Aanschaffen van een gyrocopter

Rhelie, als beide bladen een negatieve invalshoek zouden hebben dan gaven ze geen lift, wat voor profiel ze ook zouden hebben... de Depron Whopper rotor heeft trouwens helemaal geen profiel.
Dus ik hoop nog op een betere verklaring... maar anders ga ik nog eens zo'n ding bouwen en dan ontdek ik het misschien wel...
Bart

De bladen geven wel lift als er voorwaartse snelheid is, de negatieve invalshoek is nodig anders zou de rotor achteruit gaan draaien.
Bij mijn Whopper stonden beiden bladen op -1 Als de bladen geen profiel hebben zoals dit blijkbaar bij de depron is zullen die ook een negatieve invalshoek hebben, de draaiende rotor fungeert dan als draagvlak.

Heeft er iemand al eens een autogyro conversie van een X-twin gemaakt? Dat lijkt me uitstekend te doen, zeker met de beelden van de Depron Whopper in het hoofd.

Bijna jammer dat mijn X-twin het nog steeds goed doet... zolang hij vliegt ga je 'm niet zo gauw slopen om de ingewanden eruit te halen...
Bart

Rhelie zei:
De bladen geven wel lift als er voorwaartse snelheid is, de negatieve invalshoek is nodig anders zou de rotor achteruit gaan draaien.
Bij mijn Whopper stonden beiden bladen op -1 Als de bladen geen profiel hebben zoals dit blijkbaar bij de depron is zullen die ook een negatieve invalshoek hebben, de draaiende rotor fungeert dan als draagvlak.
Wat bedoel je, "Bij mijn Whopper stonden beiden bladen op -1"? Als een blad -1 staat en de rotor draait 180 graden, dan staat datzelfde blad op +1, toch?
Bij de Depron Whopper hebben de bladen afzonderlijk een minimale invalshoek, ik schat 1 graad; of dat positief of negatief is kan ik aan de tekening niet zien want je moet maar fwachten welke kant die rotor op gaat draaien in de praktijk :-)
De rotoren zelf staan in een positieve invalshoek van 8 graden. Dat betekent volgens mij dat beide bladen, links en rechts, in een positieve invalshoek staan (resp. +7 en +9 graden)
Logisch zou dan zijn dat het blad dat +9 staat, achteruit gaat; maar dan draait de rotor dus, althans volgens "helicopterbegrippen", de verkeerde kant op...

Bart

De bovenvleugel inkorten en van de ondervleugel kun je met wat handigheid een deftig rotortje snijden wat je bovenop de x-twin prikt. Je brengt mij wel op een idee zeg !

Ik zit me nog steeds af te vragen...

Gegeven dat alle bladen een bepaalde instelhoek hebben, en de rotor als geheel een invalshoek, dan zullen de bladen die op de onderkant aangestroomd worden meer luchtweerstand hebben dan die aan de andere kant. Dit houdt onherroepelijk in dat de rotor de "verkeerde" kant op zal gaan draaien, althans volgens "helicopternormen". Hij zou alleen van zichzelf de "goede" kant op kunnen gaan draaien als de rotor een negatieve invalshoek heeft, maar autogyro's die ik op afbeeldingen en films zie hebben wel degelijk een rotor in positieve invalshoek (de Depron Whopper zelfs 8º)

Heb ik het nou fout en draait de rotor toch de andere kant op (dus: gaat de kant waar de bladen aan de onderkant aangestroomd worden naar voren),
Of funktioneert een rotor bij een autogyro wezenlijk anders dan bij een helicopter, zodat hij lift kan genereren terwijl de bladen een negatieve invalshoek hebben?

Allebei deze opties lijken me volslagen irrationeel, maar tenminste één van beide zou moeten kloppen om een autogyro te laten vliegen, lijkt me...
Wie heeft het verlossende antwoord?

