Aanschaf Multiplex Easy Glider Elektric, wat nog meer nodig?

• Topicstarter Topicstarter skillalot
  • Startdatum Startdatum
S

skillalot

Guest
Hoi,

vorig jaar heb ik een Kyosho Calmato gekocht, met zender en alles, maar nog nooit mee gevlogen. Het is me een keer gelukt om de motor te starten in de tuin, maar ook dit was eenmalig. Ik wil me zeker aan gaan melden bij een club, zodat ze me daarmee kunnen helpen daar. Maar eerst wil ik wil toch met een electro zwever beginnen om te leren vliegen.
Nu las ik goede reacties over de Multiplex Easy Glider Electric en dit lijkt me dus wel wat.

Easy Glider Elektric almost ready to fly goed beginners elektro zwever
Easy Glider Elektric is een almost ready to fly beginners elektro vliegtuig wordt geleverd inclusief:
elektro motor speed 400, propellor, stikkerset, en vele klein onderdeln
spanwijdte: 1800 mm
lengte: 1130 mm
gewicht: 880 gr
accu pack: 8,4/9,6 volt va 1000 mah
materiaal romp: elapor
materiaal vleugel: elapor

79.95

Ik zag deze te koop staan bij Vespaget. Wat heb ik hier verder nog bij nodig om dit vliegtuig vliegend te krijgen.
Mijn zender is een Robbe Futuba T-4 EX 35Mhz. Ik heb verder niks bij deze zender omdat dit dus nog in de Calmato zit en blijft zitten.

Motor zit erbij, dus die is in principe niet nodig.
Accupack? En eventueel een lader? Ik heb een lader van het andere vliegtuig, maar als er een lipo in moet kan ik die waarschijnlijk niet laden daarmee.
Ontvanger en servo's, zitten die er standaard in?

En is vespaget de goedkoopste in NL voor de easyglider/totaalprijs of weet iemand een goedkopere?

Met vriendelijke groet
Sascha

Dit is de kit versie. Prijs is normaal. In Duitsland kun je hem misschien nog een tientje goedkoper krijgen, maar dan betaal je weer verzendkosten waardoor het totaal ongeveer hetzelfde blijft.
Je gaat nog het volgende nodig hebben:
- regelaar voor borstelmotoren
- ontvanger
- accu, je kunt natuurlijk zelf kiezen of je NiMh of Lipo's gebruikt. Als je al een lader hebt voor Ni accu's lijkt een Ni accu me een logische keus. Wel even kijken of je lader goed is voor 7/8 cel accu's.
- 4 servo's
- secondenlijm

Als je de RR set (Ready for Radio) zou kopen dan zitten de regelaar en servo's erbij, servo's zijn dan al voorgemonteerd. Maar dan betaal je bijna 100 euro meer. Zelf bij elkaar sprokkelen kan goedkoper (met de door jouw voorgestelde kit dus) en voor het montagewerk hoef je het niet te laten, dat kan in een avond gebeurd zijn.

Moeten die servo's perse van Multiplex zijn of mag dat ieder ander merk zijn. En zitten daar verder nog verschillen in qua pasvorm en minimale sterkte die ik nodig heb.

HYPE IQ- 300 servo <--- zijn dat geschikte servo's? Deze kosten bij Quartel € 9.50. En waarom moet ik er 4 hebben? Zit er zeker een in elke vleugelhelft ofzo?
JAMARA Compa X4 35MHz 4k. ontvanger <--- ook bij quartel € 28.95

Die regelaar, welke kan ik daar het beste voor nemen?

Iemand een voorstel voor een accu? Moet er een accu in voor de motor en een voor de besturing of kan dat allebei op 1 accu?
En ga ik zo echt nog binnen die 100 euro extra zitten?

