AandrijvingTruck 6x6 - 8x8 oplossingen, gebruikerservaringen.

Een ieder bedankt voor het meedenken.

Ik heb zitten rekenen voor een mooie loopsnelheid van ca 4 a 5 km/uur.
Omtrek wedico band is ca 22cm, en met 200 omwentelingen/min kom je aan ca 4,5m/uur.

Dus met een 1:2 cardan dien ik dus ca 400 omwentelingen/min ingaand aan de cardan aan te bieden. Dat zou dus mooi gaan met eenServonaut motor zoals een 32U450 (450rpm bij 12V)
https://www.servonaut.de/shop/de/product_info.php?info=p607_getriebemotor-gm32u450.html


Inmiddels de stoute schoenen aangetrokken en op zoek gegaan naar chassis.
Daar het 1:16 moet zijn en niet 1:14 is de keuze wat beperkt en kwam ik deze mooie tegen:

Wedico chassis met 6x6 , alle drie de cardans sperbaar en ook in de vrijstand te zetten. Tevens beide achterassen op pendel as. Super mooi.

Echter de 3 cardans zijn geen 1: 2 , maar 1:3. Dus dat betekent dus , dat ik ca 600 omw/min max dien aan te bieden ipv 400. Oftewel daar gaat mijn plan met de bedachte servonaut.

Dus dat zal dan toch wel motor/versnellingsbak configuratie worden of zoiets.
Een mooi zomerklusje om dit door te denken / engineeren en daarna uit te proberen.

IMG-20190507-WA0017.jpg


IMG-20190507-WA0020.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20190507-WA0024.jpg
    IMG-20190507-WA0024.jpg
    111,4 KB · Weergaven: 169
  • IMG-20190507-WA0027.jpg
    IMG-20190507-WA0027.jpg
    177,3 KB · Weergaven: 173
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,


Zie je cardan koppelingen:
upload_2019-6-7_21-23-48.png


Aan beide uiteinden dienen ze in zelfde stand te staan, zie hieronder.

(op zich een eenvoudig klusje voor je, echter het is veel schroefwerk, want je cardan moet van het veerpakket los om de aandrijfas uit elkaar te kunnen schuiven)
Succes.


upload_2019-6-7_21-24-25.png
 
Hallo Piet,


Zie je cardan koppelingen:
Bekijk bijlage 323767

Aan beide uiteinden dienen ze in zelfde stand te staan, zie hieronder.

(op zich een eenvoudig klusje voor je, echter het is veel schroefwerk, want je cardan moet van het veerpakket los om de aandrijfas uit elkaar te kunnen schuiven)
Succes.


Bekijk bijlage 323768

Hallo Rob,

Ik had dit zelf ook al gezien dat de cardanas verkeerd om zat, is inmiddels al gewijzigd.
(man van de de praktijk hé)
Was best veel werk om het te draaien, maar het is gelukt, uurtje schroeven en klaar !

P.S.
Bewust deze foto geplaatst, maar tot nog toe had niemand gezien dat de cardanas verkeerd om zat, vanaf de tussenbak naar de 2e stuuras !

Jij bent nog aardig scherp voor je leeftijd hoor ! SMILEY ZONNEBRIL.01.jpg

En ook een man van de praktijk ! SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg
 
Mooi Chassis Rob! Echter de oude wedico assen (De vierkanten) zijn 1:2 er zijn ook stuurassen van (omgebouwde wedico achterassen door osswald meen ik) ik heb deze onder mijn actros zitten. hiermee zou je aan jouw berekening kunnen komen.
 
@demian1290
Ik heb een vergelijkbare vraag, om een vrachtwagen te maken met 'veel' koppel.
Dus probeer jou vrachtwagen door te rekenen om ergens naar toe te kunnen werken..
* Motor 12V: belast toerental ~995 rpm; maximum belasting 0.15 Nm.
* 2:1 aluversnellingsbak.
* vertraging op de diffs/sper? 3:1 (gokje)

Dus op de wiel assen: 165 rpm & 0.9 Nm (in totaal op alles assen)?
Stel wiel van ~76mm, dus zo'n 2.4 km/u?
En hoeveel kg kun je dan 'gemakkelijk' off-road verplaatsen?
 
Back
Top