aandrijving logo10

Mijn Logo10 staat nu te verstoffen met een kontronik Fun600-15 motor.
De Motor is vorig jaar, op aanraden van Mikado, gekocht maar is van het begin af aan een teleurstelling geweest. Moest de heli met 14-16 cellen vliegen om 'm goed draaiend te krijgen.

Nu zou ik graag de motor willen vervangen maar weet nog niet goed door welke. Mikado geeft aan dat een Orbit 20-10 nu de juiste motor is maar ik vertrouw de adviezen van Mikado niet meer zo, eerst maar eens vragen aan de deskundigen op dit forum ;)

Het liefst zou ik eerst nog met nicad/nimh pakketten blijven vliegen. M'n regelaar is de kontronik Jazz 55-6-18.

Hier ga je niet zoveel ervaring vinden. even op de forums van www.Runryder.com of www.logoheli.com snuffelen Ben. Ik was ook zeer tevreden met mijn Hacker C50 13L, maar nu ik veel meer vraag van mijn heli zou ik een extremere setup kiezen op een hoog voltage.

Ook gaat de C50 13L al een tijdje mee, er zijn ondertussen wel goedkopere alternatieven die minimaal net zo goed presteren denk ik.

piccolopup zei:
Fun600-18, hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat je er mee wilt gaan doen.

Tsja, wat wil ik er mee doen? Voor nu natuurlijk verder oefenen maar voor straks wat heftiger rondvliegen, hardcore piroflips zal ik wel niet halen dus dat laten we maar zitten ;) Dus eigenlijk wel een allrounder motor.

Satoer zei:
Hier ga je niet zoveel ervaring vinden. even op de forums van www.Runryder.com of www.logoheli.com snuffelen Ben. Ik was ook zeer tevreden met mijn Hacker C50 13L, maar nu ik veel meer vraag van mijn heli zou ik een extremere setup kiezen op een hoog voltage.

Op runryder en logoheli willen ze iedereen maar aan de dure lipo's krijgen lijkt 't wel ;) 6s en hoger zijn geen uitzonderingen, terwijl ik nog steeds in de leerfase zit en nog steeds met Nicads en nimh accus vlieg, ook vanwege de kosten en mijn gebrek aan kennis. In iedergaval wil ik niet investeren in iets wat mogelijk wel maar mogelijk ook niet werkt zoals ik met mijn 600-15 ondervonden heb. Belangrijk vind ik een motor waar ik straks meer mee kan namate mijn kunnen beter word, de fun600-15 biedt deze mogelijkheid niet.

satoer zei:
Ook gaat de C50 13L al een tijdje mee, er zijn ondertussen wel goedkopere alternatieven die minimaal net zo goed presteren denk ik.

Kun je een voorbeeld geven van een goedkoper alternatief voor de C50 13L? Dit lijkt wel de setup te zijn voor de logo. Ook een motor die telkens terugkomt is de Fun600-18, maar zowel de Hacker als de Kontronik zijn nogal aan de prijs. De orbit en Feiago zijn qua prijs zeker intressanter... maarja het gaat om het vliegen :!:

Een nadeel van de Hacker C50 13L is dat hij geschikt is tot 4s.
Wil je 5s of hoger gaan dan kom je al gauw in de problemen met de toeren van de motor, dan is het verstandig om te "box"en ... bron: runryder... weer die americanen met hun dikke lipo's ;)

Dan moet je een buitenloper nemen met een laag KV. En groot tandwiel om op een "laag" voltage van 14,4V (4s) te vliegen. Ik vrees dat de prestaties dan ook erg ondermaats zijn. maar mocht je in de toekomst op een hoger voltage willen vliegen is het eenvoudig een tandwieltje kleiner te nemen.
Ik zou zo even niet een goede vervanger voor een C50-13L weten (dan moet ik ook even weer in de stof duiken). Prima motor hoor, met 4s 8000 mAh kan je 15 tot 20 minuten rustig aerobatics doen (rondvliegen, inverted vliegen, loopings rolls, flips etc) maar met extremere 3D figuren zoals een tic-toc kakt de motor te veel in.

ik onder steun nu ook de meningen over een hacker c50-13l
het mooie is dat als je hv gaat je toch een box nodig zal hebben.
deze motor kan het meteen het betekend dus niet nog eens een extra motor kopen.

orbit 20-10 is eigenlijk de zelfde motor als de 20-12 en met die heb ik zwaar teleurstellende ervaringen net zo als jij met je kontronik Fun600-15.
met de hacker c50-13l haal ik 6+ inuuten op 2400 mah hoveren op 1700 rpm.
met de orbit 20-12 haalde ik 5- minuuten op 1450 rpm en dat alleen door een 23 tands tandwiel te gebruiken en op 90% gas te zitten in idle 1.

