Aanpassingen aan DeAgostini's HMS Victory

Op het bovenste plaatje liggen 2 balken in de lengte richting over het hele schip.
Die lijken verdacht veel op de bedoelde schaarstokken.
Ik zoek nog verder, heb toch even niks anders te doen;)

Ik heb de afbeeldingen in boek McKay bekeken, maar daar zie ik niets wat op schaarstokken lijkt.
De foto is niet erg mooi maar voor dit doel bruikbaar.

full

Jan Zwart

Laatst bewerkt:
Je komt inderdaad lang niet altijd stroken tegen die over de gehele lengte lopen, zoals bij de Hollandse schaarstokken, en deze balken liggen allemaal uit het zicht onder de dekplanken.
Op verschillende tekeningen van de Victory heb ik nog nergens balken gevonden die over de gehele lengte lopen (zoals hierboven bij de Bellona)
Wel zie je (ook op de tekeningen van McKay) balken die aan weerszijden van de roosters liggen en soms in lengte verschillende roosters overspannen. Ik denk dat het hier gaat om de 'hatch carlings' (blauwe balken??). Het kan dat deze balken wel iets hoger uit komen en op 't zelfde niveau of zelfs boven de dekplanken uit komen.

EDIT:
nog een laatste vondst: een alternatief Angelsaksisch woord voor schaarstok lijkt ook wel 'binding strake' te zijn : http://www.all-model.com/clip2/img00/p36.html

Laatst bewerkt:
Roosters.
Hiervoor heb ik al opgemerkt dat de roosters van DeA te grof zijn. Er zijn roosters te koop met openingen van 1 mm wat in werkelijkheid dan een reële 8,4 cm is.
Deze roosters heb ik toegepast op het bovenste, meest zichtbare dek.
In werkelijkheid kunnen roosters verwijderd worden voor allerlei doeleinden, maar ik denk vooral om eenvoudig ladingen snel in het ruim te kunnen krijgen.
full

Foto: Losse roosters

Daarom heb ik de roosters op het voordek demontabel gemaakt.

full

Bij de afwerking ben ik van plan om daar enkele figuren te plaatsen die bezig zijn een ton of zoiets naar beneden te takelen.
Hoe die takel dan moet zijn opgehangen moet ik nog uitzoeken. Heeft iemand ideeën ?

Merk op dat de plankbreedte van het bovendek smaller is dan het dek eronder. Op het lage dek zijn latten van DeAgostini van 5 mm gebruikt. Op het bovendek latten van 3 mm. Op een schaal van 1:84 is dat 25 cm i.p.v. 42 cm. Een stuk reëler dus. Sommige verbeter ideeën kreeg ik pas op een (te) laat moment.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Hier is een voorbeeld van Pietsan z'n bounty

Ik heb een eenvoudig takel gemaakt, een derde hand, eigenlijk moet er een vioolblok aan, aan de bovenkant maar die heb ik even niet op voorraad. De takel is bevestigd aan het grootstag en heet ook stagtakel. Hier zijn wel wat varianten op, maar zo kan het ook.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat zijn goede voorbeelden. Daar kan ik wat mee.
Hoe ging dat vroeger eigenlijk? Hoe krijg je, in het echt, zo'n blok opgehangen aan het stag? Klimt er iemand met zo'n blok langs het stag omhoog? Ik zou dat niet graag doen.
Jan Zwart.

stagtakel

Hier nog een voorbeeld van een takel, op bladzijde 271 van het boek van W.zu Mondfeld staat deze takel getekent met uitleg. De takel is bevestigd aan één van de hangers. In jou geval kun je dus een hanger gebruiken van de fokke mast. Op de foto zie je de hanger van de grote mast en de lopende hanger gaat via een blok aan de voormars naar de nagelbank onder de fokkemast. (ik heb deze gebruikt voor de barkas op de kuil.)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Roosters naast grote mast.

Naast de grote mast zitten ook een paar roosters. Deze liggen gelijk met het dek.

full

Foto van “Jase” op Engels Forum.

DeA legt ze gewoon boven op het dek. Niet eens een opening eronder.
full

En zo ziet het er bij mij uit.
Ook hier heb ik “fijne” roosters gebruikt en het rooster in het dek gewerkt.

full

Roosters naast grote mast.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Hangmatten

DeAgostini stelt voor om een rol van 6 x 30 mm te maken om opgerolde hangmatten voor te stellen om in de netten te leggen. Dat zijn dus rollen van 0,5 x 2,5 m. Ik heb nog nooit zo'n hangmat gezien, en ik kan me niet voorstellen “dat dat lekker ligt.

full

Ik heb rollen gemaakt van 3x10mm (24x84 cm). Dat lijkt me reëler. In totaal zitten er ongeveer 650 hangmatten in de netten. Zal wel redelijk in de buurt komen van de werkelijkheid.
Een aantal hogere officiers functies (ik weet niet hoeveel) sliepen niet in hangmatten maar in kooien.

full

Foto: Hangmatten in de netten. Het ziet er wat rommelig uit, maar hoe zou het in het echt zijn geweest?

full

Foto: Hangmatten worden overdag verstouwd in de netten.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Die hangmatten zo lijkt mij niet echt realistisch, met slecht weer zou de bemanning dan altijd op 'n natte mat liggen en het lijkt mij ook nogal 'n gedoe om zowel s' morgens als s' avonds de hele boel met de complete bemanning te pakken en op te ruimen.
Verder ziet het er prachtig uit Jan.

