AandrijvingTruck 6x6 - 8x8 oplossingen, gebruikerservaringen.

Goedemorgen ieder,


Voor het bouwen van een 6x6 truck (wedico formaat) kan ik 2de hands deze veroma bak kopen:

a)
Dit is een mooie uitziende versnellingsbak met schakelbare uitgang voor aangedreven vooras.

https://www.veroma-modellbau.eu/sho...be/3-gang-getriebe-mit-verteilergetriebe.html

Er zijn verschillende motoren op aan te sluiten, zie adapterplaat lijstje onderaan de link.
Als motor zijn er verschillende keuzes mogelijk, maar of dat deze echt lekker sterk zijn?

Zie bijvoorbeeld de te gebruiken faulhaber motor, deze kost wel eventjes ....251 Euro



upload_2019-5-10_9-58-35.png



b)
Of kan ik beter de servonaut 32U390 of zoiets kopen en dan een verdeler 1:1 erachter met 2 uitgangen?
c)
De 3 cardans zijn allemaal 1:3,
Ik wil gaarne een max snelheid, van iets sneller als gewoon lopen, dus ca 2 a 3 km/uur max.
En ik wil heel veel koppel:_)

d)
Wat dien ik te doen/maken als complete aandrijving?
Gaarne jullie advies,


Geld speelt geen rol......hahahaha was dit maar waar :)


mvrgrob
 
hoi
ik zou gaan voor een snelheid van ongeveer 7 km/h. (op topsnelheid in de 3e gang.)
waarschijnlijk kan je dan in de 1e gang op kruipsnelheid de klinkers uit de straat trekken ( letterlijk)
en ik met mij "oude kennis van zaken" een brushed motor van een grotere diameter geeft meer koppel dan een motor van een kleinere diameter. Tenminste zo is het mij geleerd.

qua motor. ik haal tegenwoordig alles uit het verre oosten, ali xpress. niet altijd top. maar vaak wel. het is ff wachten, maar met ongeveer 90% goedkoper is wachten mij waard.
en om meer winkels te noemen. hobma in elst geeft prima advies, en wetronic zal ook een passende oplossing hebben, om er maar 2 te noemen. ;-).

ps. bij veroma op de site van de link staat onderaan een truck motor, over het algemeen staat er geen onzin advies
 
Op zich heb ik goede ervaring met de Servonaut 32U390 en ook het alternatief van Wetronic. Stil en sterk. Maar wat wil je precies gaan doen Rob?

Je wilt veel koppel zeg je. Komt er 5, 10, 27 of 28 kilo achter? Of gewoon omdat het kan? Ik denk dat je je precieze gebruiksdoel moet aangeven.

In duitse fora en op Facebook lees ik ook veel goeds over Pawa. Zeker ook wat betreft adviezen over specifieke aandrijfproblemen en hun oplossingen.
 
Bedankt voor de eerste reacties,

Je ziet veel oplossingen om een 6x6 motorwagen (wedico schaal) te maken, waarbij je bijvoorbeeld ook zelfsperrende assen hebt. Zie bijvoorbeeld van Veroma.
https://www.veroma-modellbau.eu/sho...rachse-mit-selbstsperrenden-differenzial.html

En je ziet oplossingen met een losse tussenbak in het chassis met een uitgang naar achter en naar voor, of de versnellingsbak heeft al 2 de extra uitgang naar voren.
een uitgang naar voren. Wat is handiger?

En bij sommige tussenbakken of versnellingsbakken kan je de voorwiel aandrijving in/uit schakelen. Is dit nice to have, of brengt het ook echt wat?
https://www.veroma-modellbau.eu/shop/1-14-alu-2-gang-verteilergetriebe-sperrbar.html
https://www.veroma-modellbau.eu/shop/verteilergetriebe-1581.html
Wie kan hier iets over zeggen?.

En over genoemde zelfsperrende assen, werkt dit goed, of ...is het beter zelf de sper te kunnen bedienen hebben?
https://www.veroma-modellbau.eu/shop/1-16-hinterachse-mit-selbstsperrenden-differenzial.html

Zulk soort vragen heb ik ,
En de vraag is ook, met wat een ieder goede of minder goede ervaringen heeft., oftewel wat is nu wijsheid in off-road""-land?
Ik wil hier de discussie hebben, van wat een ieder nu vindt van zijn eigen gebruikte oplossing, cq wat eigenlijk handiger is....en handiger wil inderdaad niet zeggen, dat het voor een ander ook geldt, maar wel het overwegen waard.

Ik hor het graag,

mvrgrob


https://www.veroma-modellbau.eu/shop/verteilergetriebe-1581.html
 
Hoi Rob,
als je echt diep door de prut wilt dan is het handig om zoveel mogelijk aangedreven en sper baar te hebben lijkt mij.
Maar zoals Rolf al zei,hangt ervan af wat je ermee wilt.

Richard zijn kraandelen door de potgrond trekken met een dieplader wordt een heel ander verhaal dan een 6x6 kieper bijvoorbeeld.
Tractie op los zand bijvoorbeeld,hangt ook weer veel van je gewicht en bandenprofiel af.
Je kunt wel alle wielen aandrijven en sperren,maar als je tot op het chassis zakt begin je nog niks.
Dan is een lichter voertuig weer in zijn voordeel,die blijft meer "bovenin" de prut dan er druk op uit te oefenen.
Blijft toch een beetje middelen denk ik.
Voor een trekker zou ik die bak nemen,brushless met vertraging erop en gaan.
 
