Aanpassingen aan DeAgostini's HMS Victory

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 8 dec 2013.

  1. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Daar heb je een mooi punt te pakken. En de foto laat exact zien wat ik probeerde te beschrijven. Zo is het punt dat het tuig waar je ook zo hard aan gewerkt hebt nog mooi te zien is en niet weg valt achter de zeilen.
     
  2. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Jan
    Het is eigenlijk nooit mogelijk om het maximale rendement uit alle zeilen tegelijk te halen.
    De driehoekige latijnzeilen (zoals op een arabische dhow) doen het beter met de wind schuin van voren, en werken als een windgeleider, net als een vleugel.
    De vierkante zeilen (zoals op Vikingschepen en koggeschepen) doen het beter met de wind in de rug en werken meer als windvangers.
    De Noormannen onder Willem de Veroveraar moesten maandenlang wachten voordat ze het kanaal naar Hastings konden oversteken omdat de wind ongunstig stond en ze geen latijnzeilen hadden. Het is ook pas vanaf ca 1400 toen de Portugezen de beide typen zeilen op één schip gingen combineren, dat de grote ontdekkingsreizen rond de ‘moeilijk te ronden’ kapen een succes werden.
    De Vikingen konden wel de Atlantische oceaan oversteken als de wind en golfstroom gunstig stonden, maar vlot terugkeren was vrijwel onmogelijk, laat staan om even om een continent heen te navigeren.
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Ik vindt dit wel interessant, zijn vaak zaken die mij niet eens opvallen:eek:
     
  4. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Dat is bij de meeste mensen zo Germt,
    Juist daarom probeer ik wel de mensen bewust te maken. Omdat er toch wel veel mensen zeilen en die zien dit weer wel. Als je het eenmaal gezien hebt, kan je het ook niet meer... niet zien.

    Iedereen kan elkaar zo echt dingen leren en zo worden we beter in onze hobby. :p
     
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Verslag 1: HMS Victory, DeAgostini's doorsnede.


    Het begin is er. Het spantenraam zit in elkaar en de ledjes voor de eerste aanpassing zijn binnen.

    [​IMG]

    Spantenraam
    Jan Zwart
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    walter10 en Herby63 vinden dit leuk.
  6. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen

    Het Spijt me Jan maar je hebt de Marsen verkeerd omzitten
    De Schorren horen aan de onderkant te zitten dat zijn niets meer dan een soort Dekbalken voor het loopvlak van de Mars (Als men erover nadenkt eigenlijk logisch)
    Bron Manhoudt Hidde Zeilschepen en hun Tuigage, Underhill H Masting and Rigging, Middendorf F L Bemastung und Takelung der Schiffe, en Eigen Ervaring Daar ik al Jaren dwarsgetuigde schepen vaar
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik denk dat hier wat benamingen onjuist zijn. De mars rust op de langs- en dwarszaling (géén dekbalken). En de "schoren"?? heten snaphanen.
    Ter verduidelijking hier twee foto,s,
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2016
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Falco-DE,
    Leuk dat zelfs in Duitsland mijn bouwverslag wordt gevolgd. Maar je laat me wel schrikken met je opmerking dat de marsen verkeerd om zitten.
    Ik heb het meteen nagekeken, maar ik denk dat ze toch goed zitten. Hoewel jouw verklaring dat de schorren als het ware dekbalken zijn wat een vlak oppervlak oplevert wel logisch is.
    Echter op deze schepen worden de dekbalken gevormd door de zalingen en dwarszalingen. Daarop liggen de bodemplanken van de mars gekruist op, en daarop weer wat jij de schorren noemt.
    Om dit wat meer kracht bij te zetten hier een foto van een mars op de Victory. (Daar zal hij toch wel goed zitten?)


    En een tekening uit Longridge: “The anatomy of Nelson's ships” waar hij de bovenkant van de marsen laat zien.