Ben zegt in zn eerste post dat hij met zn nicd pakketten wil blijven vliegen, dus dan hij het best een Hacker C50-13L nemen. Deze kan je later boxen voor 10s.

Je hoeft trouwens geen box voor een HV setup, met een buitenloper met een laag KV heb je hetzelfde effect.

Ben Postmus zei:
Een nadeel van de Hacker C50 13L is dat hij geschikt is tot 4s.
Wil je 5s of hoger gaan dan kom je al gauw in de problemen met de toeren van de motor, dan is het verstandig om te "box"en ... bron: runryder... weer die americanen met hun dikke lipo's ;)

Ik gebruik in mijn Logo een C50 15L met 5s (zonder box)

Jock

Oke, thx

Het word de Hacker... vervolgvraag: op hoeveel cellen Nicads vliegen jullie die? Heb nu 14 cellen pakketten, moet waarschijnlijk terug naar 12 cellen?! En kan ik m'n Kontronik Jazz 55-6-18 regelaar blijven gebruiken?

Nu nog op zoek naar een goeie/voordelige aanbieder.

ps. nog iemand in de running voor een Mambo 15 (Heliversie van Fun 600-15)?

Ben,
Hieronder ter info een toelichting op motoren, batterijen en tandwielen van Robert Cavazos, vroeger e-heli.com. Dit puur en alleen ter info omdat wat hieronder geschreven is niet van mijzelf komt.

For the Logo 10 or 10 3D the best range is the C50-13L. You can start out learning with 12 GP3300 cells then move up the power chain the best till you get to Li-po's. Now, there are different motors that will out perform the C50-13 at different levels of desired performance, but you need a different motor to do this. This is why the C50-13L is the motor for starting out. My guess is by the time you have grown to the point that the power level of the C50-13L is capable - very capable, you should be flying in 3D to tell the difference. Most heli pilots are completely satisfied with the performance of the Li-po and C50-13L combo. In every combo the 13T is used and sometimes the 14T. This is using the Hacker 48-3po Heli ESC or similar.

Learning from the beginning to advanced using the C50-13L:
C50-13L 12 GP3300 13T Pinion 13 W/lb. 6.4 min.
C50-13L 12 GP3300 14T Pinion 38 W/lb. 5.6 min.
C50-13L 14 GP3300 14T Pinion 70 W/lb. 5.0 min.
C50-13L 12 4S3P 13T Pinion 238 W/lb. 15.3 min.

Just for comparison
C50-15L 12 5S2P 13T Pinion 253 W/lb. 12.8 min.

W/lb. is the way the heli compares to others hell's and overall power feel -- Watts per pound. Or how many watts are available per each pound of heli. More watts equals more power per pound. Other differences not listed are the lower cell count means less weight and the C50-15L also has a lower drop in RPM from 8C to 10C than the C50-13L at their highest power levels.

When changing to larger pinion size, keep in mind, the larger pinion will draw more power out of a power system at the cost of lower flight time, higher motor, ESC and battery temperatures. When the headspeed is past 2000 RPM or your motor temp is over *170 degrease (I like to keep temps lower than 140) you can no longer increase the pinion size. And you will not normally improve your decrease you efficiency.

The C50-15L is the one with the most power, as mentioned above. But if you are learning- do not get this motor package. It will be like learning on a jet, when you should be in a Cessna.

*- "C" size Hacker motors only!

iedereen heeft het maar over "the box" Ik heb er ook naar gekeken, maar eigenlijk is dat helemaal niet interessant. Heb je al gezien wat dat ding kost! Beetje meerprijs en je koopt een goede buitenloper die onvertraagd op een hoog voltage kan.

Ja Michel, maar the box was er eerder dan een goede buitenloper;-). Ik denk niet dat Ben meteen naar een goede buitenloper wil, omdat hij dan weer zoveel cellen in serie moet zetten.

Back