Ik zou toch eerst het toerental even uitrekenen van wat de motor moet draaien.
Als je loopsnelheid aanhoudt dan zit je rond de 5km/h. Bij wielen van 80mm rond zit je op 331 RPM voor de wielen. In de 3e versnelling in de totale overzetverhouding 3x5,66=17 wat dan overeen momt met een motortoerental van 5630RPM.
Een motor met een extra vertraging, heeft hier dus weinig zin, want gaat hij te langzaam. Als je bij Faulhaber kijkt, dan is het toerental al lager (4800 zonder belasting) waardoor je de 5km/uur niet gaat halen, eerder 4km/uur. Wat een faulhaber zo duur maakt is dat hier een ijzerloos anker in zit, waardoor deze heel snel kan op en aftoeren en geen ijzerverliezen hebt (lage nullaststroom). Voor de modelbouw heb je dit niet echt nodig. Je zou eens bij Buhler o.i.d. kunnen kijken.
 
Hallo Rob,

Zelf instelbare Spercardans zijn nooit 100% gesperd in de 1:1.
Bovendien kan je er eigenlijk alleen maar rechtuit meerijden in een lage versnelling.
Dit wordt alleen toegepast op de achteraandrijving.
Op aangedreven stuurassen zijn het altijd automatische sperassen, dit in verband met sturen.
Als je instelbare vaste sperassen zou hebben en je gaat scherp insturen, trek je zo de homokineten en steekassen kapot.
Maar er zijn ook automatische sperassen voor de achterwielaandrijving, dit wordt meestal toegepast bij bouwvoertuigen. (kiepwagens. e.d.)

Bij zwaar transportrekkers worden de spercardans (als deze zijn gemonteerd, dit is een extra optie) alleen ingeschakeld bij het optrekken van zware lasten, of als men toch onverhoopt in iets ruw terrein komt, in combinatie met één of twee kruipversnellingen. (wel rechtuit rijden)
Max. snelheid 3 km per uur in de 1e kruipversnelling. (Volvo FH 16 700 of Volvo FH 16 750)

In de moelbouwwereld worden beide types/systemen toegepast.
Let maar eens op als de sper wordt gebruikt bij het insturen, beginnen de voorassen gewoon te schuiven, of de truck stopt gewoon. omdat de motor het niet meer kan trekken,
Dit moet je met een 1:1 vast spercardan bij (te) hoge snelheid echt niet doen, want dan breken de steekassen of de homokineten echt af.
Volgens mij kan je met de bouwvoertuigen allen maar gesperd rijden in een lage versnelling.
Ik heb alleen maar ervaring met Zwaar transporttrekkers met zelf inschakelbare spercardans. (8x4/2)
 
In mobile hydraulische kranen kan je bij de meeste modellen alle differentieels sperren, inclusief de tussenbak sper.
Daarvoor moet de machinist dan wel duidelijk op gewezen worden, en in principe mogen deze alleen in het terrein worden toegepast, en daar zijn ze dan ook voor.
Op vaste ondergrond hebben sperren tenslotte geen nut.
De aangedreven assen op dit materieel zijn van een dusdanige hoge kwaliteit dat deze niet zomaar defect raken, zo is mijn lange ervaring met deze kranen.
Cor
 
Ik gebruik overigens de zelfsperrende assen van Carson Rob. Fijn stukkie techniek waar ik niets van snap maar het werkt wel.

Scheelt ook weer Servo's. Gaat er natuurlijk ook om wat je waarom gaat bouwen. Techniek om de techniek of noodzaak. Heb je ruimte en wat mag het kosten.
 
Hallo hobbyvanrobbie,

TIP :

Dit onderstaande chassis is ook uitermate geschikt voor 8x8 kiepwagens, maar geschikt voor 8x8 haakarm afzetsystemen.
(vier inschakelbare en uitschakelbare spercadans/differentiëlen)

IMG_7371.jpg

IMG_7377.jpg

IMG_7378.jpg

IMG_7379.jpg

Dit is een geheel compleet gebouwd chassis met aandrijfmotor, servo's en planetaire naafreductie.
(indien noodzakelijk banden vervangen voor terreinbanden)
 
Dit zijn erg mooie chassis van Scaleclub piet :) heb er al een paar door mijn handen zien gaan daar Wetronic de vertegenwoordiger is voor Scaleclub in Nederland :).
Naast de genoemde sper diffs heeft scaleclub nog een extra functie je kan ook de aandrijving naar de volgende as uitschakelen bij de achterassen. Vandaar de hoeveelheid bowden kabels.
Zover mij bekend hebben andere merken als scaleart, lesu, veroma dit niet in het assortiment.

Een veel gemaakte fout bij aangedreven voor assen is dat je eigenlijk een regelbare transmissie moet hebben tussen de voor en achterassen. Zodra je gaat sturen met een aangedreven vooras wordt het toerental anders door de draai cirkel van het model.
Op schaal is dat lastig te realiseren. Lesu heeft de tussenbak F-5020 welke uitschakelbaar is waardoor er een soort frictie aandrijving overblijft op de voorassen of 100% aandrijving.

In het zand en grond is een 8x8 of 6x6 inderdaad veel beter maar onze modellen rijden meestal 85% op harde ondergrond. Velen hebben goede ervaringen met de lesu tussenbak zodra ze het bouw terrein verlaten kunnen ze de aandrijving op de voorassen los koppelen zodat deze niet 100% worden aangedreven en het model beter stuurt in scherpe bochten.
 
Cheeta schreef:

Zover mij bekend hebben andere merken als scaleart, lesu, veroma dit niet in het assortiment.

En drie keer zo duur ! (Scaleart en Veroma)
Smiley verdrietig Klein.png Smiley verdrietig Klein.png

Lesu is goedkoper, die prijs is ongeveer gelijk !
 
Scaleclub is toch echt wel een stukje duurder Piet :). Maar goedkoper als scaleart. De scaleclub Assen zitten richting de prijs van Veroma.
 
Back
Top