Bart Doets

De rotor van een Autogyro levert lift doordat hij ronddraait en hij gaat draaien door de langsstromende lucht. Precies zoals Rhelie het al omschreven heeft.
De bladen hebben dus een NEGATIEVE instelhoek. Als de instelhoek positief zou zijn dan gaat de rotor de verkeerde kant op draaien. Dat geeft niet als je rotorbladen gebruikt zonder profiel maar een rotor met een profiel is effectiever dus om beter te kunnen vliegen zijn dergelijke rotorbladen in het voordeel.
Je kan het ook zelf zien. Als je naar een helicopter kijkt zie je dat de bladen door de motor voortbewogen worden. Door de positieve invalshoek van de bladen zullen ze lift leveren en gaat de heli omhoog.
Een Autogyro heeft geen aangedreven rotor. De rotor gaat draaien en levert lift door de langsstromende lucht net als bij een vleugelvliegtuig. En om de rotor de juiste kant op te laten draaien moet de invalshoek enkele graden negatief gemaakt worden.
Het is het vermogen van de motor met de gewone propeller die het vliegtuig voortbeweegt zodat het in de lucht kan blijven. Zonder een luchtstroom door het rotorvlak kan een Autogiro niet in de lucht blijven. Daarom kan een Autogiro ook niet stilhangen in de lucht zoals een heli dat wel kan. Omdat er maar een relatief kleine voorwaarste snelheid nodig is om voldoende luchtstroom te krijgen kan je al bij een vrij zwakke wind wel tegen de wind in "stil" blijven hangen. Je vliegt dan net zo snel vooruit als de wind je naar achteren blaast.
In een eerdere reactie heb ik al verwezen naar een Amerikaanse site. Als je de Engelse taal redelijk kan lezen dan kan je daar heel veel en duidelijke uitleg vinden.
De site vindt je op www.autogyro.com.
Succes.

Dank je Ernst, het kwartje is gevallen.
Ik vind het verrassend dat een autogyro rotorblad schijnbaar bij een negatieve invalshoek lift kan produceren; die van de Depron Whopper zelfs zonder dat ze profiel hebben. Maar, terwijl het blad aan de éne kant, met negatieve invalshoek, wordt "aangedreven" door de vliegwind, levert ondertussen het blad aan de andere kant lift met een positieve invalshoek.
Mijn respect voor De Cierva is gestegen. En ook mijn begrip voor de aantrekkelijkheid van een tandemrotor zoals de Whopper.

Bart Doets

Bart,

De rotor levert lift door de langsstromende lucht. Die negatieve invalshoek is noodzakelijk om de bladen aan het draaien te krijgen. Maar daardoor zal de snelheid van de luchtstroom langs die bladen alleen maar groter worden en daarmee de lift die de bladen opwekken. Daarom moeten de bladen dus draaien.
Oké een deel van de energie van die langstromende lucht gaat door het rotorvlak en wordt dus gebruikt om de rotor te laten draaien dus zal het rendement kleiner zijn. De enige andere manier om een voldoende snelle luchtstroom langs de rotor te krijgen is heel snel te vliegen. De rotor gaat ook langzamer draaien als je sneller gaat vliegen! Dat komt doordat de invalshoek kleiner wordt waardoor er dus minder lucht door het rotorvlak gaat en meer er langs.
Het is verdraaide lastig uit te leggen zonder tekeningen en zo. Als je het eenmaal snapt is het niet zo moeilijk meer, maar ja dat is met alles zo natuurlijk.

...maar ik vind het wel erg verrassend om na al die jaren met een zeer afwijkend aerodynamisch principe kennis te maken... ik wist altijd wel wat een autogyro was, maar had me nooit beziggehoudden met hoe het kon dat de rotor enerzijds werd aangedreven door de vliegwind, en anderzijds lift kon leveren. Gaat er steeds meer op lijken dat ik zo'n ding moet gaan maken.

Kan je een model-autogyro eigenlijk een beetje redelijk uit de hand starten? Of lukt dat alleen bij redelijke wind? (Dit vanwege gebrek aan een harde startbaan, want om 'm nou meteen zo groot te maken dat-ie op gras kan starten...) Alle filmpjes die ik ervan vind tonen grondstarts...

Bart

Back