aanmelding DLG wedstrijd Elburg 28 mei geopend

robert14 zei:
Na een crash met de tantalus helaas een deelbare vleugel.

Robert,

Heb je al kunnen achterhalen wat de oorzaak van de crash was?

P.S. Hoewel ik er niet blij mee was wil ik je een complimentje geven voor je 1,2,3,4 minuten ronde, goed gevlogen ga zo door!

Bas

Na langer denkend aan de tantalus crash schoot me nog wat te binnen. Tijdens het teruglopen ging de ontvanger soms uit om daarna weer uit te gaan. De stekker van de accu op de voltage booster zat er ook niet helemaal lekker op, terwijl deze gezien de inbouw er tijdens de crash niet af zou kunnen vliegen maar er juist steviger op zou moeten worden gedrukt. Thuis nog even proberen. De voltage booster heeft standaard krimpkous erom zitten en dez loopt in dit geval net iets te ver door, net over de pinnetjes waarop de accustekker komt te zitten. waardoor de accustekker niet helemaal op de pinnetjes kan worden gedrukt. Mijn vermoeden is dat dt de oorzaak ik geweest. Zo direct mijn andere kisten ook maar daarop contoroleren.

de 1234 was inderdaad een lekkere ronde. Wat later helaas niet het geval bleek te zijn gaf de bomenrij toch een redelijke lift. Wel erg moeilijk om bovenin te komen waar de iets stabielere lift zich bevond. Direct nadat ik wat hoger zat zag ik nog meer mensen op de bomenrij afsteken. Blijkbaar waren die net te laat voor het goede momentje. Mijn vlucht heb ik tot het uiterste doorgevlogen wat resulteerde in een vliegtijd van 3.58. Toch jammer van de 2 seconden. Daarnaast had ik dacht ik (weet niet uit mijn hoofd zeker) een 2 minten erbij staan en een van 90 ofzo.

Bas, toch leuk dat je er weer bij was ;)

De voltage booster heeft standaard krimpkous erom zitten en dez loopt in dit geval net iets te ver door, net over de pinnetjes waarop de accustekker komt te zitten. waardoor de accustekker niet helemaal op de pinnetjes kan worden gedrukt.
Is bij mijn VB ook dus meteen het te veel weggesneden

Bas, toch leuk dat je er weer bij was
Dat zeg je alleen omdat je hem een keer kon verslaan. Wat me overigens weer aan Odoorn vorig jaar doet denken waar je Bas zo prachtig mooi hebt weten te verslaan in de taak "laatste vlucht" En ik was er niet eens dus dat heeft echt indruk gemaakt.:D

Loet,
laten we het erop houden dat iedereen zo zijn momentjes heeft. Vorig jaar in elburg was ik 6e met 97.68% score, dit jaar weer 6e, maar dan wel met een score van ongeveer 72%. In ieder geval mijn plekkie in stand kunnen houden :lol:

Leon,

bij mij is de reperatie al bekend (morgen klaarmaken). Ik haal van beide vleugelhelften vanaf het midden 2.5cm eraf en plak de 2 heften weer aan elkaar op de normale manier. Dan heb ik wel een vleugel van 145 maar daar kan ik (tijdelijk) mee leven. een nieuwe vleugel komt er toch wel.

Het is wel een idee hoor, de tip van Loet. Bij mij komt er uiteindelijk ook een andere vleugel (omdat de tips van Loet iets te smal zijn) ;)
Komen je flaps dan niet tegen de staartboom als je ze naar beneden zet?

ik lijm de vleugels eerst tegen elkaar aan, dus de flaps ook, daarna zaag ik de flaps opnieuw uit. spleet die ontstaat opvullen mt epoxy + microbaloons (waar eerst schanierlijn zat). daarna glas erover. Gaat prima werken zo. Moet toch klaar voor vrijdag. Als loet nou gewoon koolstof had meegenomen was het nog makkelijker..

@Loet, laat Helle maar even op deense forum kijken :lol: (goed nieuws voor je)

Bij mij komt er uiteindelijk ook een andere vleugel (omdat de tips van Loet iets te smal zijn) ;)

Gewoon wedstrijden gaan vliegen, daar word je beter van. Ik vlieg al jaren met tips die "te smal" zijn.

Komen je flaps dan niet tegen de staartboom als je ze naar beneden zet?

Zaag, mes, schuurklos, cavia. Er moet iets zijn, ook in jouw habitat, die de flaps zouden kunnen inkorten.

Loet

P.S.
Met te smalle tippen kan ik leven, gedram over een complete DLG voor 130 Euro niet.