Groetjes Sascha

Voor de servo's kun je elk merk gebruiken, let wel op dat de maten ongeveer overeen komen ivm inbouw. Er worden 2 servo's in de romp geplaatst voor het hoogteroer en richtingroer (maten ca 30x12x30mm, 17 gram), en in elke vleugel zit een servo die het rolroer aanstuurt (23x12x24mm, 8 gram). Als de maten en gewicht ongeveer overeen komen zijn de servo's bruikbaar. Sterkte zou dan ook wel voldoende moeten zijn. Zorg wel dat je de roeren goed losmaakt voordat je gaat vliegen (na het lossnijden lekker veel heen en weer bewegen waardoor de verbinding soepel wordt), anders kunnen je servo's er op termijn op sneuvelen. Ik gebruik zelf HiTec servo's (HS-55 en HS-81), maar deze zijn iets duurder (ca 15-20 euro/stuk).
Die ontvanger ken ik niet. Zorg wel voor een goede ontvanger, want met een zwever kun je snel een heel eind weg vliegen. Het bereik moet dus groot zijn, als je hele goedkope kleine ontvangers neemt is je bereik niet genoeg om ver weg te vliegen. Misschien is die Jamara genoeg, misschien niet, weet ik niet. Nadeel van goede ontvangers is dat ze duur zijn.
Zorg dat je een regelaar voor borstelmotoren neemt, niet voor bostelloos, dat gaat niet werken. Je zult moeten zoeken naar regelaars voor borstelmotoren, je ziet ze niet zo heel veel meer. Dit is bijv. een optie, maar elke goed gesorteerde modelbouwzaak zou ze nog wel moeten hebben. De meeste regelaars hebben een zgn BEC (battery elimination circuit) uitgang waarmee je je ontvanger van spanning kunt voorzien. Je accu voedt via de regelaar dan zowel de motor als de ontvanger (voor de ontvanger wordt de spanning teruggeschroefd naar 5 of 6V) zodat je maar 1 accu nodig hebt.

De toegevoegde waarde van de RR set ten opzichte van de kit is een regelaar en 4 servo's. Dat moet voor minder dan 100 euro zelf te krijgen zijn. Ontvanger en accu zijn bij de RR set ook niet inbegrepen!

Ik heb een MPX Easy-Glider Electric. Fijn kistje, vliegt en zweeft fijn.

Ik heb geen Lipo-lader dus er zitten bij mij 7 celletjes in van 1500 MAh. Dan wel even op de maat letten. Het zijn korte/dikke celletjes. Er zitten er 6 op een rij en eentje dwars.
Hiermee kun je overigens bijna 10 minuten vliegen hoor.
Zaterdagavond in anderhalve minuut omhoog en 20 minuten gezweefd.

Even een opmerking over de regelaar die Fotor aangeeft, deze is voor een zwever niet bruikbaar. Dit omdat hij niet over een rem-functie beschikt. Het gevolg is dan dat de propellor altijd blijft draaien en de zweefeigenschappen hierdoor erg slecht worden. De Towerpro 400 regelaar die ze op Deze site verkopen zou wel geschikt moeten zijn..

Bedankt voor in de info allemaal alvast.

Wat voor accu kan ik het beste nemen. Een kant en klaar accupack, of losse cellen die je zelf moet solderen. Hoeveel mAh en hoeveel volt per cel, etc...

Misschien kan iemand een link plaatsen naar een voor een beginner betaalbare oplossing.

Gr Sascha

ok, alles is besteld.

nu is t wachten tot ik t heb
in mekaar zetten
aanmelden bij vliegclub
en vanaf volgende week vaak op zondag van 10 - 12 gratis naar vliegles voor leden daar :)

gr sascha

Je hebt 7 of 8 celletjes nodig. Meer capaciteit (mAh's) betekent meer gewicht maar ook langer vliegen. 1500 mAh is al genoeg lees ik hier. Meer is natuurlijk nooit slecht.

Ik vind de pakketjes op www.cheapbatterypacks.com wel betaalbaar, je kunt bij custom packs de pakketjes zelf samenstellen. Er zullen meerdere sites zijn die betaalbare pakketten aanbieden. Kijk ook eens bij www.bidproduct.com, daar zijn ze nóg goedkoper.

Leon

Heb verspaget gebeld. Hij had 2500mah 9.6v accu's hiervoor liggen, stonden niet op de website. Die heb ik meebesteld.

Hij zei dat dat genoeg was voor een dikke 20 minuten vliegen.

Gr Sascha

skillalot zei:
Heb verspaget gebeld. Hij had 2500mah 9.6v accu's hiervoor liggen, stonden niet op de website. Die heb ik meebesteld.

