Als je nieuw koopt haal dan geen Raptor, je koop dan in feite een bijna 10 jaar oud design, 2de hands als koopje leuk maar nieuw is het echt zonde van je geld.
Niet dat ze slecht vliegen maar er zijn gewoon veel betere helies voor vergelijkbaar geld:
-Outrage 50
-T-REX 600N
-Vibe 50N
en zo zijn er nog wel wat, Thunder Tiger heeft overigens ook een opvolger voor de Raptor 50, de X50
Zonder wie dan ook te willen aanvallen: Dit soort beweringen vind ik een beetje onzin. twintig jaar geleden was dit wellicht waar, want toen waren tien jaar oude ontwerpen letterlijk uit de begintijd van het helivliegen. Tegenwoordig zit zeker in de kleinere modellen nog veel ontwikkeling en vooral de precisie (van de fabricage) van de kleine heli's (450 size en kleiner) neemt nog steeds toe waardoor de vliegeigenschappen nog steeds fors verbeteren. Vanaf pak hem beet een .30 size vinden er nog wel ontwikkelingen plaats, maar die hebben meer met prestaties te maken als met vliegeigenschappen. Tenminste, niet met de vliegeigenschappen waar een beginner mee gebaat is.
Ook al zijn er nieuwere, modernere of betere heli's, de Raptor (onder andere) is een ontwerp wat zijn kwaliteiten bewezen heeft, waar alle kinderziektes uit zijn, alle zwakke punten van bekend zijn, en zoals ketnet al aangeeft: ook de onderdelen kun je goedkoop krijgen bij iemand die ze op de plank heeft liggen en er wanhopig vanaf probeert te komen
Toegegeven, de nieuwe modellen vliegen beter, hebben (vooral) hogere prestaties, maar zit je daar als beginner op te wachten?
Iedereen rent maar als een dolle op de nieuwste 3D-geschikte heli af, leert "effe snel" hooveren en gaat vervolgens op hoogte rond rausen, mede mogelijk gemaakt door de nieuwste, beste en modernste gyro's V-stabi's en andere hulp systemen. De Carbsmart word ook al genoemd hier, en het is net alsof je zonder dat soort electronica niet meer fatsoenlijk met een nitro kunt vliegen. Maar de werkelijkheid, is dat deze electronica voor een hoop mensen aanleiding is, om dát specifieke aspect van helivliegen wat door die respectievelijke hulpmiddelen uit handen genomen word, dan ook gelijk maar helemaal niet meer te hoeven leren. Sorry dat ik het zeg, maar het is iets wat ik regelmatig zie als instructeur. Fatsoenlijk écht leren vliegen, met alles wat daar bij hoort, is er vaak niet meer bij. Als je niet binnen een jaar kunt beginnen met 3D, is er blijkbaar iets niet goed (aan jezelf of aan je heli), en dat word opgelost door het nieuwste type heli, de meest geavanceerde electronica en noem het maar op. Vergelijk het maar met autorijden: dat leer je ook niet in de duurste BMW met semiautomatische flippeer-versnellingsbak, ABS, Traction control en al die andere bull... In de autosport hetzelfde: waar begint een coureur mee? Met een kart of zo, in elk geval zelden in eeh geavanceerde formule wagen....
Je kunt wellicht hogere prestaties
laten zien met zo'n top-machine, maar mijn onomwonden advies: leer nu maar eerst eens écht vliegen met een gewoon, bewezen en betrouwbare eenvoudige machine, zonder dat alle hiaten in je eigen kennis verdoezeld worden door allerlei ingewikkelde electronica waar de meeste gevorderden al moeite met instellen mee hebben.
Nu moet niemand zich aangevallen voelen: iedereen die die accesoires wil gebruiken moet dat zelf weten, en iedere topvlieger die zijn prestatieniveau ermee omhoog krikt, prima. Maar voor beginners vind ik het net zoiets als dopinggebruik onder amateursporters.... Nergens voor nodig en hoewel het niveau omhoog LIJKT te gaan, haalt het het gemiddelde niveau in werkelijkheid alleen maar omlaag....
Groet, Bert