Dat zeg je alleen omdat je hem een keer kon verslaan. Wat me overigens weer aan Odoorn vorig jaar doet denken waar je Bas zo prachtig mooi hebt weten te verslaan in de taak "laatste vlucht" En ik was er niet eens dus dat heeft echt indruk gemaakt.:D

ik zit vanochtend even de postings te lezen en krijg er bijna spijt van dat ik me voor Assen heb opgegeven. Overal ligt het gevaar op de loer: Frijtagsvliegers, Heliossen etc etc........

De stekker van de accu op de voltage booster zat er ook niet helemaal lekker op

Afgelopen weekend clubkamp gehad. Voor die gelegenheid eindelijk maar eens m'n tantalus V gerepareerd. Ze vliegt weer :-)

Na een paar keer smijten begon ze enorm loopings te draaien en reageerde ze nergens meer op. Bleek ook dat stekkertje van de accu op de VB losgeschoten te zijn. Kripkous steekt inderdaad te veel uit. Die verbinding moet echt beter!

De hoge hei en een flinke dosis geluk hebben de kist gered. Ze is nog helemaal heel.

Ik heb een verlengsnoertje gemaakt. De stekker tape ik vast aan de Voltage Booster na eerst het overtollige krimpkous weggesneden te hebben.

blijkt dus toch een bekend probleem te zijn helaas. Ben al blij dat ik de oorzaak heb kunnen vinden. Tantalus staat al weer te drogen en zal koment weekend weer vliegen in Tynaarlo. Voor leon komen er nog wat foto's online zodat hij dit ook kan uitvoeren. het is heel makkelijk. Zelfs ik kan het :lol:

Verslagje voor de minivliegers die dit alles gemist hebben.

Helaas geen mini klasse deze wedstrijd omdat alle piloten van deze klasse hadden afgezegd vanwege de voorspelde harde wind.

Voor mij was dit de eerste wedstrijd dit jaar terwijl de concurentie al goed op dreef was (Herten was een Nederlands feestje en “onze” Loet is leider in de Eurotour Contest).

In Elburg aangekomen even handjes schudden. Ook Peter Keim was (na, volgens eigen zeggen, een autoritje van ongeveer 220000 meter) aanwezig om de wedstrijd bij te wonen.

Tijdens de korte briefing werden we gewezen op enkele “no-fly” zones en werd de jury samengesteld. Bij gebrek aan protesten en/of andere ongeregeldheden was de jury helaas niet nodig. Op special verzoek van Alex werd de tijd tussen twee rondes verlengt zodat er ruim voldoende tijd was om je goed voor te bereiden.

Een korte opsomming van de gebeurtenissen:
- M’n vaste coach was verhinderd maar het mooie van F3K is dat je ter plekke altijd iemand kunt regelen. Ik werd gecoached door Arjen en tijdens de rondes dat ik tegen Arjen moest vliegen durfde Helle het aan om me te coachen (was die helm nou echt nodig?).
- Erg moeilijke omstandigheden. Veel wind, veel turbulentie en matige thermiek.
- De meesten vlogen de wedstrijd met maximum ballast.
- Helaas was er ook veel schade. Een midair tussen Alex en Henk kostte Alex een gloednieuwe Twister II vleugel en Henk een tandwiel van een D60. Robert vloog een vleugel doormidden door een slechte verbinding in z’n Voltage Booster. Frans kraakte een stabilo toen z’n model wegwaaide. Ook zag ik een model stuk gaan tijdens een start in de voorbereidingstijd.
- Iedereen had zo z'n goede en minder goede momenten. Voorbeeld hiervan is dat Robert een slachtveld aanrichtte door een 3:58 te vliegen in de 1234 taak. Peter had een minder moment in de <error 139: out of memory> wat hem ondanks goed vliegen veel punten kostte.
- Arjen vloog Alex aan en “verdiende” hiermee 100 kostbare penalty points
- Alex en Loet waren erg goed aan het vliegen en stonden na 8 rondes terecht bovenaan in het klassement.

Tot slot is een bedankje aan de organisatie op z’n plaats. Een erg goed georganiseerde wedstrijd, prima catering en een mooi veld!! Hopelijk zijn we volgend jaar weer welkom.

Bas

foto's f3k elburg

even enkele foto's van de f3k wedstrijd op ons veld.

full

full

full

meer foto's zijn te vinden op https://picasaweb.google.com/alphaflyer2007/20110528F3KNKBijModelbouwVereningJulesVerne#

gr

Gerhard

Laatst bewerkt door een moderator:
Er staan bij de start zo'n 20 man in een veldje van 100 bij 75 meter. De kisten worden met een snelheid van rond de 120KM/h weggegooid.
En nu 1 keer raden waar die helmen voor zijn...

Back