Hij zei dat dat genoeg was voor een dikke 20 minuten vliegen.

Gr Sascha

Is 9,6 volt niet een beetje "teveel" voor een standdaard 400 motortje van de Easy-Glider Electric??

7 celletjes kopen en solderen is ook niet zo moeilijk hoor. Er staan volgens mij verschillende draadjes op dit Forum over dit onderwerp

Wat kosten die cellen van verspaget?

deze is $ 15,- (da's € 11,12)
l_8.4v-2800mAh.jpg

Description:
- 8.4V-2800MAH Battery (SC2800)
- Weight: 408g
- Length: 150X43X22MM

Leon

408 gram is wel veel hoor! Ik vlieg met een 2s 2250mAh accu, weet het gewicht niet precies maar gaat niet over de 150 gram heen.

Over die vliegtijden: je haalt nog wel langer als je hem als een zwever inzet: vol gas omhoog, dan gas uit en lekker naar beneden zweven (of omhoog in de thermiek!).

Die accu hierboven is VEEL en VEEL te zwaar voor de EZglider!!

Als cellen gebruik ik (want geen LiPo's) 2/3 subC (ook wel 2/3AA) cellen van 1400 MAh. Vliegtijd noem ik niet maar ga uit van vier tot vijf stijgvluchten naar 200 meter. Zou - op een dag met wat thermiek - genoeg moeten zijn voor een hele middag vliegen!

Hou je er rekening mee dat de EZglider géén beginnerskist is? Dan kun je beter een EZ* kopen, rolroeren is niet echt aan te bevelen voor een eerste toestel..

Het motortje dat erbij geleverd word is 6volt, de accu's zijn 1,2V per cel (behalve LiPo, die zijn 3,7 per cel) zodat je met 5 cellen aan 6volt zit. Nou, dan heb je een mooie ventilator maar omhoog ga je niet. 6 cellen is al iets beter (7,2V) maar houdt niet over. Zelf vlieg ik met 7 cellen(8,4V dus) dat kan de motor - zeker bij de zwever die niet constant met motor aan vliegt - prima hebben maar reken erop dat hoe meer volts je door je motor stuurt hoe sneller hij slijt. Meer dan 7 cellen zou ik zeker niet doen anders kun je ervan uit gaan dat je je motor na 50 vluchten al mag vervangen!

Voor goedkope LiPo cellen en laders, kijk eens op www.unitedhobbies.com hier kun je met paypal betalen. Let op, dan moet je 2S 10/20C bestellen. 3S sloopt je motor! (maar voor nog geen tientje heb je er een brushless vervanger voor de speed400 die dat wél prima hebben kan, alleen even een brushless regelaar meebestellen..

Hoi,

Ik vlieg ook met een Easy Glider Electric. Hierin zitten 7 celletjes van 1500 MAh van het merk Intellect, gewicht 185 gram, afmeting van de cellen is 28x17 mm. Geeft een pakketje van ongeveer 120x37x20 mm. Ik heb dit zelf gesoldeerd en in krimpfolie verpakt.
Een bout van 150 watt, 1 a 2 seconden en de cel heeft een plekje soldeer, afkoelen met een natte doek, dan een vertind stripje koper erop en weer 1 a 2 seconden en het lipje zit vast. Direct weer een natte doek erop en klaar is de verbinding.. Enz. enz. Twee stukjes dikke draad en een MPX stekker eraan. Krimpfolie eromheen en even de verfbrander op de laagste stand eroverheen zwaaien.
Dit pakketje past perfect in de holte in de romp onder de vleugel. Kosten ongeveer 15 €.
Ik heb er twee gemaakt en dat is voldoende voor een middagje vliegen/zweven.
accupackgk9.jpg

Met een accupackje kun je 8-10 minuten vliegen als er niet teveel wind staat. Is er voldoende termiek dan kom je in 1,5 minuut op een behoorlijke hoogte en kun je soms 20 minuten of langer zweven in een thermiekbel. Dus kun je enkele keren omhoog.
De 10.15 volt slaat op de gemeten spanning bij een vol accupack (7 x 1,45 Volt).