Het wordt nóg erger Dick, tijdens gevechten liggen die matten er ook om dekking te kunnen geven. Kun je nagaan wat een gatenkaas dat geeft.
Maar het klopt wel hoor:cool:

Dick,
Een citaat uit:
full

"Hammocks were taken down in the morning and stowed in nettings covered with tarpaulins that surrouded the open upper decks. These provided a barricade against small shot and musketfire in battle. Hammocks were not re-hung until 8:00 pm."

Dus ze werden nog wel bedekt met zeildoek. Scheelt toch nog iets tegen regen.
Jan Zwart

Laatst bewerkt:
Het Galjoen.

Het rooster van het galjoen is bij DeA ook weer erg grof.
full

Bovendien ligt het ook gewoon op de luizenplecht (Naam geleerd van Germt) terwijl het in het echt vlak is.

full

Foto is van “Jase” van het Engelse forum

DeA vergeet voor het gemak ook maar “het gemak”. Het zal niet toilet hebben geheten. Germt weet jij hier de juiste naam voor ?

Dit is mijn resultaat. Het gemak wordt geplaatst zodra de boegspriet is gemonteerd.

full

Ook op het luizenplecht zijn planken van 3mm breed gebruikt.
Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Nee Jan, de luizenplecht is het met dekplanken betimmerde dekje op de onderste foto, het ligt dus achter het rooster.

Wat de toilet betreft, dacht ik dat het inderdaad "gemak" werd genoemd.
Maar met zwaar weer lijkt het niet dat je daar op je "gemak" kunt zitten;)
Daar komt overigens ook de uitdrukking "op je gemak zitten" vandaan.
In België wordt heden ten dage de toilet ook nog wel "het gemak" genoemd.

Ja Germt, dat is ook precies wat ik bedoel.
De luizenplecht is het dek en daar heeft DeAgostini het rooster met een rand opgelegd. In plaats van het ertegenaan te bevestigen.
Op de foto van de echte zie je dat alles in één vlak ligt. Op de foto van DeA, is het wat moeilijk te zien maar het ligt er echt op.

Dat heb ik dus aangepast door het rooster van het galjoen tegen de luizenplacht aan te monteren.
Jan Zwart.

Oké Jan, ik snap hem, en je hebt ook gelijk; de luizenplecht en het rooster horen in één lijn te liggen, vlak dus;)

Vlaggenkast.

Achter op het kampagnedek staat een vlaggenkast. Hierin werden o.a. De signaalvlaggen bewaard. De kast bestaat uit 4 rijen van 10 vakken.
full

De oplossing van DeA ziet er als volgt uit:
full

Een kast met 3x6 vakken en planken van 1mm dik. Op schaal 1:1 dus 8,4 cm dik. Daar kan je een olifant op kwijt, als het vak groot genoeg zou zijn.

Het moet dus 4x10 worden. Hout is niet bruikbaar, dus het moet van dik papier worden gemaakt.
0,1 mm komt overeen met 8 mm, en dat is reëel.
Hoe maak je een rooster van stevig papier met vakken van 2x2 mm ?
Ik maakte twee “kammetjes” van aluminium door het met een figuurzaag om de 2 mm in te zagen.

Resultaat:
full

Hier klemde ik een paar strookjes stevig wit papier tussen en zaagde zo het papier in.
Dat leverde een stel papieren “kammetjes” waarmee de roosters konden worden samengesteld.
Het resultaat is dit:
full

Nu nog wat vlaggen erin en een rolletje zeildoek aan de bovenkant.

Hier zie je ook dat ik een vlak van de lantaarn heb dichtgemaakt. Dit is een deur van de lantaarn.

full

Foto: Van Jase van Engelse forum.
Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Het moet dus 4x10 worden. Hout is niet bruikbaar, dus het moet van dik papier worden gemaakt.

Het kan wel, maar dan moeten ze wel van heel dun triplex zijn. Caldercraft gebruikt 0,8 mm triplex, en inderdaad voor 4 x 10 vakken. Had misschien nog wel wat dunner gekund (je hebt berken vliegtuigtriplex tot 0,4 mm). Maar deze oplossing is ook mooi!!!

Veel van je (mooi uitgevoerde) verbeteringen zijn inderdaad in de Caldercraft kit ook al gerealiseerd. Voor de spiegel en galerijen is dat duidelijk, want die komen daar ook vandaan.
Maar ik wil daarmee niets ten nadele van de DeAgostini kit zeggen, want alle waar voor zijn geld. De Caldercraft kit kost nog steeds redelijk veel meer dan een DeAgostini abonnement (ik dacht nog steeds iets van 1060 €, wat ik in 2008 ook al betaalde).

Groet,

Ad Bakker

Back