Hoi allemaal,
Ik was al een tijdje op zoek naar een leuke eerste hotliner die financieel te verantwoorden is.
Mijn oog is gevallen op de Robbe Amplitude en toen deze afgelopen week weer verkrijgbaar werd (Lindinger) heb ik de ARF versie besteld.
Mijn plan is om meteen te starten met een goede aandrijving in plaats van geld uit te geven aan iets waar ik na 2 dagen op ben uitgekeken.
Dus sparen voor een inrunner met vertraging... maar welke en wat voor spinner/prop?
Ik heb mij geprobeerd in te lezen (modelbouwforum, rcgroups, modelvlieg magazine) maar ik heb toch een paar vragen waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:
Mathijs
Ik was al een tijdje op zoek naar een leuke eerste hotliner die financieel te verantwoorden is.
Mijn oog is gevallen op de Robbe Amplitude en toen deze afgelopen week weer verkrijgbaar werd (Lindinger) heb ik de ARF versie besteld.
Mijn plan is om meteen te starten met een goede aandrijving in plaats van geld uit te geven aan iets waar ik na 2 dagen op ben uitgekeken.
Dus sparen voor een inrunner met vertraging... maar welke en wat voor spinner/prop?
Ik heb mij geprobeerd in te lezen (modelbouwforum, rcgroups, modelvlieg magazine) maar ik heb toch een paar vragen waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:
- Dit soort kisten (F5B categorie) worden typisch gevlogen met "oversquare" propellors (pitch > diameter). Als ik vergelijk op ecalc.ch dan lijkt een hele hoge pitch rendabel (bijvoorbeeld GM 18x23). Wat zijn de nadelen bij zulke hoge pitch? Minder thrust bij opstijgen en langzamere versnelling?
- De RFM F5B props (de 17x18 lijkt populair) moet op een spinner geplaatst worden met 5 tot 7 graden verdraaiing. Is dit opgenomen in de propellor pitch of komt dit er boven op (is 17x18 met 5 graden verdraaiing equivalent aan 17x23?)?
- Dezelfde vraag voor GM props/spinners. Op de fotos hebben de GM F5B spinners een aanzienlijke draai maar er wordt niet mee geadverteerd. Betekent dit dat de pitch van een 18x23 GM prop alleen behaald wordt met hun F5B spinner?
- Ik zie een hoop fotos van mensen die in hun RFM spinner moeten snijden omdat anders de propellor niet in kan klappen. Zijn de F5B spinners & props van RFM niet goed op elkaar afgestemd? En is dit bij GM niet het geval?
- Bij GM zijn er screw & pin spinners voor het bevestigen van de propellor. Ik snap hoe de screw versie werkt (lijkt op mijn Aeronaut z-spinner) maar hoe wordt de pin versie op zijn plek gehouden, epoxy?
- Ik wil graag niet te ver gaan met de aandrijving (<3KW) gezien posts op rcgroups van gespleten rompen. Klopt het dat de beste manier om dat te doen is door te spelen met motor KV/lipo cellen in plaats van propellor diameter/pitch?
- Wat is de beste manier om een hotliner de lucht in te krijgen? Op YouTube zie ik videos van mensen die vol gas + stijl omhoog gooien maar anderen gooien juist met een lichte hellingshoek (en minder gas). Wat is de beste / meest betrouwbare methode voor een eerste vlucht? Het liefst zou ik hetzelfde willen doen als mijn E-Flite Conscendo: gyro die de vleugels rechthoud en de neus een paar graden omhoog. Dit werkte alleen niet zo goed op mijn Funjet die dan nog steeds met torque roll de grond in boorde...
- Ik zat te denken aan een 2100-2400Kv motor met 6.7 vertraging op 6S (Hacker B50-xxL of Jeti Phasor 2035) zodat de stroom binnen de perken blijft en ik een Spektrum 130A ESC kan gebruiken voor de telemetry. Is dit een goede optie?
Mathijs