aansluiten brushed motoren & welke boot?

onlangs een reddingsboot aangeschaft met plaats voor 3 motoren.

Ga daarbij de gebruiken:
1 van de aanwezige motoren (geen type bekend)
2 Robbe 4470
robbe rokraft 100 E

sluit ik ze parallel of serieel aan? En waarom?

En heeft iemand een idee welke boot dit is? Merk en type?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Een motor sluit je altijd parallel aan, omdat bij het minste weerstand verschil en/of belasting je spanning over de 3 motoren het zelfde moet blijven, wat niet het geval is als je ze serieel zet.

Hoi Peter,

thnx, de mijne is dus blijkbaar omgebouwd naar een soort reddings / blusboot.

Leuk om de geschiedenis te weten, hoewel hij niet meer origineel is.

Jaap

Hoi,deze boot is niet van Robbe!Het is heel leuk om hem weer te zien,want ik heb hem namelijk vroeger zelf gemaakt!!,het is een eigen ontwerp.
groeten,Henk,Berkel en Rodenrijs

Hoi,deze boot is niet van Robbe!Het is heel leuk om hem weer te zien,want ik heb hem namelijk vroeger zelf gemaakt!!,het is een eigen ontwerp.
groeten,Henk,Berkel en Rodenrijs
Hoi Peter,

tja, dacht ik een klassieke Robbe te hebben :(
Heb je nog info voor over de bouw van de boot?
- hoe oud
- ontwerptekeningen
- type motoren
- foto's
- etc, alles is welkom

Alvast bedankt (maar kan me voorstellen dat je niets meer hebt)
Jaap

Hoi Peter,

tja, dacht ik een klassieke Robbe te hebben :(
Heb je nog info voor over de bouw van de boot?
- hoe oud
- ontwerptekeningen
- type motoren
- foto's
- etc, alles is welkom

Alvast bedankt (maar kan me voorstellen dat je niets meer hebt)
Jaap

Hoi Jaap,ik heet Henk en nog steeds geen Peter,maar dat even terzijde...
De boot is ongeveer 25 jaar oud.Er lag een type 540 motor in en de buitenste 2 motoren werden geschakeld met een auto relais en het relais werd geschakeld door een micro switch en die werd bediend door een servo.Op de middelste motor zat een vaart regelaar.Er is nog wel een foto van vroeger,maar die weet ik alleen te versturen via email,heb je je email adres?De tekeningen zijn er niet.Ik heb de boot destijds aan een rommelmarkt gegeven,hoe ben jij er aan gekomen?Groeten,Henk.

Hoi Henk,

sorry voor het door elkaar halen van namen. Stuur je een PB met mijn mailadres.

Heb de boot via marktplaats op de kop getikt.

Groet, Jaap

Yep.... helaas een 'verhapselink'... De opbouw lijkt idd op de FL-8 Flugsicherungsboot (Flugsicherheitsboot), de romp een Brave Borderer Klasse Schnellboot (NATO). Perkassa... Campita, Pfeil en Strahl?
De boeg verder afgewerkt a la blusboot Weser van Graupner.

Schaffer had een Stahl/Campita... Prachtig groot en hoog gedetailleerd epoxy model. (Hasse zal het nog wel in het programma hebben). Het merk Precedent had een Perkassa in het programma... Kunststof of epoxyromp met houten opbouw (De firma is niet meer)

Als het dekhuis uit één stuk diepgetrokken ABS plastik is opgezet, dan is de opbouw van Robbe... Anders?
Van tekening of voorbeeldplaatje... daar de proporties twijfelachtig ogen voor een Robbe... maar het kèn de camera zijn... :)

SMB Bauplan (heb ik digitaal, slechts 1 deel)

full

Een plaatje van het Internet...

