ook niet te
    strak staan. Ik denk dat gespannen, je de riem een kwart slag moet kunnen keren.

    Het vermogen dat de schroef vraagt, zal de zaak niet doen tandenpoetsen.

    Tot voor nu mijn bedenksels... om te laten gisten... later weer meer...
    Als het nog te volgen is...


    Een schip... wat een leven van zwoegen!
    https://kiekjesdief.nl/jml3/sleepbootdossiers-links/282-christos-xxii[/SIZE]
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2020

Deel Deze Pagina