Aarden staartbuis naar hoofdframe (& motormount?)

Beste MBF'ers,

Ik heb de laatste tijd enorm last van glitches in het elektrische systeem van mijn helicopter (HK450). Vandaag was het zo erg dat de heli ineens geen 'gas' meer gaf en dus langzaam richting de grond ging... Schade is te overzien gelukkig aangezien ik laag vloog.

Nou heb ik natuurlijk even zelf wat onderzoek gedaan, en kom bij de volgende conclusie: Dit probleem treed op na het vervangen van de metalen staartbuis voor een carbon fiber variant van Align.

Nou lees ik op MBF, maar ook op andere fora dat het aarden van de staartbuis nog wel eens effect kon hebben. (Alsmede het smeren van de snaar met WD40). Maar, zover mijn natuurkunde kennis gaat, geleid carbon fiber toch geen stroom? Dan kan er ook geen spanning in opgebouwd worden toch?

Betreft een HK450 V2 met een carbon fiber staartbuis, metalen staartstuk en metalen landingsgestel (welke nu krom is!)

Al met al erg vervelend, dus vandaar dat ik toch even jullie hulp inschakel :)

Bedankt alvast

euh....doe maar eens met je lipo connectoren tegen je carbon frame of tailboom ...
je zal wel zien als het geleidt of niet ;-)
effe hier zoeken op mbf en die mod uitvoeren ;-)
(ik had het ook met mijn 6hv) als het warm was, na de mod, no more probs

hier heb je alvast e linkje http://www.modelbouwforum.nl/threads/cx500-hk500.131330#post2225718

btw... is die "carbon" tailboom wel volledig in carbon? de 700 "carbon" tailbooms zijn metalen met e laagje carbon sticker of zo ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Net even getest met de multimeter. Het frame zelf is overal goed in geleiding, maar richting de staart niet meer. De staartbuis is wel van Carbon, deze is immers veel lichter dan mijn metalen staartbuis.

Heb even geGoogled, en kwam op deze link: Electrostatic Precautions for RC Helicopters (T-Rex 500) - Ook handig voor anderen die dit probleem hebben!

Heb inmiddels draden besteld, ik houd jullie op de hoogte

Back