full

Denk dat je desondanks met de romp het meeste tevreden kan zijn... De Brave Class schepen waren gasturbine aangedreven schepen... een bijzonder rap duur modelletje, destijds niet te onderhouden... en vast een plakje cake voor hittezoekende raketten... snel weer uitgefaseerd... juweel als model...
Hier meer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brave_class_fast_patrol_boat

Tekeningen van een Strahl en een Brave zijn te vinden bij vth Verlag in Duitsland... De FL-8 zag ik niet meer...
http://shop.vth.de/bauplane/schiffsmodelle/vorsper-brave-borderer.html
http://shop.vth.de/bauplane/schiffsmodelle/strahl.html

FL-8-jes staan met grote regelmaat op eBay.de bij de modelbouwbootjesafdeling...
http://www.ebay.de/itm/Robbe-Flugsi...136718928?pt=RC_Modellbau&hash=item337cc68c50
Bauplan en Bauanleitung waren tot voor kort nog te bestellen bij Robbe. Je kan er alleen geen boot op bouwen.
Gr Bas

update van waar de boot nu staat

begonnen met kaal maken;

020.jpg

Vervolgens lakken;

024.jpg

dek en kajuit gedaan en een rode baan over de romp;

038.jpg

Kabelaring aangebracht;

060%20boeg%2001.jpg

Voorlopig eindresultaat (deklamp achterdek inmiddels ook geplaatst);

067%20reling%2001.jpg

En het geheel vaart inmiddels ook;

First trip - YouTube

(Een uitgebreider bouwverslag is te vinden op rczwolle.nl)

Netjes gelakt, die romp. En het vaarbeeld is ook goed, al kan je goed merken dat de assen een flinke hoek maken naar beneden. Bij lage snelheden wil de boot de boeg in de golven blijven duwen, maar gelukkig komt de boot bij hogere wel aan de voorkant mooi "los" om door de golven te klieven.

Verder oogt de boot nog wat kaal, maar dat is logisch, je bent nog niet klaar. Alleen beetje jammer van die patrijspoorten in de opbouw, die niet helemaal strak op 1 lijn zitten. Nu ze een messing rand hebben, valt het meer op dan in de oude situatie, met witte rand.

Patrijspoorten is jammer, maar die zaten er al in. Het ging met iets te ver om dat allemaal te gaan aanpassen.

Netjes gelakt, die romp. En het vaarbeeld is ook goed, al kan je goed merken dat de assen een flinke hoek maken naar beneden. Bij lage snelheden wil de boot de boeg in de golven blijven duwen, maar gelukkig komt de boot bij hogere wel aan de voorkant mooi "los" om door de golven te klieven.

Verder oogt de boot nog wat kaal, maar dat is logisch, je bent nog niet klaar. Alleen beetje jammer van die patrijspoorten in de opbouw, die niet helemaal strak op 1 lijn zitten. Nu ze een messing rand hebben, valt het meer op dan in de oude situatie, met witte rand.

Duidelijk vermogen genoeg, ik ken speedboten die minder snel zijn. Misschien toch een tikje dimmen voor een mooier, realistischer vaarbeeld, en lager verbruik.

hij wil inderdaad behoorlijk rap. In deze setting vaart hij op 3S lipo's met 4.2 speedschroeven. De motoren zijn outrunners van 910kv.

2S met scheepsschroeven is ook snel zat. Maar dit is wel even mooi om het vaargedrag te beoordelen.

Vaart mooi, wel een hoop motorgeluid. Zaak goed uitgelijnd? Is ook wel een klankkast, en wordt zelfs de servo goed hoorbaar.
Speedboat? De romp is een glijder. Lijkt op Perkassaromp. Opbouw lijkt op een totaal ander schip met een ander vaarbeeld, maakt niet uit... bluskanon gaat als de brandweer.
Mooi vaarwater aldaar!

Patrijspoorten? Ach.... Is geen schaalmodel. Andere poortjes is geen imposante klus. Doch lekker laten zitten en plezier mee maken.

En wat Roel schrijft... draagvleugels... gewoon doen!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back