TS, als jij de kosten vooruit betaald wil ik wel een paar pakketjes voor je in elkaar solderen (net zoiets als hierboven), kosten per pack:

7 cellen x 1,95
2 stukjes draad x 50 cent (dure zooi)
1 stekkertje naar wens, mijn voorkeur bovenstaande (MPX), 1,25 ofzo

16,25 per stuk, verzendkosten geloof ik 6,20 of ophalen in Zwolle of Kampen.. Prima accu's zolang je ze niet snellaadt (niet meer dan 1C)

Ik heb mijn easyglider vandaan ontvangen.
En nu zit ik met een paar dingetjes, ik moet de romp aan mekaar lijmen dus, wat voor lijm kan ik daarvoor nemen zonder dat t materiaal wordt aangetast.
En die servo's die in de vleugels komen daar moet ik denk ik een verlengkabeltje voor hebben ofzo, jammer dat ik dat niet eerder wist dan kon ik die meebestellen... :cry:

Woensdag maar eens langs quartel rijden ofzo, misschien dat die me kunnen helpen aan die verlengkabeltjes.

Gr Sascha

Voor het lijmen kun je het best UHU Por gebruiken, let alleen op dat je het NETJES verwerkt want het droogt geel op. Dus als je over de randjes knoeit zie je dat voorgoed op je toestel. beter drie keer een beetje aan brengen dan ineens teveel!

LET OP!! Als je UHU verwerkt zoals de tube aangeeft (beide zijden dun insmeren, 10 minuten wachten, aandrukken) en je hebt ze niet 110% recht op elkaar krijg je ze nooit meer los!

Smeer eenzijdig de UHU - NA het aanbrengen van alles wat in het toestel vast moet zoals de roerstangen enzo - op een van de helften, smeer met vinger of stukje hout dun uit en breng de helften direct op elkaar. Nu kun je door verschuiven het toestel perfect recht maken (kijk hiervoor langs de boven- en onderkant langs de lijntjes). Omdat de lijm nu 12 uur moet drogen, moet je even wat hulp hebben. Regel iemand die je vanaf de rol stukken afplakband (dat gele wat je bij schilderen gebruikt) aangeeft. Plak nu het hele toestel af (niet te hard aanwrijven de tape anders beschadig je je schuim met eraf trekken) dus echt van neus tot staart. Nog niet de staart inlijmen! Pas ook tijdens het lijmen de cockpit zodat je zeker weet dat die goed past en alles recht uitlijnt. Gebruik bij het inlijmen van de staartdelen twee geo-driehoeken! Kosten bij de Action 30 cent ofzo en zijn altijd nuttig..

De verlengkabels voor de servo's, zorg dat het stekkertje niet meer los kan gaan! Servo even voormonteren (halve centimeter in servobay drukken), verlenger ertussen en aan de ontvanger. Met zender controleren of alles naar behoren werkt. Let op: De servo's onder stroom en dan pas heveltje erop en schroefje erin! Als alles werkt zoals het hoort een KLEIN druppeltje secondenlijm tussen servo en verlenger. Waarschijnlijk moet je de ruimte voor de stekker een beetje uitsnijden, er zit wel een voorgevormde ruimte maar bij mij paste dat niet.

Voor meer info of hulp stuur me ff een PM, heb pas geleden een exemplaar in elkaar gezet :)

Ik zou zeker niet het toestel met UHU POR lijmen !
Gewoon CA (secondelijm) en PU (soort schuim lijm) gebruiken.
Hier staat zo een beetje alles beschreven over de easy glider.
Ik heb hier een stukje geschreven over het lijmen van het toestel.
In de modelbouw actueel gebruikte ze ook PU lijm om de grote stukken te lijmen.

Succes.

René

René, waarom zou jij geen UHU gebruiken? Het kan zijn dat je een heel goede reden hievoor hebt maar dan is een uitleg wel zo prettig!

Zelf gebruik ik in ieder geval UHU, Het is een prima lijm voor EPS / EPP, wordt niet hard zoals secondenlijm maar blijft wat flexibel, smeert niet zo, geeft je meer tijd om mee te werken en is betaalbaar (4 euro de tube). Voor het inlijmen van de roerstang-buizen gebruik ik inderdaad ook (medium) secondenlijm omdat dat het toestel wat meer stevigheid verleent..

Back