aangeslagen recinus olie verwijderen uit lagers ?

Hallo,

Heeft iemand een huis tuin of keuken product waarmee je aangeslagen resinus uit de lagers van een motor kunt halan?

Ik heb hem al terug draaien maar nog niet vlot genoeg.
De lagers rollen niet , er sit overal oude recinus olie aangebakken.

motor heeft een hele tijd stilgestaan
 
Thinner al geprobeerd? :) Zuiger en zuigerstang demonteren, al hoeft dat niet per se. Beetje thinner erin, voorzichtig je as monteren in een accuboormachine en draaien maar.
 
Het is misschien best dat je ze vervangt, want het beste zal waarschijnlijk van je lagers af zijn als je motor met besmeurde lagers heeft gedraaid.

Een paar SKF lagers heb je al voor +-20€.

Gr Joeri
 
Koken in methanol, wel uitkijken dat de methanol niet over het randje van de pan komt......

Grt.
 
Hehe, ik moet wel, wij hebben niet zo'n mooie electrische kookplaat..... :wink:

Grt.
 
hoy guys bedankt voor de hulp.

Heb hem ondertussen redelijk proper gekregen door het te koken in water met biologische ontvlekker.

De recinus is nog niet volledig weg , maar zit nu volledig los. De rest zal wel verdwijnen bij het gebruik.

Niet slecht voor een OS fs48 surpass 4 takt voor 10 eurietjes :lol:

Thanks
 
Gerard_nl zei:
... of een ultrasoon trilbad
Ooit lang geleden (> 25 jaar) in Hobby Bulletin een testje gelezen over een ultrasoon reinigingsbad. Het reinigen van kogellagers werd afgeraden omdat de kogels in de kogelbanen van de ringen kunnen slaan. Misschien dat het wel mogelijk is bij een lage intensiteit van de trilling.

Vluchtige/brandbare oplossmiddelen met kogellager in plastic zak doen, goed afsluiten/sealen. Het geheel in warm water donderen. Uiteraard er wel voor zorgen dat de zak niet ontploft doordat de inhoud dampen produceert, dus de zak zeker niet volledig vullen met vloeistof.
 
Ron heeft gelijk. Kogels in kogellagers zijn gevoelig voor passingsroest of `fretting corrosion´. Het verschijnsel deed zich o.a. voor bij het vervoer van nieuwe autos per spoor ,`denge deng`. De autos kwamen vaak aan met beschadigde wiellagers. Het zelfde doet zich voor bij het ultrasoon geval. Een theoretische oplossing zou zijn om de lagers te laten draaien tijdens de schoonmaak.
 
Als de lagers met schoonmaken redelijk los zijn gemaakt, kun je de rest gewoon met het draaien van de motor loskrijgen. Gewoon niet direct het volle vermogen vragen de eerste paar tankjes.

Grt.
 
Is prima en voordelig aan te komen hoor.

ultrasoon.jpg

Type CD4800, inhoud 1,4 liter, met diverse instelmogelijkheden, uitlezing via LED display, frequentie:42KHz, vijf timer instellingen: 90-180-280-480 seconden, inhoud afmetingen: 150x120x70mm, buiten afmeting::230x180x160mm, 70 watt, ..€ 99,-

Ook een kleinere voor €59,-

http://www.baco-army-goods.nl/ en dan even zoeken.
 
Nee.
Maar ik kom er regelmatig (gisteren nog) en weet dat zij deze voor mij op voorraad houden voor als ik iets schoon zou willen maken. :wink:

Ik meende dat je er mee wilde zeggen dat het een (te)duur iets was.
En wellicht heeft iemand er interesse in, dankzij dit draadje.
Vandaar. :D
 
Hallo Erwin,

Mag ik jou hierbij een (vrijblijvende) goede raad geven uit de praktijk.....
(via de info van Ron en de kollega's)

Ultrasone reiniging van lagers is wel een mooie uitvinding
maar........

ultrasone geluidsgolven laten ook de diverse elementen trillen in het lager (in de werkelijke betekenins van het woord.....)

dus....
de kogeltjes, die zo gevoelig zijn, laten we extra nog eens bewegen.... OP EEN STATISCHE POSITIE...
en dit terwijl de lagerkooi is NIET aan het draaien....

Gevolg:
er wordt een indeuking gemaakt op de zowel de statische rolbaan van de kooi als op de kogeltjes
met als gevolg: geen symmetrisch kogeltjes meer en geen symmetrische kogelbaan meer....

Dus...
om een lang leven te houden van jouw kogellagertjes zou ik het volgende aannraden:
Beter om het lager te laten weken in een oplosmiddel en achteraf voorzichtig (eventueel manueel) een rotatie uitvoeren om het vuil en de achtergebleven olie- of vetfilm te verwijderen

PS: ultrasone reiniging kan misschien wel toegepast worden op INDUSTRIEELE kogellagers (asdiameter 5 mm en hoger), maar is zeker niet aan te raden op onze fragiele , mimuscule en gevoelige "micro" lagertjes die vele toeren draaien.
(moeder de vrouw zal toch ook geen kristalglazen plaatsen in de afwasmachine....)


vriendelijke groeten
steffe
 
toevallig hou ik me sinds kort al een beetje bezig met het renigen van motoren,ik krijg nu veel ouwe troep van clubleden in mn handen geduwd :lol: een trilbad werkt maar gewoon in de thinner gaat ook.
verwijder wel alle plastic delen en pakkingen!

lekker 2 dagen er in hangen en af en toe het spul even rond draaien.
beetje poeren met wattenstaafjes en klaar!
wel goed in de olie(afterrun) zetten daarna!!!
thinner maakt het motortje namelijk erg schraal!
Ook de buitenkant van de motor krijg je goed schoon.
in de thinner en dan afborstelen met een koperborsteltje(koper is zachter dan aluminium)

overigens is bij 2brothers rc in bussum een trilbad te verkrijgen voor 59 euro!


succes mannen!


groet melvin
 
ik heb er ook gewoon 1 hoor, echt duur zijn die niet, ik heb het al lang terug verdient in tijd met reinigen van mijn airbrushes
 
Back
Top