    Foto verwijderd

    Jij noemt zelf ook enkele bronnen waaruit je jouw mening hebt afgeleid. Zou je daar wat meer van kunnen laten zien? Ik heb alleen van Harold A Underhil: ”Plank on Frame models” Volume I en daar kan ik niets over marsen in vinden.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    Ik heb het alleen over genomen zoals het er stond en ik schreef "zijn niets meer dan een soort Dekbalken"
    En de Langs en Dwars zaling zijn een vast onderdeel van de Mars dus ze Rust er niet op

    Voor de rest zier het er goed uit vooral hoe je die Vitrine Kast gemaakt vind ik geweldig

    Michael
     
  10. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    De boeken heb ik Hier niet liggen maar we hadden ze nodig voor de Lessen Scheepsbouw
    Wat wel zou kunnen zijn is dat de balken dunner zijn en meer diende om grip te krijgen/houden op de Mars maar dan zouden ze een stuk dunner zijn

    En Ja ik neem aan dat ze op de Victory juist zitten ;)
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Gelukkig zijn we het met vereende krachten weer met elkaar eens geworden.
    Ik moet er niet aan denken om de marsen om te draaien, dat zou een ramp zijn.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Normaal gezien voer ik geen persoonlijke discussies in andermans draadje. Maar hier word gewoon verkeerde info gegeven. De zalings zijn onderdelen van de mast, mars- en bramzaling. en op de marszaling rust de mars! Hier onder een kopietje uit één van mijn boeken,
    [​IMG]
    Ik doe dit omdat andere modelbouwers dit ook lezen, en foute info word niemand wijzer van!
     
  13. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    Dan zal ik in dit geval eens met mijn Leraar scheepsbouw moeten gaan praten want dan verstrekt hij ons valse informatie
    Al vaart hij zelf al Jaren lang Dwars getuigd als Kapitein

    Maar ik zie het inderdaat staan

    Maar ik kan er ook totaal naast zitten een idd Rust de Mars op de Mars zaling die weer rust op de Hommer en de wangen die zijn weer onderdeel van de mast die weer rust op de mastvoet die weer rust op de Kiel

    I get the point
    (en sorry ik ben eigenwijs als ik eenmaal iets op een manier geleerd heb en ik dat op het Examen zo moet laten zien tekenen uitleggen etc blijft dat aardig hangen bij mij sorry)
    Michael
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2016
  14. walter de bouwer

    walter de bouwer

    Lid geworden:
    23 feb 2015
    Berichten:
    200
    het is allemaal nog niet zo simpel:hammer:
     
  15. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Prachtig geworden,:thumbsup::wave heb het verslag even goed doorgelezen. Ook mooi dat je al die fouten verbeterd heb, hoop uw verslag te gebruiken om de grootste fouten eruit te halen! :)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Ronk,
    Alle aanpassingen heb ik opgedaan uit foto's en het boek van McKay. Heb je dat?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Nee, wat is dat voor een boek? Vroeg het me al af tijdens het lezen
     
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Anatomy of the Ship " The 100-gun ship Victory" geschreven door John McKay
    ISBN 0851777988 in de uitgave van Conway Maritime Press
    Met enig zoeken in PDF op tinternet te vinden.

    Persoonlijk vond ik Tha Anatomy of Neslons Ships van C.Nepean Longridge beter.
    Dit laatste boek is geschreven door een modelbouwer voor modelbouwers, met een gedetailleerde beschrijving hoe hij tewerk ging.
    Ik heb enkel McKay geraadpleegd voor de touwdiktes die mooi in een tabel staan, en voor de sperenrekken aan de voet van de masten, waar Longridge niets over zegt.
     
  19. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Kan iemand hier een tekeningetje van maken, met de verschillende situaties die er zijn? Ik vind dit namelijk wel interessant. Zijn er ook boeken over te vinden?
     
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Heel eenvoudig gezegd: De stand van de ra's moeten de hoek tussen de richting waarin het schip vaart en de richting vanwaar de wind komt door midden delen.
    Er zijn verder zat boeken te vinden over hoe je moet zeilen.

    Ik vond een beschrijving hoe je een square-rigged ship kan keren. Best doenig.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2021
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina