Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Gelijkrichter er tussen zodat hij altijd dezelfde kant uit loopt, maar verder proportioneel met het gas mee lopend?
Ja, dank je. Hoewel dat waarschijnlijk nog ff gaat duren; mijn dochter is twee geleden getrouwd en heeft nog steeds niet gebeld met de mededeling dat ze " in gezegende toestand" is.Terima kasih kembali,
ketika Anda memiliki mereka, saya berharap yang sama
Groet, Bert
So what?Nou ja heren.
Als er lichtblauwe bakken heren meelezen hebben ze meteen een teiltje nodig.
Al dat offtopic gebrabbel.![]()
Er zitten in totaal 3 bochten in elke "stoom"-leiding. overigens redelijk geleidelijk. Totale lengte is 35 cm.werkt dat idd zo? Ik heb de vraag ook al in mijn topic gesteld net: hoe laat ik de ventilator ook lopen als ik achteruit vaar?
Roel: je schrijft dat je wat moest improviseren om de rookgeneratoren onder het voordek in te bouwen vanwege ruimte gebrek: ik kan me bij de inbouw van onze open haard, en het inbouwen van de afzuigkap in de keuken herinneren dat er nooit meer dan twee bochten in e pijp mogen zitten, en de afvoerlengte ook niet te lang mag zijn omdat de fan (in geval van de afzuigkap) de rook eenvoudig weg niet meer naar buiten krijgt.
verder schrijf je dat je met wind tegen vaart: als de wind IN de schoorsteen blaast, heb je nog veel minder rendement . Wellicht kan je dit oplossen door uitlaatpijpen te maken die licht naar achter gebogen staan?
Ik probeer ook maar wat mee te denken hoewel mijn bahasa wat roestig is ;-)
Regelmatig lees ik vragen over (grote) motoren in werkschepen. Meestal kom je dan uit op een Robbe Power 1000 of (als je ze nog hebt liggen) Hectoperms met vertraging. Prima motoren, niks mis mee, maar nogal prijzig.
In een forse, ouderwetse sleper die ik kort geleden overgenomen heb, had ik in eerste instantie een Hectoperm. Dat ging redelijk, maar de motor schoot toch wat tekort om de 10cm schroef aan te drijven: de motor werd behoorlijk warm. Om te voorkomen dat ik deze motor zou verprutsen op zoek gegaan naar een alternatief. Bij de autosloop. Voor een paar euro een aanjagermotor (merk Bosch) op de kop getikt, ventilator er af gehaald en de motor met perslucht doorgeblazen. Want het ding was vies. Erg vies zelfs. Eerst de losse motor getest met de amperemeter: opgenomen vermogen op 12V: 4,1 A.
Vervolgens ingebouwd: op een houten steun met siliconenkit er onder, een messing strip er overheen en de motor zat recht voor de schroefas. Cardanas er tussen in en weer met de amperemeter gemeten: volle kracht kost 4,6 A.
Vervolgens te water. Halve kracht kost nu 5A, volle kracht kost 14A. Maar dan heb je ook een compleet belachelijk vaarbeeld met een losse boot. Om een groter schip te slepen is al dat geweld echter wel nodig. Enfin, het resultaat:
Raf en Roel .Arthur, je hebt je antwoord al, dankzij Raf.
In mijn sleper heb ik de motor rechtstreeks aan de schroefas, geen vertraging.
Schroef is ongeveer even groot.