Ik zit me nog steeds af te vragen...
Gegeven dat alle bladen een bepaalde instelhoek hebben, en de rotor als geheel een invalshoek, dan zullen de bladen die op de onderkant aangestroomd worden meer luchtweerstand hebben dan die aan de andere kant. Dit houdt onherroepelijk in dat de rotor de "verkeerde" kant op zal gaan draaien, althans volgens "helicopternormen". Hij zou alleen van zichzelf de "goede" kant op kunnen gaan draaien als de rotor een negatieve invalshoek heeft, maar autogyro's die ik op afbeeldingen en films zie hebben wel degelijk een rotor in positieve invalshoek (de Depron Whopper zelfs 8º)
Heb ik het nou fout en draait de rotor toch de andere kant op (dus: gaat de kant waar de bladen aan de onderkant aangestroomd worden naar voren),
Of funktioneert een rotor bij een autogyro wezenlijk anders dan bij een helicopter, zodat hij lift kan genereren terwijl de bladen een negatieve invalshoek hebben?
Allebei deze opties lijken me volslagen irrationeel, maar tenminste één van beide zou moeten kloppen om een autogyro te laten vliegen, lijkt me...
Wie heeft het verlossende antwoord?
Bart Doets