aansluitvonk (voorkomen)

Ik vieg nu een seizoen op 12s en inderdaad het knalt lekker bij het aansluiten. Ik heb mij laten vertellen dat het voor de regelaar geen kwaad kan en eigenlijk zou ik het gespetter wel een beetje missen, mocht ik er een weerstand tussen zetten.

Een voordeel van het vonkje is misschien dat je je iedere keer weer realiseert dat je goed moet uitijken voor al het vermogen onder de kap. Je ziet, zeker in het begin, wel een zwart puntje op de stekkers ontstaan maar er is nog 99.9% van de stekker over. Ik gebruik deans pluggen en een setje kost een paar euro, maar met een beetje pech overleven ze het vliegtuig (statistisch gezien dan)...

Misschien dat opladen met een borstelmotor nog wel werkt?

Laatst bewerkt:
... Maar wat heb je nu precies nodig en je soldeert zon fet tussen de + draad en losse draad die je eerst aansluit naar de esc?
Hoe zwaar moet zon fet zijn.
Geen FET maar een weerstandje. Aantal methodes en een commerciele oplossing: vonk-vermijden-bij-aansluiten-accus-met-hoge-spanning

... Moet die draad daarna weer los omdat het anders stroom verbruikt? ...
Tijdens vliegen gewoon laten zitten, na vliegen altijd (net als de hoofdconnector) loskoppelen, anders kost het je je LiPo's. Een regelaar trekt namelijk altijd een beetje stroom, ook als hij 'uit' staat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maakt het nog iets uit hoe zwaar de weerstand is?
En maakt het uit hoe je hem er tussen zet?

Of kan bij een weerstand de stroom 2 kanten op?
Niet dat ik hem verkeerd om soldeer ofzo.

ben benieuwd, roept u maar, zin of onzin, waar of fabel ?
en graag ook ervaringen, evt met merken regelaar.

Fabeltje:)

Heb het getest met een aantal toestellen, vanaf 3s tot aan 10s5000:) (van turnigy 40A regelaartjes tot aan Spin 99)

De vonk neem ik voor lief, desnoods soldeer je eens in de 2 jaar nieuwe pluggen eraan, is ook niet echt de moeite of kosten....

Back