Verslagje voor de minivliegers die dit alles gemist hebben.
Helaas geen mini klasse deze wedstrijd omdat alle piloten van deze klasse hadden afgezegd vanwege de voorspelde harde wind.
Voor mij was dit de eerste wedstrijd dit jaar terwijl de concurentie al goed op dreef was (Herten was een Nederlands feestje en “onze” Loet is leider in de Eurotour Contest).
In Elburg aangekomen even handjes schudden. Ook Peter Keim was (na, volgens eigen zeggen, een autoritje van ongeveer 220000 meter) aanwezig om de wedstrijd bij te wonen.
Tijdens de korte briefing werden we gewezen op enkele “no-fly” zones en werd de jury samengesteld. Bij gebrek aan protesten en/of andere ongeregeldheden was de jury helaas niet nodig. Op special verzoek van Alex werd de tijd tussen twee rondes verlengt zodat er ruim voldoende tijd was om je goed voor te bereiden.
Een korte opsomming van de gebeurtenissen:
- M’n vaste coach was verhinderd maar het mooie van F3K is dat je ter plekke altijd iemand kunt regelen. Ik werd gecoached door Arjen en tijdens de rondes dat ik tegen Arjen moest vliegen durfde Helle het aan om me te coachen (was die helm nou echt nodig?).
- Erg moeilijke omstandigheden. Veel wind, veel turbulentie en matige thermiek.
- De meesten vlogen de wedstrijd met maximum ballast.
- Helaas was er ook veel schade. Een midair tussen Alex en Henk kostte Alex een gloednieuwe Twister II vleugel en Henk een tandwiel van een D60. Robert vloog een vleugel doormidden door een slechte verbinding in z’n Voltage Booster. Frans kraakte een stabilo toen z’n model wegwaaide. Ook zag ik een model stuk gaan tijdens een start in de voorbereidingstijd.
- Iedereen had zo z'n goede en minder goede momenten. Voorbeeld hiervan is dat Robert een slachtveld aanrichtte door een 3:58 te vliegen in de 1234 taak. Peter had een minder moment in de <error 139: out of memory> wat hem ondanks goed vliegen veel punten kostte.
- Arjen vloog Alex aan en “verdiende” hiermee 100 kostbare penalty points
- Alex en Loet waren erg goed aan het vliegen en stonden na 8 rondes terecht bovenaan in het klassement.
Tot slot is een bedankje aan de organisatie op z’n plaats. Een erg goed georganiseerde wedstrijd, prima catering en een mooi veld!! Hopelijk zijn we volgend jaar weer welkom.
Bas