Aanjagermotor in sleepboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Roel van Essen, 17 jan 2015.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nou ja heren.
    Als er lichtblauwe bakken heren meelezen hebben ze meteen een teiltje nodig.
    Al dat offtopic gebrabbel. :D:D:D:D:D:D:D
     
  2. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort

    werkt dat idd zo? Ik heb de vraag ook al in mijn topic gesteld net: hoe laat ik de ventilator ook lopen als ik achteruit vaar?

    Roel: je schrijft dat je wat moest improviseren om de rookgeneratoren onder het voordek in te bouwen vanwege ruimte gebrek: ik kan me bij de inbouw van onze open haard, en het inbouwen van de afzuigkap in de keuken herinneren dat er nooit meer dan twee bochten in e pijp mogen zitten, en de afvoerlengte ook niet te lang mag zijn omdat de fan (in geval van de afzuigkap) de rook eenvoudig weg niet meer naar buiten krijgt.

    verder schrijf je dat je met wind tegen vaart: als de wind IN de schoorsteen blaast, heb je nog veel minder rendement . Wellicht kan je dit oplossen door uitlaatpijpen te maken die licht naar achter gebogen staan?

    Ik probeer ook maar wat mee te denken hoewel mijn bahasa wat roestig is ;-)
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, dank je. Hoewel dat waarschijnlijk nog ff gaat duren; mijn dochter is twee geleden getrouwd en heeft nog steeds niet gebeld met de mededeling dat ze " in gezegende toestand" is.
    En stel dat ze dat wel zou zijn, gaan er nog een aantal jaren overheen voordat de volgende generatie zich aandient. Ik weet niet of ik dat nog ga meemaken...:confused:

    So what?
    Er zitten in totaal 3 bochten in elke "stoom"-leiding. overigens redelijk geleidelijk. Totale lengte is 35 cm.
    Ik heb hiervoor brandstofleiding uit de brommer/scooterbusiness gebruikt.
    Redelijk soepel, brandstofbestendig, binnendiameter 7mm en "iets" goedkoper dan in de modelbouwzaak: 2 meter voor 2 euro...:D
    Is geen siliconenslang, maar een wat dikkere soort doorzichtige kunststof, wat zich redelijk soepel laat buigen. Als je er echt een haakse bocht mee zou willen maken, volstaat het om een fohn/verfstripper er op 30 cm voor te houden, even in de lengte-as draaien om het spul wat soepel te maken, buigen en vervolgens laten afkoelen. Geen knikken.

    Dank voor het meedenken, dat wordt sowieso zeer gewaardeerd. Met de uitdaging die "rookgenerator" heet, zijn ondertussen twee weken voorbijgegaan. Geen nutteloze weken overigens...

    Nu, met de fan onderin de schoorsteen en de schakelaar, is het effect redelijk goed, maar nog niet helemaal naar m'n zin. Ik zet te denken over een hele simpele mechanische oplossing erbij; (kost geen extra kanaal)
    Een klep onder de fan in de schoorsteen.
    Als de motor uit staat, is de klep (op een kleine spleet na) dicht.
    (Die kleine spleet om te zorgen dat de rook braaf door de pijp naar buiten gaat)
    Als ik het gas opentrek, gaat de klep proportioneel open, en zou je (in theorie) de rook steeds sneller uit de schoorsteen zien blazen.

    Gisteren handmatig getest met een stukje ABS-plaat: en het zou moeten kunnen werken... Nu nog uitdenken hoe ik zoiets netjes inbouw.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    ... En dan blijkt dat iets handmatig testen geen garantie voor succes is. Want je kunt wel een servo "mee laten lopen" met de regelaar om een klepje te openen, maar die regelaar gaat soms ook in z'n achteruit...:eek: Dat kun je softwarematig misschien oplossen door de "klepservo" op een ander kanaal in je ontvanger te zetten en middels mixers te zorgen dat de klep niet een ongewenste kant uit gaat, maar dat vind ik zonde van het kanaal. Kan ik wellicht ergens anders voor gebruiken. Dus voorlopig een tussenoplossing gemaakt: wél een klep voor de fan in de schoorsteen, maar eentje die vast staat en de luchtstroom enigszins beperkt.
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet 't maar zoals het gaat...:confused:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook dat kan mechanisch:

    Als je de servo in de middenstand zodanig stelt dat de servohevel in het verlengde van de stuurstang staat (dus de "het verlende van" de stuurstang loopt recht over de servo-as in de middenpositie, dan zal de servo ongeacht naar welke kant hij draait, de stuurstang dezelfde kant uit trekken....

    Is alleen wat lastiger lineair te maken, maar dat kun je weer oplossen met de hevelhoek aan de klepzijde.... Een trekkende stang (stuurstang loopt van de servo-as WEG in middenpositie) in deze opstelling, is lineairder dan een duwende stang (stuurstang loopt in middenpositie over de servoas heen)... Dit i.v.m. de zijdelingse afwijking van de stuurstang, die in trekkende opstelling meewerkt aan de totale verplaatsing, en in duwende opstelling tegenwerkt.

    Groet, Bert
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roel, Is het een optie om de fan onder in de schoorsteen d.m.v. een gelijkrichtcel te koppelen met je motorregelaar? Zowel op voor als achteruit zal dan de fan in de goede richting draaien. Meestal lopen die fans pas aan bij ongeveer 6 volt. De gelijkrichtcel met de wisselstroompennen aan de regelaar en de + en- aan de fan. Met 4 diodes in brugschakeling gaat het ook natuurlijk. Op dezelfde manier voed ik de versterker om motorgeluid in mijn Bugsier 3 te maken. Zag net dat Indoorvlieger dat ook al had voorgesteld. Paar dagen Forum er uit en gelijk mijn geheugen kwijt! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  7. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
     
  8. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    Roel.

    ik heb hier een bosch fanmotor liggen uit een audi 80weet u soms het toerental van deze fanmotors .
    heb jij hem rechtstreeks of met vertraging geplaatst , bij mij zou hij een schroef van 90mm moeten
    aandrijven .

    Mvg.

    Arthur
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    arthur
    die zit met een vertraging van 2.5/1 tandriem over brenging
    bij mij pa zit er een andere verhouding op ik dacht 2/1
    ook alle twee een messing 90 mm schroef in een robbe straal buis (die grote)
    verbruik ongeveer 1.5 amp en dus een hele dag varen op een 10 amp accu 12 volt
    het filmpje van de varen de braak man staat op youtube ergens

    gr raf
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Arthur, je hebt je antwoord al, dankzij Raf.
    In mijn sleper heb ik de motor rechtstreeks aan de schroefas, geen vertraging.
    Schroef is ongeveer even groot.
     
  11. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    Raf en Roel .
    bedankt voor jullie reactie hier kan ik mee verder .

    Mvg.

    Arthur
     

Deel Deze Pagina